Stiefmoeder

Sorry, maar hier moet ik even me verhaal kwijt.

Mijn ouders zijn gescheiden en beide opnieuw getrouwd, nu zijn wij zwanger van ons eerste kindje en voor alle opa's en oma's is ons kindje de 1ste, heel speciaal natuurlijk, we genieten er ook met volle teugen van, maar nu is het zo, in de fam. van mijn stiefmoeder is altijd wel wat, heeft de 1 geen ruzie met die dan wel met de ander, mijn stiefmoeder gaat als ik weer aan het werk ben 1 dag in de week oppassen en me schoonvader ook 1 dag. Maar omdat ik van dit jaar nog aardig wat vakantieuren heb, mag ik die meenemen naar volgend jaar, dus als ik weer te werk ga neem ik 1 dag in de week op, nu zit me stiefmoeder steeds te zeuren van overleg ff met je schoonvader van dat we die dag oppas om de week doen zolang we maar 1 dag nodig hebben, ik heb zoiets van het komt allemaal wel goed, nog iets, paar weken geleden zij ze aan de telefoon, ik zou het zeer op prijs stellen als jullie even bellen, als het begonnen is, nou ik viel bijna van me stoel!!! Ook vraagt ze steeds van als het kindje geboren is wanneer mogen we dan komen!! Ze maakt zich zo druk allemaal, en ik heb wel zoiets van wij zijn de ouders en wij bepalen het, maar toch onbewust doet het wat met je, me vader vind dat ze ook teveel wil/bemoeid. Vanmiddag hoorde ik zoiets stoms van me zusje, er is 1 ding wat ze niet hoopt en dat is dat het niet op 5 dec wordt geboren of met kerst!!! Nou jeetje gaat het niet, als het kindje maar gezond is toch!!!

Sorry hoor moest het even kwijt, hebben meer meiden die in zo een situatie zitten?




 
Wij laten bewust geen familie oppassen juist om dit soort gezeur te voorkomen :). Mijn schoonouders houden er ook namelijk rare opvoedideeen aan over. Dan maar 3 dagen een leuke gastmoeder.

Laat het los, jullie zijn in controle! Wij hadden zoiets van wanneer onze kleine tijger werd geboren, bellen we pas iemand wanneer we dat zelf willen. Het werd een geplande keizersnede en we wisten daardoor ook precies de datum. Maar niemand anders wist wanneer het zou gebeuren.

Maak samen afspraken. Zet op papier wat je wel en niet wil, dan kan ook de kraamhulp hier rekening mee houden. Die zijn getraind om dit soort slag mensen buiten de deur te houden.

Want het is jullie kind wat geboren gaat worden. Niet dat van je schoonmoeder.
 
Hey,

Ik denk dat de enige oplossing is dat je HEEL duidelijk moet zijn naar je stiefmoeder!
Zeg haar wat jullie ideeen zijn of je d'r wel belt wanneer de bevalling begint of niet.
Zeg haar duidelijk dat je de oppas dagen bekijkt op het moment dat je weer aan het werk gaat en dat je het haar echt op tijd laat weten.
Duidelijk zijn wil niet zeggen lelijk doen of grof zijn maar wil eigenlijk zoveel zeggen/aangeven waar ze aan toe is.
Waarschijnlijk doet je stiefmoeder zo door haar enthousiasme en ieder laat dat op haar/zijn manier blijken en jou stiefmoeder dus zo.........denk ik hoor!
Maak duidelijk afspraken met haar waar je vader bij is desnoods.
En als je stiefmoeder zelf ook kinderen heeft weet ze ook wel heel goed dat kindjes niet op bestelling komen maar wanneer ze er klaar voor zijn.
Gelukkig maar.
Sucses........

gr louise
 
Wij hebben de nodige problemen met mijn schoonouders. Zij claimen de kleinkinderen enorm, vooral ook tegenover mijn ouders die in het buitenland wonen. Toen mijn oudste geboren werd en een meisje bleek te zijn was mijn schoonvader niet echt blij omdat het geen stamhouder was. En dat terwijl mijn man en ik gewoon enorm blij waren met onze mooie dochter. Inmiddels heb ik nog een zoon gekregen en ook de derde waarvan ik nu ruim 36 weken zwanger ben is een jongen. Mijn schoonouders willen over al bij betrokken worden en willen precies weten hoe het met de kinderen gaat enz. We worden er soms compleet knettergek van. Opa en oma passen dus ook alleen maar op in geval van nood en dan ook maar een uurtje of zo. Klap op de vuurpijl was wel dat ze letterlijk zeiden dat 3 kleinkinderen (2 van ons en 1 van mijn schoonzusje) meer dan voldoende was, nou dan hebben ze lekker pech want het worden er minimaal 4 :)
 
Eén ding is wel positief vind ik: voor een stiefmoeder is ze erg betrokken! Dat moet je haar nageven. Misschien niet op de manier zoals jij dat graag zou willen maar toch, ze is wel betrokken.

Het enige wat je doen kan is paal en perk stellen. Aangeven hoe jij het wilt (en niet). Dat kan heel respectvol naar haar toe. Bedenk alleen wel, dat doordat je haar ook "gebruikt" voor het oppassen, ze er toch wel een iets grotere stem in heeft dan anders. Dat is een afhankelijkheid die jezelf gecreeerd hebt. Dan moet je op zoek gaan naar externe/onafhankelijke oppas.

Succes ermee! Het settelt vanzelf wel. Mijn ouders waren bij mijn eerste ook door het dolle heen bij het irritante af en nu loopt het vanzelf. Als je maar duidelijk (en respectvol) blijft.
 
pfff wat een gedoe..
en zeker met je zwa en hormonen..

ik heb ook wel dingetjes meegemaakt rondom familiegebeuren
maar nog niet zo erg..

maar wel zo dat ik er toch wel wakker van lag.
ik had dan echt een baal en jank avond..
ging slapen en de dag erna had ik zoiets van..
pfff lekker belangrijk..

maar begrijp heel goed hoe je je voelt..

misschien dat je eens met ze kan gaan praten..


succes
 
Bedankt voor jullie reacties, ja dat is waar, dan hadden we oppas van buiten af moeten nemen, het is ook niet zo dat ik nu niet meer wil dat ze gaat oppassen, ze is idd alleen zo overdreven aanwezig, en ik snap het heel goed hoor, en idd voor een stiefmoeder is ze erg positief, helemaal omdat haar eigen dochter nog geen kinderen heeft, en die is iets ouder als mij, maar goed, ze komen van de week langs, dan zal het er vast wel weer over gaan en dan zullen mijn vriend en ik nogmaals duidelijk maar wel op een repsectvolle manier zeggen hoe wij het willen. En wie weet zal het ook wel los lopen als de baby er zo is, hoop het eigenlijk wel!
 
leuk zeg.........

Mijn moeder was gelukkig niet zo erg....tot de bevalling. Ze woon tegenover en mijn man had mijn moeder/zijn vader/peetoom/peettante gebeld om te zeggen dat het zover was. Mijn moeder stond meteen op de stoep. Ze was niet weg te krijgen. en dat terwijl ik even een momentje met mijn man alleen had willen zijn.
Toe de verloskundige zei dat we naar het ziekenhuis gingen begon mijn moeder al erover dat ze even dehond ging uitlaten en ook zo daar was........... uhmmmm....ik had toch altijd duidelijk gezegt dat ik helemaal NIEMAND bij de bevalling wilde hebben (uitzondering van verloskundige en mijn man).
gelukkig wimpelde de verloskundige mijn moeder een beetje weg.
Halverwege de bevalling komt er een verpleegster de kamer op. Ik hoorde haar zeggen dat mijn moeder op de gang stond.........nou ik ben toch uitgeflipt.....dat ze maar oprot (of zoiets) heb ik geroepen. gelukkig viel het na de bevalling allemaal mee. Ze was geen overbezorgde oma of zo. gelukkig.

Maar ik laat mijn moeder niet al te vaak oppassen. Oma's verwennen de kinderen vaak en op zo'n manier waar ouders helemaal niet blij mee zijn. Dus ons zoontje gaat 3 ochtende per week naar de opvang. Echt geweldig. Hij leerd daar zoveel meer dan als hij thuis is!!!! Tuurlijk mag oma ook wel eens oppassen. Maar ik wil niet afhankelijk zijn van haar. Stel dat ze ziek wordtof zo...dan zit ik zonder oppas.

Maar goed, even terug naar jouw verhaal.
geweldig dat iedereen zo betrokken is bij jullie kindje..maar rem je stiefmoeder af.
Het is en blijft JOUW kind, niet het hare. Jij beslist en niet zij.
Het is vaak moeilijk om zo'n mensen duidelijk te maken at je wil zonder ze meteen voor de kop te stoten.
Maar ik denk dat het juist gezond is om haar een beetje op afstand te houden. ze zal er niet blij mee zijn maar als je het goed uitlegt begrijpt ze het hopelijk.
Zeg dat je het wel (desnoods via je man) laat weten wanneer ze welkom zijn om de baby te bewonderen. Wij wilde de eerste dag alleen zijn en hebben we ook gedaan, bijvoorbeeld.
Wat betreft oppassen....je hebt eerste nog 10 weken zwangerschapsverlof !!!! In die tijd kan veel gebeuren !! Tuurlijk is het goed om zo'n dingen op tijd te regelen maar omdat je met familie te maken hebt (met wie je ook soms ruzie kan krijgen of die zelf ziek kunnen worden) kan je ook langer wachten met afspraken maken.

En wat betreft de rest...............laat haar maar kletsen. Kindje word geboren als het eraan toe is. Niemand kan een datum kiezen (uitzndering keizersnee). Trek je er zo min mogelijk van aan. Probeer nog even te genieten.

lees ook eens het onderwerp : familie gedoe

Hou 1 ding vast : niks is belangrijk alleen JOUW GEZINNETJE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Doe alleen wat jij/jullie prettig vinden en niet wat andere mensen willen of verwachten. Jij bent de baas.

Nou einde van deze preek...puffff

Heel veel succes met je familie en nog veel meer succes met je bevalling !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Terug
Bovenaan