Steeds korter slapen?

A

Anoniem

Guest
Wat ik hier nu weer mee moet? Ik weet het niet, dus graag jullie advies.

Een paar weken geleden sliep Hugo eindelijk door. Jiehaaaa, voorbij de gebroken nachten. Dacht ik. Hij heeft dit zo'n anderhalve week volgehouden en ging toen van zeven uur naar zes naar vijf en afgelopen nacht naar vier uur 's nachts. Hij huilt dan niet, maar ligt te kletsen. Als ik hem in zijn wieg laat liggen, gaat hij na een half uur ongeveer toch jammeren.

Hij krijgt rond elf uur zijn laatste voeding (BV). Als hij weer wakker is, voed ik hem. Maar hij is dan dusdanig wakker, dat hij makkelijk een uur ligt te kletsen en met zijn handjes speelt. Al die tijd hou ik hem bij me, want als ik hem te vroeg terug leg, gaat hij jammeren.

Tips?

Heeft Hugo een speentje? Liv heeft er genoeg aan om 's nachts op haar speentje te kunnen sabbelen en inmiddels weet ze ook haar eigen knuistjes te waarderen als nacht-sabbel-object.
Patricia

Van een speentje kokhalst hij, dus die heeft hij niet. Hij sabbelt heel vaak op zijn vingers en knuistje, maar dat is hij na een tijdje zat.

En een snoezel doezel slaap cd? Bij Lynn hebben we 'm nog niet gebruikt, maar Kyna vond het heerlijk om muziek te luisteren voordat ze in slaap viel (nu nog steeds wel eens)

hey whitney,

Tja met Jeske is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Eerst sliep ze 2 weken door. Ik had de vlag al uitgehangen, maar was veel te voorbarig.
Daarna is het  een paar weken  drama geweest vanaf een uur of 4. Ik suste haar dan met een speen. Geleidelijk aan werd dat vanaf 5 uur en uiteindelijk hoefde ik om 6 uur nog maar een keer haar speentje te geven en dan sliep ze tot half 8.

Maar helaas de afgelopen 4 nachten was het goed mis. Vanaf 2 uur begon de ellende en dat ging de hele nacht door. Ik heb wel het idee dat haar darmen dwars liggen ofzo. Iig dat ze ergens last van heeft want ze wil wel slapen.

Ik probeer haar vooral niet uit bed te pakken, omdat ik bang ben dat ze er dan een gewoonte van gaat maken. Ik sus haar zoveel mogelijk in bed met een speen ( misschien kun jij je pinkt gebruiken ) stop haar strak in. Als ze echt hard gaat brullen neem ik haar wel even bij me maar zodra ze weer rustig is leg ik haar meteen terug. Ik probeer zo weinig mogelijk met haar te praten en het licht uit te houden. Anders ben ik bang dat ze van de nacht een dag maakt. Ik weet niet of het je helpt hoor. Ik weet ook niet eens of ik het wel goed doe. Ik hoop dat Jeske en Hugo snel van hun kuren af zijn.

Vermoeiend hoor....zucht....sterkte ermee

Nergens op hopen helpt nog het beste, denk ik. Gisterennacht sliep hij weer tot zes uur, afgelopen nacht tot drie uur. Kan het niet zijn dat dit te maken heeft met een sprongetje? In het boek 'Oei, ik groei' staat dat ze een aantal 'donkere' weken hebben in deze periode. Hugo is sinds een dag of twee opeens weer veel aanhankelijker ook.

Dat zou heel goed kunnen, dat hij een groeisprongetje heeft. Liv slaapt al lang doro, maar een paar weken geleden ook ineens weer niet. Het ging gelukkig vanzelf over. Ik weet uit ervaring, dat het goed is om zo duidelijk mogelijk afscheid te nemen van de dag, ook al met hele jonge kindjes. Liv is een natuurtalent hoor met slapen. Bovendien heeft ze en heel rustig karakter. Ze is vaak overdag wakker en gaat 's avonds om 19 uur naar bed. Dan slaapt ze tot de volgende dag.
Max daarentegen was heel wat lastiger. Ik heb bij hem op een bepaald moment een ritueeltje ingebouwd (vanaf 4 maanden) en dat gebruik ik nu nog. Tijdens het wassen en omkleden vertel ik nog eens wat we hadden gedaan die dag (nu praat Max er zelf over mee). Ook vertel ik meestal wat we de volgende dag gaan doen. Daarna gaan we samen de rolschermpjes en gordijnen dichtdoen. Eerst even afscheid nemen van de bomen, de maan als die er is, de bal die nog in de tuin ligt, de schommel, de glijbaan en de langslopende honden. Daarna helpt Max dus mee om het gordijn dicht te schuiven. Ik leg hem in bed en toen hij heel klein was zong ik een liedje, nu zing ik of lees ik een boek voor. Ik zong steeds hetzelfde liedje, hij vraagt er nu nog heel vaak om. Daarna stop ik Max lekker onder, ik zeg dat hij gaat slapen (eerder vroeg ik of hij ging slapen, maar dat is niet de juiste manier!!) en ik draai aan zijn muziekdoosje. Dan zeg ik nog welterusten en ik ga.
Je moet uiteraard zelf weten of je Hugo met een ritueeltje op bed legt, maar ik heb gemerkt dat max op deze manier goed beseft dat het tijd is om te slapen. Daardoor is hij veel rustiger gaan slapen en daardoor werd hij minder snel 's nachts wakker.
Ik hoop dat je er iets aan hebt!
patricia

Terug
Bovenaan