Steeds vroeger wakker en niet uitgerust

<p>Ons zoontje is ruim 2 jaar. Het is altijd een uitslapertje geweest, smorgens sliep hij makkelijk tot half 9, soms 9 uur en in de weekenden kon het ook zo half 10/10 uur zijn. Savonds gaat hij rond 7 uur naar bed.</p><p>Tot 2 maanden geleden deed hij nog een middagdutje. Maar die wil hij niet meer. Sinds hij smiddags niet meer slaapt, wordt hij smorgens steeds vroeger wakker. Vanmorgen was het 7 uur. Voor ons als ouders prima, maar we merken dat hij telkens huilend wakker wordt en gewoon niet uitgeslapen is als hij vroeger wakker is. Overdag klaagt hij dan ook regelmatig dat hij moe is en dit zien wij ook aan hem. Smiddags weer op bed leggen heeft geen zin, dan slaapt hij savonds pas om 10 uur..  </p><p>Ik vraag mij dus af of er een manier is om hem smorgens nog wat langer te laten slapen zodat hij weer meer uitgerust is. Hem weer terugleggen helpt heel soms, maar nooit voor lang. </p><p>Iemand die dit misschien herkend en ideeën/tips heeft?</p>
 
Hoi,
Mijn zoontje heeft dit ook heel lang gedaan, wij hebben toen een peuterbed voor hem gekocht, hij werd hysterisch als hij zijn ledikant zag. Als mijn zoontje moe is in de middag liet ik hem Max van 12:00 tot 13:00 slapen. En dan in de middag een activiteit doen. Zodat hij in de avond moe genoeg was om hem op zijn bedtijd op bed te doen. Ook zorgde ik ervoor dat zijn wakkertijd niet langer was dan zijn slaaptijd. Nu inmiddels is hij 4 en heeft hij een groot bed en slaapt hij van 19:00 tot 07:00. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
 
Tja, misschien even van 10u tot 11u op bed leggen, als hij dan wel slaapt? Dan is het een ochtenddutje ipv middagdutje en is hij rond 19u/20u wel weer moe genoeg denk ik.

Overigens weet ik niet wat ik lees hoor, zo lang uitslapen is echt absurd... Ik heb zelf 2 dochters van ruim 3 en 18 maanden en t is al 3 jaar lang elke ochtend tussen 6.00 en 7.00 opstaan hier. De oudste stopte met het middagdutje met ruim 2 jaar en slaapt sindsdien van 19.30-6.30. De eerste maanden was dat even pittig en was ze echt moe rond etenstijd maar nu ze ruim 3 is, houdt ze het prima wakker de hele dag.

Misschien is t het ook gewoon accepteren dat hij eerder wakker is en moet je niet verwachten dat hij tot 9u/10u slaapt, want dat is écht absurd lang, ook al is het heerlijk natuurlijk :)

Ik werk op een kinderdagverblijf en alle kindjes zijn 'gewoon' tussen 6u en 8u wakker s ochtends. Uiteindelijk is dat toch een heel normale tijd, ook als je naar je werk/school/opvang moet? Daar moet je kindje toch aan wennen..

Misschien moet hij er gewoon even 2 maanden aan wennen dat het middagslaapje weg is gevallen en houdt hij het daarna langer op!
 
@zeeuwsmeisje
's morgens nog even op bed leggen zou ik inderdaad ook nog kunnen proberen. 
Tja, zo heel erg absurd is het niet hoor, ik hoor veel meer ouders waarbij -vooral de oudste- een uitslapertje is. Maar ik weet dat over het algmeen de meeste kindjes echt wel veel eerder wakker zijn en dat 7 uur heel normaal is. Het heeft bij ons ook niks te maken met 'accepteren', ik vind het prima als hij om 7 uur wakker is. Het enige probleem is, dat hij zelf schijnbaar niet is uitgerust en telkens smorgens huilend wakker wordt, terwijl hij eerder altijd uitgerust wakker werd zonder te huilen. En gezien ik thuis werk heeft hij ook gewoon de 'luxe' dat hij uit kán slapen ;-) 
Ik vond het gewoon een beetje apart dat hij én het middagslaapje eraf haalt én ook nog eens steeds vroeger wakker wordt, terwijl hij zonder middagslaapje al telkens zo moe was aan het einde van de dag. Nu hij telkens vroeger wakker wordt, is het nog moeilijker vol te houden voor hem. Maar we kunnen inderdaad eens kijken of hij smorgens nog even een uurtje op bed wil :) 
 
Ja ik snap dat het vervelend is hoor, als hij niet uitgeslapen is...

Hier is mn dochter van 18 maanden vaak ook niet uitgeslapen. Ze slaapt van 19.45-6.30, ze vertikt het om eerder te gaan slapen in de avond en slaapt s ochtends dus ook écht niet uit. In de middag slaapt ze van 12.30-14.30.

Heel vaak is ze ook echt chagrijnig in de ochtend, het eerste uurtje. Dan heeft ze gewoon te kort geslapen. Als ze een keer tot 7.00 slaapt, heb ik al een veel vrolijker kind dan wanneer ze 6.30 wakker is.

Dus ja,ik heb ook graag dat ze iets langere nachten maakt, maar helaas valt het niet af te dwingen :( Ik zou ook zo graag willen dat ze in de avond een half uurtje eerder slaapt, maar dat is dan zo'n strijd en gehuil dat ik haar liever een half uur later naar bed breng en dan gaat ze wél relaxed slapen.

Idd gek dat jouw kindje het middagdutje skipt en ook zijn nacht-slaap inkort. Dat scheelt heel wat uurtjes slaap per dag natuurlijk.

En als je hem in jullie bed nog even laat doorslapen vanaf 7.00? Doet hij dat ook niet? Of dat hij nog een uurtje lekker ligt te chillen in jullie bed?
 
@zeeuwsmeisje
Ja precies! Hij is dus ineens van 16 uur slaap per dag naar 12 uur slaap gegaan. 
Bij mij in bed halen heb ik inderdaad ook wel eens geprobeerd, maar dan maakt hij er één groot feestje van haha. 
Binnenkort krijgt hij ook een peuterbed, misschien veranderd dat ook alles. We kijken wel hoe hij het de komende tijd doet, en eventueel smorgens nog proberen een uurtje te laten slapen :) 
 
Hier werkte het om ons dochtertje eerder naar bed te brengen. Ze ging dan al om 18.00 naar bed en sliep dan tot 7.30-8.00. Als ze er later in lag dan werd ze vaak ook eerder wakker. En sinds ze in een groot bed ligt ging het nog beter.
Nu gaat ze nog rond die tijd naar bed en slaapt dan ook weleens tot 9.00-9.30. Vooral na een drukke dag of als ze bij de gastouder geweest is.

En we hebben een slaaptrainer. Ze mag pas uit bed als die ook wakker is. Als ze dan wel eerder wakker is hoor ik haar spelen met de knuffels en blijft ze in bed.
 
Volgens mij gebeurd het wel vaker hoor dat het slaapritme in de war is als je kindje geen middagslaapje meer wil doen.
Hier hebben we het ook gehad in elk geval. Tijdens de vorige lockdown stopte mijn zoontje ook met zn middagdutje.  Hij heeft toen maanden slecht geslapen.  Soms om 5 uur wakker en niet meer kunnen inslapen. 
We hebben  hem toen ook een peutergedrag gegeven. Vond ie het einde! In het weekend reden we dan soms n rondje met de auto om m een kort dutje te laten doen.  En ja aan het einde van de dag werd het lastig.
Inmiddels is ie 3,5 en slaapt het weer goed. Mijn beide kinderen van 3,5 en 20 maanden hebben trouwens ook periodes dat ze ineens tot 9 uur uitslapen. Vooral in de winter als het langer donker is.  Maar dat is ook in een keer weer over. 
Dus genieten we ervan wanneer ze dat doen : )
 
Terug
Bovenaan