Stoppen met live borstvoeding of volledig stoppen?

<p style="text-align: left;">Hoi dames,</p><p>al wat weken twijfel ik over de volgende kwestie maar ik vind het zoooo moeilijk om de knoop door te hakken.</p><p>inmidels geef ik drie maanden borstvoeding (soms voed ik bij met kv) maar het gaat mij soms echt tegenstaan.. het voeden opzich (soms vind ik het nog wel fijn hoor!) maar ook dat het zo tijdrovend is! Ik twijfel over of hij wel echt verzadigd is na een voeding, hij lijkt wel tevreden maar als ik hem nog wat extras aanbied met kv wil hij vaak ook nog wel, en hij was gister bij het cb iets minder in gewicht aangekomen dan zou moeten.</p><p>wat voor mij de keuze zo moeilijk maakt is dat ik wel bv wil geven maar het gaat me zo tegen staan.. ik wil best kolven maar dat kost ook weer meer tijd en je kolft toch minder dan hij zou drinken. En wat ik erg jammer vind aan het feit dat het zo tijdrovend is is dat het ten koste gaat van de speel/knuffeltijd! Zelfs als ik eerst bv geef en daarna kv.</p><p>en ik ben ook gewoon bang dat hij het gaat missen, die momentjes samen.</p><p>ik hoop dat iemand advies heeft of ervaring heeft want ik weet niet zo goed wat ik moet doen </p>

Ik geef nu zelf ook 3 maanden bv. Ik snap heel goed het dilemma, ook met werken en dan moeten kolven, altijd moeten zorgen voor voldoende melk in de koelkast, vriezer, bij de opvang, bij opa en oma; allemaal gedoe... 
Waarom vind je het zo tijdrovend? Drinkt je kindje heel lang? Of is het tijdrovend omdat je daarna nog een flesje geeft? Ik vind het juist fijn dat het niet zo tijdrovend is als je enkel bv geeft. Direct beschikbaar en na een paar minuten al klaar. Als je echt graag bv wil blijven geven, kan je misschien eerst proberen je productie iets te verhogen zodat je niet ook kV moet geven. Dit is gewoon dubbel werk natuurlijk. Met productie verhogen kan een lactatiekundige helpen. Er zijn ook dingen die helpen zoals het kruid fenegriek. 
Je zou inderdaad nog kunnen proberen alleen ‘s ochtends en ‘s avonds bv te geven, maar in mijn omgeving hoor ik van veel moeders dat de melkproductie dan echt snel te weinig wordt.
En anders toch de volledige overstap naar kV maken. Je kindje heeft al 3 maanden bv gekregen en dat is echt al heel erg goed!!! 

Je kan ook beide doen inderdaad. 
Maar ik begrijp je punt inderdaad. Ik ben toen van m'n eerste ook met 3 maanden gestopt omdat het met weer werken enzo het ook gewoon niet meer zo goed kon combineren. Ik mocht tussendoor wel naar huis maar m'n werkzaamheden bleven hetzelfde. Je bent wel elke keer een half uur bezig met voeden, maar dan moet je vaak ook nog voorbereiden en weer opruimen (ik heb gevoed met tepelhoedje) dus ik moest ook het hoedje weer schoonmaken enzo. Anyway. Ik liep daar toen ook tegenaan. Ik heb straks, ik ben nu 23 weken zwanger van de tweede, ook nog een peutertje rondlopen. Ik denk dat ik dan ook moet gaan aankijken hoe dat allemaal gaat lopen. Maar je hebt gelijk hoor, borstvoeding is best wel tijdrovend. Het is misschien de allerbeste voeding voor je baby, maar als je het echt niet meer kan opbrengen is kunstvoeding gelukkig een goed alternatief. En je zou zoals hierboven ook wordt geschreven het ook gewoon combineren. 
Ik vond het persoonlijk belangrijk dat ze de eerste antistoffen meekreeg in de eerste 3 maanden, en die heeft ze gehad. Ik heb daarna ook geen spijt gehad dat ik toen eerder gestopt ben dan ze adviseren. 
Ps. Als je weggaat enzo is met kunstvoeding ook een stuk makkelijker. Thermostaat met heet water mee en je poeder mee en gaan met de banaan. Echt zo fijn vond ik dat. 
Succes met je besluit? 

En trouwens.. kolven is zeker in het begin wel een gedoe. Maar als je eenmaal een voorraadje hebt en dan een voeding moedermelk met de fles geeft en zelf kolft, kolf je soms wel meer dan 1 voeding. 
Ik denk dat je goed moet bedenken wat je belangrijk vindt. Als je heel graag wilt dat bv werkt, zou ik zeggen: ga alles op alles zetten dat je enkel bv kan geven! Anders is het dubbel werk met en bv en een fles kv. Lukt dit niet, maak dan met opgeheven hoofd de overstap naar volledig kv en weet dat dit dan het beste voor jou en jouw kindje is. 
Ik heb de eerste 6 weken alle voedingen gekolfd en met de fles gegeven omdat uit de borst drinken niet lukte. Ik was er heeeelemaal klaar mee.. met veel hulp / advies van een lactatiekundige is het gelukt om mijn kindje enkel bv te geven uit de borst en elke dag een flesje bv om te oefenen uit de fles te drinken. Ik vond het het waard, maar kan me dus heel goed voorstellen dat je twijfelt! 

Bedankt voor het meedenken!
Ik ben in deze drie maand ook tegen ‘problemen’ aangelopen zoals beginnende borstontsteking, pijnlijke tepels zo erg dat voeden tijdelijk niet wilde, dus ik denk niet dat ik de energie meer heb om alles op alles te zetten om te kijken of de productie weer zo hoog wordt dat bijvoeden niet nodig is...
de voeding duurt ongeveer 45 minuut.. hij drinkt beide kanten helemaal leeg en als ik dan nog kv geef ben je nog weer 20 onderweg met klaarmaken en geven uiteraard.. vandaar dat ik het zo jammer vind van de speel/knuffeltijd! Maar soms komt daardoor ook weer de slaaptijd in het gedrang.. als hij bijv al te lang wakker is omdat hij niet goed wilde slapen bijvoorbeeld...
ik moet zeggen... het idee van combineren voelt wel als een opluchting zo van dan is de druk er ff af ? ik ga vandaag eens kolven overdag en dan kv geven en vanavond vannacht geeft ik wel live.. eens kijken hoe dat bevalt

Ik zat ook heel erg te twijfelen toen mijn zoontje drie maanden was. De voedingen verliepen eigenlijk heel goed en nooit echt problemen gehad, maar ik was gewoon rond de 6 uur op een dag aan het voeden. Vond het alleen nog zo fijn dat ik het steeds een weekje uitstelde. En rond de 4-5 maanden dronk hij nog maar 1 tot 2 uur op een dag. Uiteindelijk heb ik bijna 9 maanden borstvoeding gegeven, wat ik van tevoren nooit had gedacht.
Biedt natuurlijk geen garanties, want iedere kindje is anders maar wilde het toch even met je delen. Vraag je goed af wat je graag wilt en bedenk dat als je kiest voor stoppen het moeilijk is om het terug te draaien. Je hebt het al drie maanden borstvoeding gegeven wat al heel erg goed is! En als je kiest om door te gaan kun je ook ieder moment stoppen. Succes met je keuze! En alles is goed, zolang je jezelf er goed bij voelt.

Bij allebei mijn kinderen moest ik rond de drie maanden ook bijvoeden met FV. De productie opkrikken met kolven lukte niet. Beide keren heeft het veel rust gegeven om over te gaan op volledige FV.  Zowel mijn zoon als mijn dochter werden daarna veel rustiger, tevredener en kwamen in een stabiel ritme. Geen seconde spijt gehad van het afbouwen van de borstvoeding.
succes met je keuze!

Terug
Bovenaan