Spugen

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Mijn zoontje van zes weken heeft heel erg last van spugen. Ik geef borstvoeding en twijfel dus of het komt door teveel drinken. Maar er komen echt hele golven uit na het drinken en soms zelfs nog na een uur (z'n bedje is dan helemaal natgespuugd). Ik houd 'm altijd minimaal 10 minuten rechtop na het voeden, zodat z'n voeding kan zakken maar tijdens dit rechtop houden spuugt hij dus al zoveel. Heb op advies van CB nutriton geprobeerd maar dit helpt ook niet echt. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien nog andere tips voor het spugen?

Hoi!

Als JBPM (nutriton) niet helpt kan je voor een oriënterend consult afspraak maken bij een manueeltherapeut/osteopaat.
Het kan zijn dat er het eea beknelt zit, en dat het zich uit in het spugen.
Ik en vele anderen hebben er veel baat bi gehad, en hopelijk voor jullie ook!

Groetjes Debby

Heeft je kindje geen reflux??? Dat het maagklepje niet goed werkt? Ons zoontje spuugde ook veel (maar niet in de mate wat jij bij jou kindje beschrijft). Misschien in een doorverwijzing naar de kinderarts een optie, ons zoontje is er ook op onderzocht maar dit bleek geen reflux.
Succes!!!

Hoi,

Misschien drinkt je baby teveel. Mijn zoontje doet dit ook. Hij drinkt alles op en daarna gooit hij wat te veel was er weer heel makkelijk uit. Zo van je kunt het maar binnen hebben en daarna zie ik wel weer.
Heeft je baby snel weer honger? En heeft je baby elke keer verschoning een plasluier?

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zat zelf ook al in de richting van reflux te denken, maar eens met het CB overleggen. Hij groeit verder goed (bij geboorte al 8 pond en nu na 6 weken al 10 pond) dus misschien krijgt hij ook wel teveel binnen. Maar ik heb ook al geprobeerd 'm maar aan een borst aan te leggen, maar dan heeft hij binnen 1,5 uur weer honger. Als ik 'm twee borsten geef (en dus flink laat spugen) wordt hij na ca. 3 a 4 uur weer wakker, dus dan krijgt hij toch wel voldoende binnen denk ik. Hij heeft trouwens wel altijd veel plasluiers.
@ Debby: wat doet een manueeltherapeut precies?

O ja, ik merk trouwens ook dat hij na het voeden het echt niet leuk vindt om te liggen (ook niet in m'n armen, dus om 'm te wiegen). Dan zet  hij het op een brullen en pas als ik 'm weer rechtop hou is hij tevreden.

Haai,

Finn had ook enorme last van overdreven veel spugen bij borstvoeding. Nou ben ik naar een Osteopaat gegaan en ik moet eerlijk zeggen dat het spugen veel minder geworden is. Nu zijn we al weer een paar maanden verder en het komt eigenlijk zelden voor dat hij nog spuugt. Dus ik raad iedereen een Osteopaat aan!

Succes,

Groetjes Anoesj

mijn dochtertje haddat ook, ik gaf ook borstvoeding.
Ze spuugde de eerste 6 a 7 maanden erg veel daarna kreeg ze steeds meer vast voedsel binnen en werd het minder, maar ze blijft ook nu nog (bijna 3 jaar) gevoelig in haar keeltje.
Je doet al heel goed door hem een poosje rechtop te houden, je kunt misschien ook zijn bedje iets ophogen aan het hoofdeinde door er een plank of een paar boeken onder te leggen (onder de poten)
Zo ligt ie iets minder plat, maar het zal er niet mee over gaan hoor, je beland waarschijnlijk in een tijdperk met veel was en regelmatig je zelf en hem verschonen.
Vertel het wel even op het cb, zo kunnen ze zijn gewicht extra goed in de gaten houden en kijken of ie geen last heeft van Fluxus, dat hebben sommige kinderen dat ze voeding terug geven met golven en daar kunnen ze ook last van hebben, maar daar is wel een medicijn voor.
Maar hopelijk is het "gewoon" spugen en gaat het waarschijnlijk pas over als ie wat meer vast voedsel krijgt.
Succes ermee en geniet van je mannetje.
Groetjes Martine

Terug
Bovenaan