Stoppen met bv

Nu weet ik het zeker, het is gedaan.
Ik ga stoppen met de borstvoeding.
Met best een klein beetje pijn in mijn hart, want er zijn momenten dat ik er wel van genoot, maar nu is het klaar.

Na alle onzekerheid, regelperiodes, spruw, stuwing houden, tepelkloven en gedoe is het klaar wat mij betreft.
En dan ben ik dus maar 5 weken onderweg.
Ik was al niet van plan om te gaan kolven op mijn werk, dus was het sowieso voor max. een week of 12.
Ik ga vanaf zondag afbouwen.

Heb net de lactatiekundige gebeld voor advies, omdat ik stuwing tussendoor houd.
Mick drinkt ook erg langzaam ( een uur soms over 1 borst en die komt dan niet eens goed leeg).

Het advies:
Kolven tot de TSR, dan melk weg laten lopen, dan aanleggen, om tepelhoedje af te wennen dat tussendoor weghalen en hopen dat ie hapt.
Vervolgens, na een minuut of wat, als Mick vertraagt, aanleggen aan de andere borst, daarna weer terugwisselen.
Tijdens dit alles onder zijn voeten kriebelen, broekje uit, met mijn vingers over zijn ruggengraat kriebelen EN tussendoor verschonen.

Ik kon vandaag niet naar de verjaardag van mijn zusje in een andere stad, omdat Mick zo lang doet over het drinken en ik na de laatste voeding echt naar bed moet ( om een uur of 21:00) Ik kan sowieso amper weg op deze manier, aangezien ik niet graag in weer en wind zit te voeden.
En overdag heb ik verder best de tijd hoor, maar ik zie mezelf 's nachts niet die hele riedel doen, puur om mijn kind drinkende te houden.
Al sinds het begin moet ik zoveel stunts uithalen om te zorgen dat hij een beetje goed drinkt, het is me zo tegen gaan staan en het  voelt nu juist als zoiets onnatuurlijks.

Zondag krijgt hij de eerste fles met kv, van papa.
Ik hoop dat het goed gaat...

Vanaf dan afbouwen, 1 voeding vervangen per week, zo'n beetje.
Ik vind het jammer en heb respect voor moeders bij wie het wel lukt, ondanks al die tegenslagen, lang te voeden, maar voor ons is het over.

Natalie

Hoi Natalie,

Jammer dat de bv niet meer lukt, maar je hebt er alles aan gedaan. En het moet te doen zijn. Mick zal ook goed groeien met flesvoeding.
Hopelijk gaat het afbouwen zonder problemen. Ik moet voor eind augustus ook de dagvoedingen afgebouwd hebben. Ben nieuwsgierig om van jou te horen of het te doen is zonder al te veel stuwing en pijn.

Veel succes en geniet van je zoon.

groetjes, Keesje

Hoi Nathalie,

ik kan me je keuze helemaal voorstellen, want het is i.d. een heel gedoe die bv. Bram is inmiddels 17 weken en omdat hij prematuur is, is bv voor hem echt het beste zeggen ze, dus ik ben van plan om het 26 weken vol te houden en dan af te bouwen. Ik moet er dus nog 9 (jippie, weer bijna eentje minder).
Toch heb ook ik dubbele gevoelens erbij. Aan de ene kant is het dus heel goed en soms ook wel erg gezellig, maar dan duurt het weer heel lang en veel gedoe.

Misschien is het nog een idee voor jou om 's avonds en/of 's nachts te kolven terwijl Mick de gekolfde melk in een fles van je man krijgt? En de tijd tussen het kolven evt uit te bouwen mochten je borsten dat trekken. Dan kun je misschien wel een nachtvoeding doorslapen. (Moet je dus wel zorgen dat er altijd een flesje standby in de koelkast staat.)

Bram heeft overigens ook een week of 2 gehad (wanneer weet ik niet meer) dat hij heeeeeeeeel lang dronk, maar dat ging over en was een periode zei de kinderarts. Ik voed overigens nog steeds met een tepelhoedje omdat hij 1 borst heel slecht vast kan houden en daardoor mijn tepel stuk maakt. De lactatiedeskundige van het ziekenhuis zei: Meid, gewoon gebruiken als dat zorgt dat je bv blijft geven. Er zijn moeders die nooit zonder voeden.

Maar zoals ik al schreef, ik kan je keuze heel goed begrijpen en hij wordt toch echt wel groot met kv.

Succes en laat je even weten hoe het gaat?

groetjes Miranda

Dag meiden!
Gisteren even geprobeerd of Mick uberhaupt uit een fles drinkt,
met wat gekolfde voeding bij papa.
Dat lukte, papa was helemaal trots en vond het erg leuk om te doen.
Ik ga ook even kijken of ik inderdaad wat restjes af kan kolven en dan een hele voeding bij elkaar kan verzamelen, zodat ik dan een voeding de fles kan laten geven en dan zelf even af kan kolven, misschien kan ik dat dan bij meer voedingen gaan doen.

Maar vanaf morgen dus langzaam afbouwen.
Ik ben wel een beetje angstig voor kramp, al heeft hij daar normaal amper last van.
Ik hoop dat het goed gaat.
Maar als hij wel last krijgt kan ik in ieder geval soms even goed rust pakken omdat hij het flesje krijgt.

Vandaag is  Mick's pa naar de TT. De hele week heeft hij nachtdienst gehad en dan is hij er dus 's nachts niet, maar overdag moet hij slapen.
Ik ben gewoon jaloers dat hij weg is, Mick huilde zowat de hele nacht en dan stapt zijn vader vanochtend gewoon lekker de deur uit voor een leuk uitje.
Ik gun het hem best, maar ik voel me nu een beetje chagrijnig als ik thuiszit met een huilend kind.
Net maar geforceerd leuk gedaan aan de telefoon, is anders ook zo lullig.

Nou, ik houd jullie op de hoogte, ben zeer benieuwd.

Natalie

hey natalie,

zag je "illegale" berichtje bij het april-forum, dus kwam ook even illegaal om het hoekje kijken.

Jammer dat je hebt moeten stoppen met borstvoeding, maar je eigen gezondheid gaat wel voor!! Hoe gaat het nu? Hou je weer wat tijd over voor jezelf?

En jammer dat je niet naar die verjaardag kon. Misschien ben ik daar wel heel makkelijk in, ik ga er gewoon heen, en als ik moet voeden doe ik dat gewoon. Had vorige week nog een verjaardag, en zo heeft mijn zoontje niet z'n avond. Wou alleen maar drinken, dus hij heeft anderhalf uur aan de borst gezeten, dan weer 5 minuutjes drinken, dan weer rondkijken en dan toch weer vragen. Heb 'm gewoon aan het borst gehouden totdat hij genoeg had. Maar dat was gewoon pech hebben, verder is hij heel makkelijk en ga/kan ik overal met hem heen. Hoop dat jij dat ook straks hebt als je flesvoeding hebt, want wat mobiliteit is wel belangrijk!

Enne ga er eens tussenuit... vraag een vriendin mee de stad in. Je kleintje is nu nog klein genoeg om niet vervelend te worden na de zoveelste winkel. Ga lekker shoppen en pak halverwege de middag een terrasje om je kindje te voeden. (ik zorgde dan dat ik wat gekolfde voeding bij me had, en dan zodra ik thuis was even kolven, anders heb je wel megaborsten :D) Desnoods zat je dan gezellig een uurtje op het terras.. lekker kletsen... lekker van het mooie weer genieten. NIets dat je tegenhoudt. Daarna lekker nog een paar winkeltjes aflopen en naar huis. Een middagje is dan meer dan genoeg!

Enne.. over het doorslapen (de vraag op het aprilforum), de mijne deed dat vanaf week 1, maar vanwege het warme weer komt hij momenteel 's nachts om de 2/3 uur. Dus wel even pittig, afgelopen nacht heeft hij voor het eerst weer doorgeslapen. Maar een ander kind slaapt met 12 weken "pas" door. Ik weet dat ik in die zin wel wat verwend ben, maar luister gewoon naar je kind. Probeer rustig en relaxed te wezen op het moment van voeden, en niet te stressen dat de was nog niet gedaan is of dat er nog stofgezogen moet worden. Dat kan morgen ook altijd nog. Als jij rustig bent, wordt je kind ook rustig.

Veel succes!!!!

Nou, dat was het dan.
Ik ben inmiddels gestopt met de borstvoeding.
We waren langzaam aan het afbouwen maar dat ging ook al voor geen meter omdat het de hele tijd erg bleef schuiven en Mick nog zo vaak kwam en ik dan toch weer de borst gaf. Ging helemaal nergens meer over.

Mijn broertje had zijn diploma-uitreiking, ik voed niet in het openbaar en dus kon ik ook daar waarschijnlijk niet heen. Dat vertikte ik, zoiets belangrijks voor mijn broertje missen. Ik heb toen een voeding afgekolfd.

Vlak voor ik wegging kreeg Mick een fles kv. Weer voor het eerst sinds de mislukte afbouwpoging.
Het ging goed.
Het duurde wel weer erg lang voor hij klaar was, maar hij zag er zo happy en tevreden uit en ik was vol energie.

Toen besloten we ermee te stoppen.
Ik ben redelijk meteen overgegaan op kv.
Dat was eergisteren.

Eerst dronk Mick kleine beetjes en dat duurde toch weer erg lang, net als met de bv.
Dat blijkt te komen omdat hij niet genoeg door de speen heen kreeg, speen met grotere gaatjes gekocht.

Mick drinkt nu per keer steeds meer en doet dat binnen 20 minuten. Hij is veel kalmer, meer tevreden en slaapt als een blok.
Komt vast ook omdat ik nu relaxed ben, ik doe alles nu met plezier en heb geduld en energie.

Begrijp me niet verkeerd, ik had graag de borstvoeding rustig afgebouwd, nog een aantal weken. Maar nu klopt het gewoon, er is geen stress meer in huis.

Ik ben 's avonds even de stad in gegaan en op een terras gaan zitten. Ik had gewoon ineens spierpijn als een gek!
Ik mis de borstvoedingmomenten echt en Mick mist ze denk ik ook, dat doet wel een beetje zeer.
Ik kolf nu nog even twee keer per dag.

Ik wacht wel af wanneer Mick eens door gaat slapen, heb daar in ieder geval wel zin, vannacht kwam hij nog twee keer...

Hey Natalie,

Was even nieuwsgierig hoe het nu ging, maar lees dat het de goede kant op gaat. En... ik begrijp het heus niet verkeerd... je doet wat jou het beste lijkt, als jij en Mick er maar beter van worden. En daar lijkt het wel op!!! Heerlijk toch, geen gestress meer met de borstvoeding, je moet het wel allemaal alleen doen en nu kun je het flesje ook eens afschuiven.

Natuurlijk mis je die borstvoedingsmomenten, ik zou ze ook missen. Ik heb nu anderhalve week (door het warme weer) dat mijn zoon ong. om de 2 uur kwam en soms een uur per keer bezig was (drinken, slapen, weer willen drinken, steeds korte pauzes tussen drinken). Dus was erg vermoeiend. Ook omdat het 's nachts gewoon doorging en ik dus nu 6 nachten nauwelijks geslapen heb. Maar ik hou nog even vol, het is loodzwaar op dit moment, maar we gaan de goede kant weer op!! Vannacht is mijn zoon om half 3 en half 6 wakker geworden voor voeding. En daarna gelukkig lekker verder slapen. Dus heb eindelijk weer wat kunnen slapen. En vandaag gaat het totnutoe ook super, vanmorgen zat er 3 uur tussen de voeding en we gaan nu naar 4 uur...

Enne... dat doorslapen van Mick komt ook wel... juist op een moment dat je het niet verwacht :D

Geniet lekker van je mannetje... is toch het belangrijkste, of je nou bv of fv geeft!!

Terug
Bovenaan