sprongetjes onzin

Voor alle mama's die met de "oei ik groei" bijbel de ontwikkeling van hun kleine oogappel proberen bij te houden....Het sprongetjes verhaal schijnt grote onzin te zijn...!!!

Ik werk toevallig op de plek waar de auteur (plooij  / prooij) van dat boek ooit gewerkt heeft, en iedereen lacht me uit dat ik dat boek uberhaupt heb! Het zogenaamde wetenschappelijke bewijs voor de sprongetjes schijnt al lang volledig onderuit geschoffeld te zijn! Wie had dat gedacht, en dat ligt dan dus gewoon nog in de schappen van de boekenwinkel.

ik voel mij behoorlijk opgelicht, en ook een beetje opgelucht dat ik niet meer met angst en beven hoef uit te kijken naar het volgende zogenaamde sprongetje... Misschien is er nog wel iets waar van het hele sprongetjes verhaal, maar wat dan precies he?

Ja hehe dat kon ik je ook wel vertellen dat die sprongetjes onzin zijn... ik heb er nog nooit in geloofd, maar goed iedereen die dat wel doet moet het zelf weten. Maar ik heb die sprongetjes altijd al gezien als een goedpratertje als je kind zich gewoon ff niet lekker voelt of zoals wij dat ook wel eens hebben, een baaldag heeft.

Dus ja niks nieuws voor mij.

groetjes Mieke

hoi jannetje
ik pin me er ook niet op vast hoor.er klopt bij mij ook weinig van.maar toch ben ik blij met het boek want het heeft mij en mijn man heel veel inzicht gegeven in boas' belevingswereldje.voor ik het boek had,liep mn man vaak te mopperen als boas huilde;wat wil je nou,wat is er nou.....niet snappen waarom boas niet ging slapen als hij moe was enz....na het lezen van het boek draaide mn man om als een blad aan een boom.als boas ging huilen was t gelijk van;kom maar bij papa,die helpt je wel.en hij kreeg ook begrip voor de onverklaarbare huilbuien.zoals het uitgelegd word,dat de ontwikkeling voor een kind vergelijkbaar is met als wij wakker zouden worden op een vreemde planeet,dat had ik nooit uit kunnen leggen.dus oplichterij;misschien wel.ruggesteun voor kersverse papa's en mama's;zeker weten.
groetjes kari

Kari:  

ik denk ook wel dat uitleg over de belevingswereld van je kindje heel zinvol kan zijn.

mamamieke:

Je hebt dus helemaal gelijk. Meestal ben ik net zo nuchter als jij maar ik ben toch "gezwicht" voor oei ik groei omdat het wetenschappelijk verantwoord zou zijn. Ik ben zelf wetenschapper, dus ja, dan moest ik het toch maar geloven, dacht ik.... Waarschijnlijk ben ik vooral zo pissed omdat ik het zo ontzettend fout van die plooij / prooij vindt dat hij zijn wetenschappelijk incorrecte bevindingen als wetenschappelijk verantwoord commercieel te gelde maakt.  Ik vind dat heel heel fout van die vent.  Bovendien hebben ze me uitgelachen op het werk en daar kan ik ook heel slecht tegen Ha Ha

janneke

Tja, dat is nu een moeilijke... Is het echt allemaal onzin?
Ik moet zeggen dat ik wel echt heel veel herken uit het boek... Ik kan ieder sprongetje duidelijk aangeven in het gedrag van Christian, als ik dan weer een nieuw hoofdstuk lees denk ik: ja, precies! Dat doet Christian nu ook! En bij mij doet hij het precies op de momenten dat het in het boek wordt aangekondigd... Hij is een week te laat geboren en hij is duidelijk H/H/H geweest met 5, 7,11 en nu vanaf 14 weken... Klopt precies.

Het maakt mij niet zo veel uit of het nu wel of niet wetenschappelijk verantwoord is, ik vond het wel verhelderend om na te denken over de belevingswereld van zo'n kleintje. Het klinkt mij logisch in de oren dat ze tijdens hun ontwikkeling (door hun groei) steeds meer prikkels krijgen en deze anders ervaren en verwerken. En dat het enige stress met zich meebrengt. Als ik een drukke, veeleisende dag op het werk heb, ben ik toch ook een beetje uit mijn hum?
Het boek heeft het voor mij ook gemakkelijker gemaakt om te accepteren dat Christian soms gewoon even moeilijk is en huilt en dat ik niet perse een "probleem" hoef op te lossen, maar hem gewoon lekker kan troosten. En dat het weer overgaat! Dat ik vanzelf mijn vrolijke mannetje weer terug krijg.

Ach, ieder mag er het zijne over denken. Persoonlijk geloof ik bijvoorbeeld niet zo in homeopathie en diverse andere alternatieve geneeswijzen. Maar ik zeg altijd maar: als je denkt dat je er iets mee opschiet, doen! We hoeven niet allemaal hetzelfde te geloven.

Groetjes, Karin
mama van Christian (17 weken)

Als pedagoog (in opleiding) weet ik dat het wetenschappelijk niks voorsteld maar dat het ouders wel de troost geeft als hun kind een paar dagen huilerig is. Ook ikzelf haal er na een paar huilsessies toch troost uit.

precies! Troost en herkenning, daar zoeken we allemaal toch wel eens naar?! En je moet het allemaal niet zo letterlijk nemen, zoals met de meeste boeken. En het leest wèl lekker weg!

groetjes,
Sabine

Terug
Bovenaan