Stoppen met speen 1 jaar

Wij zijn ook gestopt met de speen net voordat onze zoon 1 was. Inderdaad omdat de zuigbehoefte er in principe niet meer zo is en hij ook knuffeldoekjes heeft die hij kan gebruiken als troost. Wij zijn gewoon  begonnen met hem geen speen meer geven in de nacht omdat dit de slaap was waarbij hij het makkelijkste in slaap viel. Dit accepteerde hij gelijk en daarna hebben we dat uitgebreid met de slaapjes overdag. Bij ons ging het eigenlijk heel soepel gelukkig, hij heeft er geen moment slechter om geslapen en is ook niet begonnen met duimen. 
 
 
Hallo mama's 
Bij mij kreeg mijn zoontje van 1,5 jaar ook alleen speentje in bed.. hij brabbelde alleen maar dus kreeg ik het tip om te stoppen met zijn speentje.. Is moeilijker als je denkt.. geloof me!
Had van alles al geprobeerd, zogenaamd weggooien of verhaaltje verteld dat speen door andere baby is meegenomen.. bla bla blaa... niks hielp.. totdat een dag bij mij de stoppen door braken en ik letterlijk het bolle hoesje erf knipte en heb zijn speen gaf. Hij had niks door, ging ermee in bed liggen en deed het in zn mond.. 2 tellen later hoorde ik; Bahh! En ja hoor.. 2 dagen even naar zijn speen gezocht daarna nooooiit meeer! Slaapt nu als een roos zonder speen haha.. hij is inmiddels al 2,5 jaar! :p
Dus knip die speen door, geef het aan ze terug. Het zal even wennen en doorzetten zijn maar je bent er super snel vanaf.
Ps, zorg eventueel dat je een speen als reserve hebt, mocht je kind de buurt bij ellaar schreeuwen..
Succes!
 
Aangezien het zo soepel is gegaan bij de speen in bed laten, zou ik het proberen om het ook zo soepel te laten verlopen met de nachtspeen, dus niet iets verzinnen dat hij de speen moet laten gaan. Als je 's nachts naar hem toe kan gaan zonder hem wakker te maken (bij ons lukte dat niet), dan zou je kunnen proberen om de speen uit zijn mond te halen, zodat de negatieve invloed van de speen op de tanden wordt verminderd. 
Mijn zoontje spuugde op een gegeven moment (18 maanden?) steeds vaker de speen na 5 minuten uit, en vaak naast het bed. Op een avond gaf ik aan dat ik de speen niet meer kon vinden en ik niet dacht dat hij het nog nodig had, dus we niet een nieuwe hoefden te kopen. Hij heeft geen moment geprotesteerd en is lekker gaan slapen (wél met zijn knuffels, die geven hem de geborgenheid en evt. troost). Ik was blij verrast, ik besef me echt dat het niet altijd zo makkelijk gaat. Maar omdat je de eerste makkelijke ervaring hebt zou ik het gewoon een kans geven. 1 jaar is naar mijn idee nog lang niet nodig om daar druk achter te zetten. 
 
Hij slaapt ook meestal niet met zijn speen in, gebruikt hem alleen met inslapen. We hebben een knuffel geïntroduceerd en die pakt hij nu als we hem in bed leggen. Dus binnenkort (na onze vakantie) halen we de speen denk ik gewoon weg.
 
Even een update.. het is gelukt!
De eerste avond moest hij wel echt even huilen. Daarna nog 2 nachten wat onrustig geslapen (maar werd ook hevig verkouden dus dat kan het ook geweest zijn) en daarna nergens meer last van. Op de opvang vandaag ook prima geslapen zonder speen :)
Zo trots op mijn kleine/grote jongen!
 
Terug
Bovenaan