stoppen met werken en bewust thuis moeder worden?

Hoi

Ik ben nu 33 weken zwanger van onze 3e. Onze oudste wordt straks 4 en gaat in augustus naar school. Dus het gaat hier aardig druk worden.

Vandaag heb ik een gesprek met mijn chef gehad over het verdelen van mijn werkuren (12) en of dat zou werken tijdens de schooltijden. Helaas kwamen we niet uit, ff balen. Ik krijg ongeveer 2 opties, of 4 ochtenden gaan werken in plaats van 3 wat ik nu doe, of iemand anders mijn dochter van school halen en oppassen voor de uur dat ik haar misloop.   Mijn vaste oppas/gastouder kan ik niet verwachten om haar op te halen want die zit natuurlijk al thuis met onze andere 2 kinderen, haar eigen dochtertje en soms 1 of 2 andere gastkinderen.

Ik heb tot nu toe altijd geroepen "ik blijf gewoon werken" -maar iedereen om me heen vind het onverantwoord tegen over onze kinderen   enzo enzo (vooral lieve schoonmoeder)   Maar nu dat mijn meestal heel soepel chef ineens niet mee wil werken krijg ik toch second thoughts...

Er zijn nu meer bewuste thuis moeders op dit forum: hoe hebben jullie het geregeld, krijg je dan een uitkering als je bewust ervoor kies om te stoppen?
Hoe heb je het ervaren om geen 2e salaris te hebben?
Ik weet bijvoorbeeld dat als ik zou stoppen dan doe ik het ook voor minimaal een jaar of zo om dan echt van de kleintjes te genieten terwijl ze klein zijn.
tja wat doen we nu...

Hoi,

Ik ben zwanger van de 1e en heb een eigen bedrijf. Werk vanaf huis, dus blijf ook gewoon doorwerken zolang de kleine het straks toelaat. Ik denk zelf dat 20 uur per week (dus 4 uur per dag) geen enkel probleem mag zijn met behulp van oma en mijn vriend die ook een  dag thuis werkt.

Misschien vind je wat inspiratie op:
www.wahm.nl
www.desireepurnot.nl
www.haareigenzaak.nl

Succes ermee en fijne zwangerschap!

Hoi, hoi,

Ik ben ook zwanger van de derde en werk 1 dag per week. Ik vind het meer dan genoeg. Mijn oudste is ook 4 en ik vind het een heel geregel voor die ene dag. Maar tot nu toe gaat het goed. Als je de ochtende werkt, is het dan niet mogelijk om eerst je kind naar school te brengen en het dan te laten overblijven?

Als je besluit te stoppen met werken heb je geen recht op een uitkering als je partner een inkomen heeft. Je hebt wel kans dat je meer geld terug krijgt van de belasting, maar dat kan je niet echt als een inkomen beschouwen. Je krijgt straks natuurlijk wel weer meer kinderbijslag!

Sterkte met het maken van je keuze!

Ook ik ben zwanger van de derde en ook onze oudste gaat in augustus voo rhet eerst naar school. Ik werk 3 dagen en blijf dat ook zo doen. Mijn man werkt 4 dagen en ook dat blijft zo.

Ik vind het afstemmen van KDV, BSO, overblijven of ophalen  enzo wel een hele puzzel en soms regelrecht een logistiek probleem. Maar ik kan werken niet missen.

Als ik jouw verhaal beluister is het vooral je huidige baan die voor problemen zorgt en niet zozeer het werken op zich. Welliucht is solliciteren een optie. En ik heb bij mijn vorige zwangerschap 2 sollicitaties met goed gevolg gehad terwijl ik 8 en 9 maanden zwanger was! (beide afgezegd ivm te grote reistijd, maar toch).
Ik zou eerst proberen met deze baas eruit te komen en anders een andere baan te zoeken. Of tijdelijk stoppen (laat je ontslaan; dan heb je recht op ww, als je zelf gaat niet) en daarna maar kijken hoe het gaat met 3 kids.

Hoi,

Ik ben zwanger van de 2e. Na de geboorte van mijn dochter heb ik besloten thuis te blijven. Mijn man heeft een eigen bedrijf en maakt lange dagen (melkveehouder).
2 dagen in de week ben ik gastouder en pas ik op 1 meisje.
Misschien is het een idee om iets vanuit huis te gaan doen, of thuis (zoals gastouder).
Succes met het maken van de keuze.

Gr. Gea

Ik heb 3 kids, zwanger van de 4e.Voor ons is het geen doen als ik wil werken.En trouwens, ook niet rendabel als ik het geregel er wel voor over zo hebben.De kosten voor 2 kids naar 't kdv en 2 naar de bso, daar is niet tegen op te werken...
Wat ik je wel kan vertellen (alleen is het geen oplossing voor dit moment) is dat binnen nu en pak weg 4 jaar zijn alle basisschooltijden aangepast aan de rest van Europa en dat betekent dat je je kinderen straks om 08:00 uur op school heb moeten gebracht, die dan duurt tot 14:00 uur 's middags.De kinderen blijven dan over op school, ze korten dat dan meteen in waardoor de 'werkdag' voor kinderen duidelijker word.Niet tussendoor naar huis voor een boterham of een uur bij de overblijf.Hierdoor heb je een hele middag voor naschoolse activiteiten, zoals zwemles etc.Het voordeel is er vooral voor werkende ouders, die kunnen dit soort activiteiten dan aan de naschoolse over laten.
Ik presoonlijk vind het helemaal niks, het idee is er vooral voor werkende moeders...moet er niet aan denken straks met 4 kinderen naar school te moeten...voor 08:00 uur....Nu moeten ze om 08:30 uur op school zijn, en da's al racen elke ochtend...Voor de netschoolgaande kleuter van 4 jaar vind ik het juist zo  fijn dat halverwege de week, op woensdagmiddag ze vrij zijn, en op vrijdagmiddag ook....
Maar ja, wij zijn het niet die dit bepalen he.....
Ik ben nu zelf thuisblijfmoeder en ben er erg blij mee, ben 29 jaar, werken moeten we waarschijnlijk, als het aan deregering ligt, tot ons 67e....Komt vast wel weer en moment dat ik weer ga werken...
Nee, voor mij geen geregel met oppas en dergelijke...
Succes met je keuze!
Groetjes Roos.

Hoi!

Ik ben een bewust thuisblijvende moeder. In mijn familie gaan de zwangerschappen niet van een leien dakje en ik heb er al voor gekozen om te stoppen met werken voordat ik zwanger werd. (Gelukkig snel zwanger en inderdaad een lastige zwangerschap, dus was voor mij een goede keus!)

Financieel gezien is het geen probleem dat ik niet werk, daar hebben wij gewoon enorm veel geluk mee. Ik heb wel een eigen bedrijf opgericht toen mijn eerste iets ouder werd. Ik werkte vanuit huis en kon het mooi indelen in de uren dat zij sliep.

Ik ben wat ouderwets en vind (voor mezelf, wat een ander doet  respecteer ik zeer!) dat mijn kinderen ook door mij verzorgd worden, tot ze naar school gaan. Ik vind het tzt ook belangrijk dat ze door pappa of mamma zelf gehaald en gebracht worden en thuis dan even hun verhaal kwijt kunnen met een koekje en kopje thee. Ik ben zo groot gebracht en vond dat heel fijn.

Nogmaals, wij kunnen dit  door onze  financiele  situatie doen, wat bij de meesten, ook van mijn eigen vriendinnen, niet haalbaar is. En daar heb ik respect en begrip voor. Iedereen doet ten slotte wat hij of zij het beste lijkt.

Ik ga absoluut weer werken, maar waarschijnlijk pas als deze kleine in mijn buik naar school gaat. Door mijn eigen bedrijf kan ik in de tussentijd toch wel al wat werken, maar een 'echte baan' buitenshuis, daar wacht ik liever mee.

Succes met je keuze!

Groetjes, Marisa

Hoi hoi,

Ik ben ook zwanger van mn derde. Mn oudste is 8 en jongste 3. Ik zou heel graag willen stoppen met werken omdat ik het erg stressig vind. Ik werk 100 km van mijn huis vandaan, dut betekend dat ik om 6:30 de deur uit ga en om 18:30 weer (hopelijk met niet te veel file) thuis kom. Dat zijn lange dagen, ik doe dat 2 x in de week.
1 dag past mijn moeder op de jongste (die neem ik dan mee naar mn werk en haalt mijn oeder haar daar op) dan gaat de oudste naar de BSO.
De andere dag past mn schoonouders op. Maar daar gaat het altijd moeilijk en kan er nooit geschoven worden of iets dergelijks.

In principe heb ik straks alleen de baby de hele dag thuis omdat de middelste in januari naar school gaat. Maar ik heb geen zin meer om steeds die oppas te regelen enzo. En ik vind het ook fijn om mn huishouden op orde te kunnen houden. Ik hou helemaal geen vrije tijd over, als ik thuis ben, ben ik alleen maar in het huis bezig.
Het lijkt me leuk om meer met de kinderen te kunnen gaan doen.

Ik weet dat als je voor een bepaald geboortejaar bent geboren je een belasting voordeel krijgt, ik geloof iets van 150 euro in de maand. Verder krijg je volgens mij geen uitkering of iets. Ik woon in Duitsland en als ik stop met werken krijgen we recht op Kinderbijslag vanuit hier, en dat is ieets van 164 euro per maand per kind!!! Dat vergoed al een groot deel van mijn salaris.
Gelukkgi heeft mijn vriend een redelijk goede baan en we hebben niet zo`n hoge hypotheek. Dus ik kan gelukkig makkelijk stoppen met werken.

Succes met je beslissing. Jammer dat je baas niet mee werkt.

Liefs, Risje

Terug
Bovenaan