Stoppen met borstvoeding

<div class="bi6gxh9e" style="margin-bottom: 8px; font-family: 'Segoe UI Historic', 'Segoe UI', Helvetica, Arial, sans-serif; color: #050505; font-size: 15px; white-space: pre-wrap;" data-block="true" data-editor="f8tg1" data-offset-key="49tsj-0-0"><div class="_1mf _1mj" style="position: relative; direction: ltr; font-family: inherit;" data-offset-key="49tsj-0-0"><span style="font-family: inherit;" data-offset-key="49tsj-0-0">Vraagje aan de moeders die </span><span style="font-family: inherit;">borstvoeding</span><span style="font-family: inherit;" data-offset-key="49tsj-2-0"> hebben gegeven..</span></div></div><div class="bi6gxh9e" style="margin-bottom: 8px; font-family: 'Segoe UI Historic', 'Segoe UI', Helvetica, Arial, sans-serif; color: #050505; font-size: 15px; white-space: pre-wrap;" data-block="true" data-editor="f8tg1" data-offset-key="6itni-0-0"><div class="_1mf _1mj" style="position: relative; direction: ltr; font-family: inherit;" data-offset-key="6itni-0-0"><span style="font-family: inherit;" data-offset-key="6itni-0-0"> </span></div></div><div class="bi6gxh9e" style="margin-bottom: 8px; font-family: 'Segoe UI Historic', 'Segoe UI', Helvetica, Arial, sans-serif; color: #050505; font-size: 15px; white-space: pre-wrap;" data-block="true" data-editor="f8tg1" data-offset-key="7o8dv-0-0"><div class="_1mf _1mj" style="position: relative; direction: ltr; font-family: inherit;" data-offset-key="7o8dv-0-0"><span style="font-family: inherit;" data-offset-key="7o8dv-0-0">Onze zoon is nu 9 dagen oud en ik heb geprobeerd hem borstvoeding te geven. Helaas komt mijn productie niet op gang. Maar nu zit ik met de vraag hoe kan ik het beste de borstvoeding afbouwen? </span></div></div><div class="bi6gxh9e" style="margin-bottom: 8px; font-family: 'Segoe UI Historic', 'Segoe UI', Helvetica, Arial, sans-serif; color: #050505; font-size: 15px; white-space: pre-wrap;" data-block="true" data-editor="f8tg1" data-offset-key="3naf7-0-0"><div class="_1mf _1mj" style="position: relative; direction: ltr; font-family: inherit;" data-offset-key="3naf7-0-0"><span style="font-family: inherit;" data-offset-key="3naf7-0-0"> </span></div></div><div class="bi6gxh9e" style="margin-bottom: 8px; font-family: 'Segoe UI Historic', 'Segoe UI', Helvetica, Arial, sans-serif; color: #050505; font-size: 15px; white-space: pre-wrap;" data-block="true" data-editor="f8tg1" data-offset-key="bbfvh-0-0"><div class="_1mf _1mj" style="position: relative; direction: ltr; font-family: inherit;" data-offset-key="bbfvh-0-0"><span style="font-family: inherit;" data-offset-key="bbfvh-0-0">Onze situatie is als volgt, ik heb gisteren 24 uur lang om de 3 uur gekolfd om te zien hoe mijn productie is. Helaas was die dus te laag waardoor we besloten hebben te stoppen. Toen heb ik om 22.00 uur gisteravond gekolfd en daarna pas weer om 07.00 uur nu stonden mijn borsten net op knappen dus heb ik om 10.00 uur weer gekolfd. Wat is wijsheid wachten tot de stuwing te erg is en dan gewoon kolven? Of moet ik alsnog om de paar uur kolven? Onze zoon krijgt al flesvoeding aangezien hij veel was afgevallen na de geboorte.</span></div></div><div class="bi6gxh9e" style="margin-bottom: 8px; font-family: 'Segoe UI Historic', 'Segoe UI', Helvetica, Arial, sans-serif; color: #050505; font-size: 15px; white-space: pre-wrap;" data-block="true" data-editor="f8tg1" data-offset-key="f1089-0-0"><div class="_1mf _1mj" style="position: relative; direction: ltr; font-family: inherit;" data-offset-key="f1089-0-0"><span style="font-family: inherit;" data-offset-key="f1089-0-0"> </span></div></div><div class="bi6gxh9e" style="margin-bottom: 8px; font-family: 'Segoe UI Historic', 'Segoe UI', Helvetica, Arial, sans-serif; color: #050505; font-size: 15px; white-space: pre-wrap;" data-block="true" data-editor="f8tg1" data-offset-key="cdodj-0-0"><div class="_1mf _1mj" style="position: relative; direction: ltr; font-family: inherit;" data-offset-key="cdodj-0-0"><span style="font-family: inherit;" data-offset-key="cdodj-0-0">Alvast bedankt voor de reacties! </span></div></div>
 
De eerste gedachten die mij mij op komt is de vraag of je contact hebt gehad met een Lactatiekundige? Ik moest na het voeden 15 min de kolf eraan hangen of de productie te verhogen. Het stimuleert de borst dan extra. Daarnaast kan het ook met de drinktechniek te maken hebben van je kindje. Als je er helemaal achter staat om te stoppen is dat natuurlijk helemaal goed maar anders de moeite waard om een Lactatiekundige te bellen die weten meer dan bv de kraamhulp.

Als je wil gaan afbouwen kun je bv starten met het laten vallen van een voeding om de 3 tot 7 dagen afhankelijk van hoe snel je productie terug loopt. Om te voorkomen dat je de andere voedingen moet kolven kun je eerst je borsten leeg laten drinken en daarna nog een extra flesje geven om te zorgen dat er voldoende voeding gedronken is.

Voor je borsten en melkklieren en jouw lijf is een gelijkelijk afbouw beter. Als je productie echt laag is kan het misschien ook wel om de 4 uur en geef je bv een voeding in de fles en die erop aan de borst.

Veel succes en hopelijk heb je hier iets aan ??
 
Ik heb geen contact gehad met een lactatiekundige, maar de verloskundige als de kraamzorg hebben afgelopen week iedere keer meegekeken met de voedingen. En door het 24u kolven kwamen we erachter dat mijn productie niet verhoogt maar steeds op hetzelfde punt blijft hangen wat te weinig is voor onze zoon. Vandaar dat ik ook ga stoppen. 
 
Aangezien je vertelt dat je zoon nu 9 dagen is en de productie niet genoeg is zal het nog niet zoveel zijn als wanneer je na een paar maanden pas gaat afbouwen en je vanuit volledige voedingen gaat stoppen.
Ik heb zelf gemerkt dat toen de productie te weinig was ik ook niet dagen hoefde te wachten om de volgende voeding af te bouwen.
Wel wordt aangeraden om niet abrupt te stoppen ook ivm eventuele depressieve klachten die kunnen ontstaan. Je lichaam heeft toch wel nog "last" van je hormonen.
Je zou dus kunnen proberen om  1 "voedingsmoment" ertussen uit te laten. Als je namelijk elk voedingsmoment volledig blijft kolven blijft de productie zo hoe het is. 
En als je dan merkt je redt het tot de volgende voeding kun je een andere afbouwen.
Steeds om en om,dus niet meteen 2 voedingen achter elkaar weglaten maar 1 wel,1 niet,1 wel,1 niet en zo verder..Tot er uiteindelijk geen meer overblijft.
Heel veel succes ?
 
Ik ben zelf na 8 weken gestopt.
Ik ben gewoon gaan kolven wanneer mijn borsten zeer deden en dat werd geleidelijk aan minder.
Als je net als ik nog voor de 3 maanden stopt kan dat echt heel snel gaan dus dan hoef je niet helemaal een afbouwschema aan te houden.
En kijken of het volstaat om alleen de druk er af te halen en niet volledig leeg te kolven. Dan krijg een prikkel minder dat er melk aangemaakt moet worden.
Ik was zo binnen een week helemaal afgebouwd zonder echte stuwing pijn of ontstekingen
 
9 daagjes is zo jong.. heel normaal dat de productie nog niet goed op gang is gekomen. Bij mij was het pas na een maand een beetje op gang gekomen. Wanneer nodig voedde ik een beetje bij als mijn melk niet genoeg was en hoefde dit uiteindelijk maar 1/2 weken te doen. Ik probeerde in de tussentijd mijn productie op gang te helpen.. Vaak voeden, veel drinken en gezonde vetten binnenkrijgen. Ook wordt de baby sterker en handiger met het drinken uit de borst en haalt er veel meer uit dan de kolf. Dit was niet je vraag maar wilde wel even benoemen dat het hartstikke normaal is dat je productie nog erg laag is.
 
PS: goed dat je je eigen keuze hierin maakt. Geen ervaring mee verder, ik stopte 2 dagen na de bevalling bij beide kinderen, maar veel succes! Je zult nog wel vaker "goedbedoeld advies" krijgen. Trek je eigen plan :)
 
Terug
Bovenaan