Stoppen met speen 1 jaar

<p>Hoi,</p><p>Mijn zoontje is vorige week 1 jaar geworden. En omdat hij nu geen zuigbehoefte meer heeft en het beter is wil ik stoppen met de speen (ik begrijp uiteraard dat ouders er voor kiezen nog niet te stoppen). Maar hoe hebben jullie dit aangepakt? Hij krijgt al maanden alleen zijn speen in bed. En als hij eruit wilt moet eerst zijn speen uit (dit gaat prima).</p><p>Wil dit gaan doen als we terug zijn van vakantie en in het weekend, zodat er alle tijd voor is. Zelf dacht ik te beginnen tijdens zijn ochtendslaapje, dan valt hij altijd makkelijk in slaap.</p><p>Hoor graag tips/ervaringen. Op internet lees ik allerlei tips over de speenenfee maar daar snapt mijn mannetje nog helemaal niks van!</p><p>Alvast bedankt.</p>
 
Ik was dit ook van plan toen mijn dochter 1 werd, maar kreeg van mijn schoonzus de tip om toch niet te snel te willen stoppen, omdat je dan de kans loopt dat ze alsnog haar duimpje gaat vinden en dat leer je dan een stuk moeilijker af. Kort daarna had ze inderdaad een periode dat ze overdag (mijn dochter krijgt haar speen in principe ook alleen in bed) steeds op haar hand/duim zat te sabbelen (misschien tandjes ofzo?) en bij het doorkomen van de kiesjes was de speen ook echt onmisbaar. Ik heb mijn plan dus even laten varen en ga me er later wel druk om maken hoe we van de speen afkomen. 
 
mijn dochter beet ze ineens steeds kapot, en toen heb ik toen ze 13 mnd was noodzakelijk de speen van difrax 18 mnd gepakt omdat die ‘massief’ zijn. Die vond ze niet zo fijn en toen wilde ze vanzelf niet meer. Liet ze links liggen. De baby van een vriendin is wat jonger en heeft dus wel nog spenen, en toch blijft ze daar van af, ze mist ze niet. Dus was puur toeval dat ik die truc gevonden had ? misschien kun je het proberen? ?
 
Je zou idd gewoon kunnen stoppen zoals je zegt, maar kijk idd uit voor de duim ? als ze die vinden ben je echt verder van huis.. dan is iets langer spenen wat minder erg
 
M'n zoontje van 1,5jr bleef ook de spenen kapot bijten en ik wilde er ook al graag vanaf. Hij had hem alleen in bed en sliep niet met de speen in de mond had ik al vaker gezien. Dus zoals verwacht ging het eigenlijk best makkelijk. Niet meer gegeven en gezegd 'speentje is op', want dat begrijpt hij ook met z'n flesje of iets anders. Hij heeft toen in de nacht een paar keer gespookt, maar qua leeftijd zou dat ook net in een slaap regressie fase hebben kunnen zitten, geen idee. Maar heb hem gewoon in de avond niet gegeven, ben iets langer bij z'n bedje blijven zitten en toen ging hij met een kort protest lief slapen. Het was wel even spannend, want als je t probeert is er geen weg meer terug voor je gevoel, maar het is me erg mee gevallen. Hij is niet gaan duimen overigens. Denk dat als je kindje er alleen mee slaapt die kans ook niet super groot is tov sommige kindjes die de hele dag die gewenning/behoefte hebben, maar dat is mijn mening die niet op iets is gebaseerd hoor haha. 
 
Bij mijn zoontje heb ik hem met 1,5 weg gedaan. Ik heb gezegd dat de speen kwijt was. Twee dagen mopperen en moeilijk slapen en daarna nooit meer om gevraagd.
 
Terug
Bovenaan