steun van partners...?

A

Anoniem

Guest
Dag lieve mensen

Dit is eigenlijk een reactie op het bericht over stoppen met roken, maar ik vind het belangrijk genoeg om dit apart op het forum te zetten. Ik begrijp een ding niet als ik de berichten over stoppen met roken lees en ik zie het vaak terugkomen:

WAAR BLIJFT DE STEUN VAN DE PARTNERS???

Waarom steken die partners toch steeds weer een sigaret op als de a.s.
mamma's er zo'n moeite mee hebben om te stoppen? Ik rook godzijdank
niet, dus dat is het niet bij mij. Ik had veel moeite met stoppen met
wijntjes en borreltjess drinken. Het heeft enige overredingskracht gekost
om aan mijn man duidelijk te maken dat ook hij wel iets mag doen of laten voor
de zwangerschap!!! Ik/wij vrouwen moeten al zoveel laten staan en
andere dingen juist weer doen. Straks leveren wij het zware werk,
stellen ons lichaam ter beschikking (lubberen en scheuren misschien uit...) Genoeg dacht ik.

Waarom is en blijft het blijkbaar zo moeilijk voor de mannen om ook nu al dingen op te geven, puur om ons te steunen?!?

Hier heb ik me lang boos over gemaakt en mijn man en ik hebben er al
veel ruzie over gemaakt (zelfs voor ik zwanger was), maar we zijn er nu
uit:

Hij drinkt doordeweeks niet, alleen als hij oefent met zijn band en daar
ben ik niet bij. In het weekend drinkt hij 2 van de 3 dagen. En zelfs
op die dagen checkt hij of ik er moeite mee heb. Alleen al door de
steun is het nu goed te doen en 'mag' hij eigenlijk altijd wel een
lekker biertje pakken.

Is dit nou zo moeilijk? En al is het moeilijk, zwanger zijn is ook niet alleen leuk en makkelijk!!! We willen toch samen een baby, ook de mannen?!?

hallo begrijp me niet verkeerd!
het zwanger zijn is voor de man ook zwaar!
de man merkt niet de veranderingen aan het lichaam, ja hij ziet het bij ons!
maar ik ben bijvoorbeeld erg verandert in gedrag!
mijn vriend moet hier thuis heel veel doen terwijl hij 40 uur in de week werkt en ik 15!
ik ben zo ontzettend moe! mijn vriend doet alles voor me zonder te mopperen!
mijn vriend moet mijn nukkige buien allemaal slikken!
en hij doet het allemaal met plezier hoor, want zwanger ben je idd samen!

ik rookte eerst ook, maar sinds ik zwanger ben staat het me ongelooflijk tegen! dus dat is alleen maar goed! maar als ik er wel moeite mee had gehad had mijn vriend daar wel rekening mee gehouden!!

maar met drink gedrag vind ik dat wel anders! ik vind niet dat je dat je man/vriend kunt verbieden eigelijk!
roken is verslavend!
en ook alcohol is verslavend, het klinkt op deze manier of je verslaafd bent aan alcohol!
en daarom vond ik dit wat een apart verhaal en wou even reageren!

wat mijn vriend nu allemaal voor mij doet, nou daar moet ik echt respect voor hebben want die heeft het nu echt niet makkelijk met mij!
dus ik denk dat beide partijen op hun eigen manier zwaar hebben, wij krijgen tenslotte met zijn tweeen een baby en voor ons is het het eerste kindje dus voor mijn vriend gaat er ook veel veranderen en niet voor de moeders alleen!!

dat wou ik even kwijt! want het kwam een beetje over alsof de mannen de boosdoeners zijn!

nou succes allemaal nog even met het warme weer!
en tot schrijfs!

liefs Wilma
11 weken

Ik weet niet hoe dat bij anderen zit, maar ik vind het laten staan van een wijntje of een broodje filet een kleine moeite als het om de gezondheid van je kindje gaat. Er zijn een hoop mensen die er zo'n drama van maken. Waarom zou mijn vriend niet een lekker broodje brie of filet mogen omdat ik het toevallig niet mag? Ik vind dat een beetje ver gaan eigenlijk. Dat je hem vraagt om niet in je bijzijn te roken vind ik nog tot daar en toe, maar je kunt toch moeilijk verwachten dat hij ook 9 maanden alles laat staan terwijl dat helemaal niks toevoegd aan de gezondheid van je kindje?Je moet elkaar ook nog wel iets gunnen denk ik dan.

Ik krijg regelmatig een mailtje van mijn vriend met daarin de tekst dat hij zo dadelijk een lekker broodje filet americain gaat eten op zijn werk en dan mail ik hem vrolijk terug of hij dan ook voor mij wil genieten.

We hebben ook al afgesproken dat hij als ik eenmaal bevallen ben zo'n lekker broodje voor mij gaat halen.

Hiermee vind ik niet dat hij mij niet steunt, want dat doet hij op vele andere manieren. Luisteren als ik weer wat te zeuren heb (want laten we eerlijk zijn zeuren kunnen we momenteel best goed) lekker voor me koken en hij is heel bezorgd. Is dat niet veel belangrijker dan het laten staan van een broodje brie of wijntje?

groetjes Danique

Tjongejonge, zeg.
Ik had zulke felle tegenreacties helemaal niet verwacht...
Wordt ik ook nog min of meer uitgemaakt voor alcoholist... Ik dronk voorheen niet veel, maar in sommige situaties vind ik een wijntje of een borreltje er gewoon bijhoren. Net als dat er mensen zijn die stappen zonder alcohol niet leuk vinden en dat rokers een sigaret na het eten vinden horen...En als iedereen met de WK aan het bier en roze zit, dat vind ik dat niet leuk. daarmee ben ik echt geen alcoholist! Wees aub voorzichtig met oordelen als je iemand niet kent.
En 'for the record' : ik heb niet meer gedronken sinds ik weet dat ik zwanger ben en daarvoor bijna niet. alleen de afgelopen weken (nu de kritische eerste maanden voorbij zijn) af en toe een slokje (nipje eigenlijk, te weinig zelfs om door te moeten slikken) voor de smaak. Al vind ik niet dat ik mezelf hoef te verantwoorden. Ik heb alleen het idee dat ik heel anders overgekomen ben dan ik bedoelde.
Mijn man voelt zich niet onder druk gezet en doet dit uit eigen vrije wil. Puur omdat het zo'n schat is die rekening met mij wil houden op dat vlak. Ik heb hem niets gevraagd of opgelegd, hij kwam zelf met deze ideeen. Dat was de reden waarom ik 'mag' tussen aanhalingstekens had gezegt nl. De ruzies waar ik het over had, zouden eerder discussies genoemd kunnen worden. Mijn excuses voor de verkeerde woordkeuze...
Verder doe en laat ik alles wat hoort met heel veel plezier voor mijn hummel.

En ik kom echt niet aan de vrijheid van jullie mannen, hoor!!
Als jullie nergens moeite mee hebben en tevreden zijn met hoe het gaat, ga lekker zo door! Ik zal de laatste zijn die een ander vertelt dat die het anders moet doen.

hey woedel,

Ik denk dat je berichtje dan inderdaad heel verkeerd op me is overgekomen. Bij mij kwam het echt zo over van ik mag het niet meer dus ik wil dat hij het ook niet meer doet om mij te sparen.

Ik ging er ook niet van uit dat je alcoholist bent, want in dat geval vind ik juist wel dat je partner daar rekening mee dient te houden. Hetzelfde als bij het roken. Stoppen met een verslaving is heel moeilijk en dan is het voor de partner een kleine moeite om dit niet te doen bij jou aanwezigheid. Ook zal ik de laatste zijn die iemand veroordeelt omdat zij een wijntje of een broodje brie neemt tijdens de zwangerschap. Ik vind dat dit ieder zijn eigen verantwoordelijkheid is en niemand hier verder over hoeft te oordelen.
Ik denk wel dat de risico's hiervan (met name brie en filet) bij veel mensen niet duidelijk zijn en het zou jammer zijn dat er door gebrek aan die kennis iets mis gaat met je kindje.

Verder wil ik nog even kwijt dat iedereen zwanger is op zijn eigen manier en dat iedereen die 9 maanden lekker door moet komen zoals zij dat prettig vinden.

Mijn mannetje heeft nu trouwens ook al niet zo veel vrijheid hoor, want ik ben buiten het eten om nogal veeleisend

groetjes Danique
22w2d

Hoi,
Ik kan me wel vinden in je berichtje hoor! Met name voor de vrouwen die stoppen met roken lijkt het me zwaar zonder de steun van je partner.
Zelf mis ik een wijntje op zijn tijd ook behoorlijk, vooral tijdens een gezellig dinertje... natuurlijk heb ik alles over voor de kleine, maar goed dat wil niet zeggen dat je dingen niet mist!
Gelukkig drinkt mijn man helemaal niet dus word ik ook niet in de verleiding gebracht.
en nee ik ben geen alcoholist of zo!

hallo,

ik bedoel ook niet dat je een alcoholist bent! maar het kwam over dat het een hele opgave voor je is om een wijntje te laten staan! en dat je man dat nu ook moest!
het kwam een beetje raar over hoe je het vertelde allemaal denk ik!

ik oordeel niet over je! ik reageer alleen op je topic zoals die bij mij over komt!
ok?

natuurlijk hoort je man je te steunen maar ik vind niet dat hij nu ook van alles moet laten omdat wij dat ook moeten i.v.m het gezondheid van ons kind!
en als hij dat uit eigen keuze doet< dat is dat ontzettend lief van hem!

ik had verer geen verkeerde bedoelingen!
en anders bied ik bij deze mijn excusses aan!

ok?

nou doegie!!

liefs Wilma

wow wat een heftige reacties in het begin zeg!! Bij mij is dit berichtje heel anders overgekomen en begrijp eigenlijk precies wat je bedoelt. Oh en trouwens voor ik het vergeet: Danique: de gevolgen van een broodje brie zijn 0,0. De brie in Nederland is namelijk allemaal gemaakt van gepasteuriseerde melk, behalve als je het koopt bij een delicatessenzaak die werkelijk alles zelf maakt!
Anyway, woedel, zoals ik al zei: ik snap je bericht heel goed. Tijdens mijn eerste zwangerschap zijn mijn man en ik samen gestopt met roken en heb ik de rest van de 9 maanden geen sigaret aangeraakt. Nu ben ik zwanger van de tweede en hij rookt nog wel. Niet veel hoor, maar genoeg om het voor mij toch lastig te maken om niet soms ook een peuk op te steken! Ik heb het er vaak met hem over gehad maar hij vind het onzin om te stoppen. Nouja, ik ben bijna uitgerekend en dan zien we wel weer  
Groetjes Stephanie (37+3)

Terug
Bovenaan