Stoppen met live borstvoeding of volledig stoppen?

Zoo herkenbaar, deze gevoelens en twijfels! Ik ben ook overgegaan naar de combinatie, ochtend- en avondvoeding bv en de rest kv en man, wat vond ik dat een opluchting! En ineens weer zoveel leuker en fijner om bv te geven, en heerlijk om het af en toe aan mijn partner over te kunnen laten. Ik kan het je echt aanraden als je het bv nog niet helemaal los wil/kan laten. 

Dat is het lastige ook! Het enige termijn wat ik mijzelf stelde was, ik wil iig tijdens mijn verlof bv geven en daarna zie ik wel... nou dat is gelukt.. ?maar om volledig de bv te stoppen voelt nog niet juist maar het lijkt me ook heeeeeeerlijk als mijn lijf gewoon weer van mij is en het voeden niet alleen op mij aankomt
en ook al lees ik op internet dat het haast niet voorkomt dat je te weinig melk aanmaakt... heb ik zeker niet het gevoel dat ik overladen ben ?‍♀️ ik ga iig tm het weekend de combi van overdag fles en savonds/snachts live bv proberen en missxhien dat ik dan beter weet wat ik wil
want idd.. als je gestopt bent kan je het niet meer terugdraaien ?

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten en doen wat het beste voelt..  Maar ik vind 45 minuten voeden behoorlijk lang, is dat echt 45 minuten effectief drinken? Mijn baby dronk 50 minuten maar toen ik een keer een lactatiekundige liet meekijken wees zij me erop dat hij gewoon lag te ‘tutten’ en allang klaar was met effectief drinken.. Inmiddels herken ik het wanneer hij genoeg heeft en maak ik hem dan los. Nu voed ik meestal 20 minuten. 
Ik verwacht naarmate je baby ouder wordt ook dat hij sneller gaat drinken. En over een paar maandjes begint de vaste voeding en dan wordt het ook weer anders. Ik vond de eerste vier maanden echt pittig, maar nu 6 maanden onderweg en nu is het veel beter te doen omdat er nu fruit en groentenhapjes bij zijn gekomen en de productie redelijk stabiel is inmiddels. 
Je zou nog eens een lactatiekundige kunnen bellen en je twijfels voorleggen. Kan vaak kosteloos en telefonisch. Misschien heeft zij nog advies voor je. Als je voedingen gaat vervangen met kunstvoeding kan het zijn dat je productie helemaal terug loopt/stopt. 
Succes met je keuze! 

Overdag geef ik echt kv! Heb bij mijn oudste dochter 4 maanden lang fulltime gekolfd, dus heb een halve trauma aan dat apparaat overgehouden haha. Dus kolven was voor mezelf geen optie. Kan wel zijn dat ze wat last krijgen van hun darmpjes, dat de darmen moeten wennen aan de combi, maar je gaf aan dat je af en toe al wat kv geeft dus denk dat dat ook wel mee zal vallen. Het is naar mijn idee het beste van beide werelden, en een blije mama is ook een blije baby dus hoop dat dit misschien een goede middenweg is. 
Ik heb wel rustig aan de voedingen vervangen, dus één voeding kv in plaats van bv en dan een paar dagen aankijken. Dit om stuwing tegen te gaan en mijn melkproductie te laten wennen aan de nieuwe situatie. Dan daarna nog een voeding vervangen (niet twee voedingen na elkaar, maar bv,kv,bv,kv,bv) en dan weer een paar dagen. Dus denk dat het meer dan een weekje duurde voordat ik op dit schema zat. 

Wat fijn om herkenning en ervaring te lezen. ook ik zit op 3 maanden volledig bv en twijfel sterk. Bij mij is het probleem teveel melk en vaatkramp, waardoor live bv vaak pijnlijk is en bij kolven de productie nóg groter wordt en ik nog sneller ga lekken en m'n zoontje niet goed kan drinken door gestuwde en spuitende borsten. En meer krampjes voor je hem,vooral snachts. Nadeel op werk is dat ik maar een kwartier speling heb om later te kolven, anders ga ik doorlekken, hierdoor kan ik op werk niet alles doen wat ik zou willen. Maar, ik wil wel graag bv geven omdat het goed is voor de kleine en wil eigenlijk niet mijn eigen ongemak voorop zetten . Zou het liefst overdag kv geven en avond nacht en ochtend bv, maar of dat gaat lukken is de vraag. Ik vind het maar een lastige keuze...

Terug
Bovenaan