spugen

Ik gaf borstvoeding en ook mijn zoon spuugde alles uit. Ik maakte me enorme zorgen en werd er vreselijk onzeker en zenuwachtig van bij ons werkte die hulpmiddelen zoals johannesbroodpitmeel na de borstvoeding niet. Gelukkig kwam hij enorm aan dus hij kwam niks tekort. Na 5 maanden was het opeens over. We hadden al bedacht dat het tot en met de opvolgmelk waar ik met 6 maanden mee wilde beginnen zou duren maar tot onze verrassing waren al die spuugdoekjes niet mee nodig.
 
Ook ons zoontje (van nu 7 weken) spuugt erg veel.
Ons werd inderdaad ook het advies gegeven om Nutriton op de voeding te geven.
Helaas werkt het bij ons niet zoals we hadden gehoopt.
Ook kregen wij het advies om het hoofdeinde van het bedje een paar centimeter te verhogen.
Dit,omdat waarschijnlijk het strotteklepje nog niet goed afsluit (reflux) en daardoor de voeding dus terug de slokdarm inloopt.
Wij hebben nu dus een groot kussen onder het matras liggen en dat werkt een beetje.
Afgelopen week-end zijn we voor het spugen weer bij de huisartsenpost geweest en daar kregen we het advies om Domperidon 10mg. te gebruiken.
Dit zijn zetpillen die tegen spugen en misselijkheid helpen.
Ik geen voorstander van medicatie bij baby's,maar als je kindje zoveel spuugt dat het door zijn neus naar buiten komt.
En je kindje vreselijk in paniek raakt en huilt van de pijn,omdat hij het helemaal uit zijn maagje omhoog haalt.

Wat moet je dan nog als moeder?

Wij hebben de stap genomen om het geneesmiddel een kans te geven en het werkt!!!
Ons zoontje slaapt weer heerlijk,is niet meer in paniek,spuugt alleen nog maar een golfje terug en maakt een
tevreden indruk!

We maken geen misbruik van dit middel (wat overigens bij elke apotheek zo te koop is)en gebruiken het alleen als het echt nodig is.

Misschien kun je het eens overleggen met je huisarts en vragen of het misschien bij jullie ook kan helpen.

Veel suc6 en sterkte

Liefs
 
Onze zoon van nu bijna 4 jaar heeft ook gespuugd in het begin met een hele boog kwam alles er uit om zeker teweten dat het niet het klepje van de maag was kregen we een drankje van de h.a. (naam weet ik niet meer) dat de voeding meteen bindt en het dus dikker wordt dit heeft hem goed geholpen. Maar ook andere voeding wat dikker is kan goed helpen.

veel succes
 
Ons dochtertje, nu precies 6 maanden, spuugde slechts weinig uit, maar je hoorde wel steeds dat de voeding omhoog kwam en slikte ze het weer in. Toen ze een maand oud was, vond ik haar halverwege de ochtend helemaal blauw in haar bedje. Gelukkig begon ze te weer ademen toen ik haar oppakte. Ze werd opgenomen in het ziekenhuis om de oorzaak te vinden. Daar bleek dat het klepje tussen de maag en de slokdarm dus niet goed sloot en dat ze als er voeding omhoog kwam er ook veel maagzuur meekwam (wel 130 keer in 24 uur tijd) omdat dat natuurlijk niet fijn is, is ze als schrik gewoon vergeten te ademen. We kregen ook het advies om voor de borstvoeding een paar theelepeltjes Johannesbroodpitmeel te geven. Dit hielp echter niet. Ze begon dagenlang constant te huilen, overstrekte zich voortdurend, spuugde steeds meer en als ze het niet uitspuugde, hoorde je constant dat er voeding omhoog kwam die ze weer terug doorslikte. In het ziekenhuis wilden ze echter geen medicijnen geven voordat ze 4 maanden oud was, rond die leeftijd is dat slokdarmklepje meestal volgroeid. 3 maanden met een constant huilende en overstrekkende baby, die daardoor ook zeer moelijk te voeden was, was bepaald geen pretje. Bij 4 maanden was het probleem niet verholpen en ze kreeg Prepulsid voorschreven, een drankje dat er onder andere voor zorgt dat de voeding sneller door de maag gevoerd wordt, dus minder kans heeft om terug te stromen. We moesten het 4 maal per dag 15 minuten voor de voeding geven. Na 2 dagen hadden we een totaal ander kind! Ze huilde niet meer, was opeens vrolijk en lachte voortdurend, overstrekken deed ze ook niet meer. Het gaat nog steeds hartstikke goed. We zijn de medicijnen nu langzaam aan het afbouwen en dan is het afwachten of het goed blijft gaan. Prepulsid is namelijk een toch wel heftig medicijn dat alleen onder controle van een kinderarts gebruikt mag worden, en alleen als het kindje een normaal hartfilmje heeft (dat was bij ons dochtertje goed) aangezien het medicijn ook op de hartspier kan werken. Vroeger werd het heel snel door de huisarts voorgeschreven als een kindje veel spuggde, maar na enkele sterfgevallen zijn de USA zijn ze daar dus nu heel voorzichtig mee. Het kan in sommige gevallen dus toch wel de oplossing zijn.
 
Enfamil is een hele goede voeding. Deze blijft dun in de fles maar wordt dik zodra het in contact komt met maagsappen. Dit is een voeding die je op recept kan verkrijgen bij de apotheek. Wordt ook nog eens vergoed door de verzekering. Bij mijn dochter heeft het heel goed gewerkt, ze spuugt nog maar 1 keer per week i.p.v. 7 keer per dag
 
Terug
Bovenaan