Stoppen met de avondfles, hoe dit af te leren?

A

Anoniem

Guest
He meiden,
mijn dochtertje van bijna 15 mnd krijgt 's avonds na haar badje en voordat ze naar bed gaat nog een fles warme halfvolle melk. Dit vindt ze heerlijk en voor haar is het echt een rustmoment. Even lekker bij papa of mama hangen en genieten van de melk. Ze weet ook dat ze daarna naar bed moet en dat gaat (bijna) altijd prima.
Nu wil ik de fles afschaffen omdat ze niet eeuwig uit de fles kan blijven drinken. Dit is ook het enige moment op de dag dat ze de fles nog krijgt, de rest drinkt ze uit zo'n prenatal beker met een rietje.
Nu heb ik afgelopen week geprobeerd om de melk op een andere manier te geven, in andere bekers enzo, maar dat vindt ze helemaal niet leuk. Ten eerste drinkt ze veel minder op terwijl ze het wel nodig heeft en ten tweede heeft ze nu geen zin meer om bij ons te zitten en is ze dus druk met allerlei dingen. Hierdoor is het rustmoment ook verdwenen.
Hoe ga ik dit oplossen, hebben jullie ideeen?
Zelf vindt ik het geven van de fles en dat ze lekker op schoot zit heerlijk en ik mis het nu ook, maar  ze moet toch een keer van die fles af!

Hoi miek,

Ons dochtertje is 14 maanden en krijgt net als jou kleine ook voor het slapen gaat een kleine flesje warme halfvolle melk.
Ze vind dit heerlijk zo samen knus op de bank of in ons bed en daarna gaat ze slapen.
Wij vinden dit ook een heerlijk moment. Je ziet gewoon dat wanneer ze een jaar zijn dat ze weer een stukje zelfstandiger worden en die van ons knuffelt toch al niet zoveel dus zo samen met dat flesje is echt ons moment.
Ik denk er dan ook niet over om het op korte termijn af te schaffen ze zijn nog zo klein en begrijpen ook niet waarom je het doet he. Dat is waarschijnlijk het punt waar jij nu tegen aan loopt (denk ik, kan het ook verkeerd hebben) Ik ben van mening dat het moment om te stoppen met het avondflesje vanzelf komt als ze wat groter zijn of wanneer ze wat groter zijn je het op hun niveau kunt uitleggen.
Ze kunnen nog zolang uit een gewone beker drinken en wat is nu 1 flesje op een dag?..... Daar word hun gebit of mondmotoriek echt niet slecht(er) op/van.
Hoop dat ik je wat heb kunnen helpen, ja als je er echt mee wilt stoppen ik zou ook niet weten hoe je dat het beste aan kunt pakken...............luister ook naar je gevoel je zegt zelf het te missen. Mij is altijd gezegd voel jij je goed van voelt je kindje zich ook goed en ik denk dat dat hier ook geld!
Sucses! Gr Louise

Hoi,

onze tweeling is 16 maanden. Tot vorige maand kregen zij allebei 's avonds nog een fles. Ze vonden het lekker en wij genoten van het rust moment. Nu krijgt alleen onze dochter af en toe nog de fles 's avonds.

Hoe we dit gedaan hebben? Niet heel bewust, het is er bij ons ingeslopen. We aten 's avonds een keer wat later, ze gingen wel eens een keer wat vroeger na bed (na een hele drukke dag) en sloegen op die momenten het flesje gewoon over. Slechts 1x werd onze dochter wakker en kregen we haar niet meer in slaap. Toen hebben we alsnog een flesje gegeven (wel bij uitzondering, want het was midden in de nacht).

Ze vindt haar fles eigenlijk nog steeds heel lekker en toen ze vorige week ziek was, kreeg ze gewoon een extra fles tussendoor. Terwijl ze helemaal niet meer uit de fles drinken.

Ze drinken nu 's avonds wat diksap uit een beker met zo'n rietje. Ze zijn gewend om daaruit sap te drinken, dus dat was geen overgang. We hebben geprobeerd om ze 's avonds wat thee te laten drinken, maar het zijn geen echte theedrinkers. Ja, alleen met veel suiker, maar dat heb ik liever niet.

Op deze manier zijn zij tevreden. Ze slapen er niet minder om, dus zijn wij ook tevreden.

groetjes,
Martine

Ik zag dat je schreef dat je kind nog die melk nodig heeft, en dat ze het niet uit een beker wil drinken. Allereesrt een kind van 15 maanden heeft echt 's avonds geen melk meer nodig. Dus om die reden hoef je het niet op een andere manier 's avonds te geven.
Ik snap dat je graag je rustmomentje wil houden.

Kun je niet iets anders bedenken. Lekker het lijfje uitgebreid insmeren met een creme bijvoorbeeld. Maak je daar je rust en knuffelmomentje van. Of   samen op bed of op de bank een boekje lezen. Die fles kan je gewoon niet meer geven of afbouwen door steeds 10 ml minder te geven.

Het ene momentje bouw je dan op en het anderemomentje bouw je dan op, zodat je een nieuwe gewoonte krijg en toch een heerlijk knuffel en rustmomentje.

Miep

He meiden,

bedankt voor jullie lieve reacties! Ik  heb er nog eens over nagedacht nadat ik jullie berichtjes had gelezen en heb besloten haar gisteravond toch weer de fles te geven. Ze was zo blij toen ze dat zag! Ze kwam weer heerlijk bij mij op schoot liggen en dronk de fles in 1 keer leeg.
En miep, met nodig hebben bedoel ik dat ze toch een bepaalde hoeveelheid zuivel per dag nodig hebben. Ze eet heel goed maar is niet zo'n fan van pap 's ochtends. Melk bij de lunch wil ze niet, 's avonds eet ze wel een toetje. Dus zo heel veel zuivel krijgt ze niet binnen en daarom wil ik graag dat ze die melk 's avonds nog drinkt.
Nou, ik ga weer elke avond genieten van mijn kleine meid die lekker haar flesje leegdrinkt en merkt inderdaad vanzelf wel wanneer ze dat niet meer wil en zich er 'te groot' voor voelt.
Bedankt!

onze zoon van bijna 15 maand krijgt ook net voor het slapen gaan een flesje. Hij geniet ervan. Wij ook. Overdag drinkt hij geen melk ivm koemelkallergie dus het is nog echt opvolgmelk. Wij hebben het principe dat zolang hij nog geen 2 is, we het alle drie nog willen we het volhouden.

Soms als we van vrienden komen gaat hij wel zonder fles slapen omdat hij dan in de auto in slaap is gevallen. Dan tillen we hem over.

quote: Miek77 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-06-2008 13:22:11'));

Hoi Miek,
Blij te lezen dat je er voor jezelf en je meisje bent uitgekomen. Geniet lekker van die knusse momenten samen met je dochtertje.
Volg lekker je gevoel is altijd goed.

Gr Louise

He meiden,

bedankt voor jullie lieve reacties! Ik  heb er nog eens over nagedacht nadat ik jullie berichtjes had gelezen en heb besloten haar gisteravond toch weer de fles te geven. Ze was zo blij toen ze dat zag! Ze kwam weer heerlijk bij mij op schoot liggen en dronk de fles in 1 keer leeg.
En miep, met nodig hebben bedoel ik dat ze toch een bepaalde hoeveelheid zuivel per dag nodig hebben. Ze eet heel goed maar is niet zo'n fan van pap 's ochtends. Melk bij de lunch wil ze niet, 's avonds eet ze wel een toetje. Dus zo heel veel zuivel krijgt ze niet binnen en daarom wil ik graag dat ze die melk 's avonds nog drinkt.
Nou, ik ga weer elke avond genieten van mijn kleine meid die lekker haar flesje leegdrinkt en merkt inderdaad vanzelf wel wanneer ze dat niet meer wil en zich er 'te groot' voor voelt.
Bedankt!

Wij zijn van de één op andere dag gestopt met de avondfles van 11 uur na een bezoek aan het cb. Die gaf dit advies, ook omdat wij fleur steeds wekte voor haar fles en ze zo een onrustige slaper kunnen worden. Hier hebben we er al één van, dus zijn we gestopt met de fles, en ze wordt eigenlijk nooit wakker. Weleens om 11 u als ze wat ziekig is of weinig heeft gegeten die dag, en dan krijgt ze hem wel gewoon. 's ochtends geven we ook nog een fles opvolgmelk van 210. Ze is nu bijna 18 mnd. Maar ik zou zeggen volg je gevoel...

Terug
Bovenaan