steeds vroeger wakker

Hoi,

Mijn zoon is inmiddels 21 maanden en is vanaf dat hij 1 jaar was  een vroege vogel geworden. We zijn inmiddels gewend dat hij rond 6 uur wakker is. Soms gaat het een paar weken goed, dan is het 7 uur. Af en toe gaat het ook wel eens slechter dan is het nog vroeger dan 6 uur. Ik begrijp en herken je frustratie, maar heb het inmiddels geaccepteerd als iets wat bij hem hoort, omdat ik me er niet langer druk over wilde maken. Ik ga s'avonds gewoon wat eerder naar bed en we laten hem geregeld ergens logeren zodat we een keertje samen uit kunnen slapen. Verder verdelen we de taken in het weekend zodat we allebei  genoeg slaap krijgen.

We hebben  echt alles geprobeerd om hem langer te laten slapen.  Eigenlijk is het enige wat werkt (voor ons zodat we nog even kunnen slapen)  hem een flesje pap te geven en dan valt hij meestal nog wel in slaap. Soms zelfs tot een uur of 8.  Op zich hoeft hij helemaal niet zo lang te slapen want doordeweeks (we werken allebei) moet hij om 7 uur opstaan.

Soms wordt hij ook wel eens s'nachts wakker. Waar ik niet aan ga beginnen is meerdere keren mijn bed uit 's nachts omdat mijn kind niet wil slapen. Zo'n tutje daar zou ik ook geen aandacht aan geven. Als er verder niets aan de hand met hem is, laat ik hem huilen. En dan stopt het vanzelf. Ik heb 1 keer de "fout" gemaakt hem s'nachts water  te drinken te geven omdat hij daarom vroeg. Vervolgens werd hij de nacht erop weer wakker en zei: drinken. Omdat het zo warm was heb ik hem weer gegeven. De nacht erop was het weer prijs. Ik had die dag opgelet dat hij goed had gedronken en heb hem toen niets gegeven. Natuurlijk brullen, maar daarna is het niet meer gebeurd. Ze zijn slimmer dan je denkt en hebben sneller dan jij door hoe ze je aandacht kunnen krijgen.

Mijn ervaring is  dat voor  een goede nachtrust van je kind het belangrijk is dat  je kind niet te moe is. Dan slapen ze namelijk slechter. We hebben  een tijdje geprobeerd om mijn zoon heel moe te maken door hem overdag weinig te laten slapen en later naar bed te doen (advies van mijn moeder ). Toen werd het slapen helemaal een drama. S'nachts wakker en s'ochtends gewoon weer rond 6 uur hoor!Dus niet doen, werkt niet. Mijn zoon slaapt  nu ongeveer 2 uur overdag en gaat om 7 uur naar boven en ligt uiterlijk om 7.30 in bed. Op crechedagen dan wil hij vaak gelijk slapen als we boven zijn.  

Succes
gr
Lies
 
 
Terug
Bovenaan