stoppen met werken en bewust thuis moeder worden?

het is al een keer genoemd, maar ik zou je ook aanraden om te solliciteren. Het klinkt alsof je stopt met werken omdat het zo uitkomt en niet omdat je er voor kiest.

Ook ik ben zwanger van de 3e (32 weken) en mijn oudste is net 4. Ik zou helemaal gek worden als thuisblijfmoeder!! Al zou ik alleen voor de creche werken, dan zou ik dat toch doen. Ik werk 5 dagen per week en vind het heeeeerlijk!!! Begin elke dag om 8 uur (en krijg de kinderen met gemak voor 8 uur in de creche, geloof me, het went), en ben elke dag om kwart voor 5 thuis dus nog tijd zat om te genieten van mijn kids. Ik ben echt geen carriere-beest maar als ik thuis zou blijven komen de muren op me af.

Ik respecteer ieder z'n keuze en oordeel zeker niet over thuisblijfmoeders, maar het klinkt alsof je het jammer vind dat je niet kan blijven werken op jouw voorwaarden. Dus ik zou zeker kijken of je ergens anders wel kan werken op tijden die jou uitkomen.

Succes!

Hi,

ik zou juist meer gaan werken. Waarom ga je niet twee dagen 8 uur werken en regel je BSO voor je oudste. De andere heb je al ondergebracht.
Ga je 16 uur werken. En de rest van de week ben je thuis bij je kids.
Voel jij je goed omdat je lekker aan de slag kunt blijven, je baas blij en je kids worden verwend met 5 mama dagen.

Als jij je baan opzegt krijg je niets. Afhankelijk van het gezamenlijk inkomen kun je een uitkering/bijstand aanvragen volgens mij. Maar volgens mij is dat niet het geval bij jullie.

succes met je afwegingen. Ik denk dat je oudste het niet erg vindt om naar een BSO te gaan, ze is immers al een kleuter!

Hallo,

Ik kan me je dubbele gevoel helemaal voorstellen hoor. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.
Ik werk nu zelf 20 uur per week, voor mijn werk hebben wij een tweede auto aan moeten schaffen in verband met mijn werktijden en de dagen dat ik mijn zoon op moet halen van de kinderopvang.

Mijn zoon wordt in april volgend jaar 4 en gaat dan naar de basisschool. Ik ben nu zwanger van de tweede (in november uitgerekend).
Ik moet straks kinderopvang regelen tot de tijd dat mijn eerste naar school gaat, daarna moet ik kinderopvang hebben op andere dagen omdat  mijn zoontje dan naar school gaat en ik mijn werktijden hierop aan moet passen. Ik werk op ongeveer 26 km afstand dus ik wil zo weinig mogelijk dagen werken zodat ik niet elke keer op en neer moet rijden.
Mijn schoonouders worden te oud om veel op te passen en mijn eigen ouders hebben er geen zin in, die passen 1 halve dag per twee weken op. Ik geef ze gelijk want kleinkinderen zijn er om van te genieten, de ouders zelf zijn verantwoordelijk.

Ik wordt zolangzamerhand gek van al dat geregel, je zal zien   dat ik het straks bij de kinderopvang goed geregeld heb, dat mijn baas ineens dwars ligt of andersom.
Daarna komt het gedoe met de belastingdienst er nog eens bij.

Ik weet wel dat ik eerst probeer om ouderschapsverlof te krijgen ná mijn zwangerschaps en bevallingsverlof. dan kan ik meteen kijken of het lukt om met veel minder rond te komen. Als dat lukt dan denk ik dat ik al weet wat ik ga doen.

Het is natuurlijk je eigen keuze maar misschien moet je eens op een rij zetten wat jullie inkomen is, waar je daarnaast eventueel recht op hebt (als je niet zou werken) en wat jullie uitgeven aan vaste lasten en huishoudgeld.
Dit heb ik ook gedaan en we houden zo'n 800 euro over als ik niet zou werken, van dit geld moet ik dan de boodschappen doen, schoenen, kleding, verjaardagen, benzine etc
Volgens mij moet dat lukken. Het enige waar ik bang voor ben is dat mijn wereldje wel heel klein wordt. Iedereen om mij heen werkt. Eigenlijk is dat mijn enige bezwaar.

Zet alles op een rijtje en denk er goed over na. Het is een zware keus die je moet maken, ik doe er ook al een paar maanden over maar ik ben er nog niet uit.

groetjes mamajb

zelf ben ik bewust gestopt met werken na de geboorte van de 2e. Niet omdat het allemaal niet te regelen was, maar omdat onze oudste niet echt geschikt creche materiaal was EN omdat ik zelf voor mijn gevoel heel veel miste van mijn kind(eren).
Heb best wel vragen gehad 'waarom, zonde van je (hbo)diploma, komen de muren op je af, je zegt toch geen vast contract op' etc etc, maar het is een bewuste keuze, waar ik nu na 3,5 jaar nog volledig achter sta. Inmiddels hebben we een 3e van een half jaar.

De oudste is het afgelopen schooljaar voor het eerst naar school. Hij zat 3 maand op school toen de jongste geboren werd. Hij zou absoluut niet geschikt zijn geweest voor bso, overblijf en de hele rataplan. Ook al hadden ze dat nog zo leuk gemaakt... hij sliep tot afgelopen week nog alle middagen dat hij niet op school was! (woensdag en vrijdag zijn ze vrij en dan het weekend nog) Hoe had hij dat ooit moeten redden... dat is niet alleen maar gewenning, zit in een kind of niet (zelf heb ik ook zo lang geslapen tussendemiddag). Of dat dus werkt is helemaal afhankelijk van je kindje.

Maar ik krijg dus geen uitkering oid, want ik ben zelf gestopt met mijn baan. Je hebt recht op ong. 2000 euro via de belastingdienst (als je werkt is dat je belastingvrije voet). Ja wij moeten een aantal dingen nu anders doen als toen ik nog wel werkte, maar we redden het op 1 salaris en ik vind het pure luxe dat ik thuis kan blijven tot de jongste in groep 2 of 3 zit denk ik en dan is hij ook oud genoeg om over te blijven.

Als jij zou stoppen met werken weet ik niet of het een echt bewuste keuze is of dat je je gedwongen voelt door de omstandigheden.... van opmerkingen van je schoonmoeder niks aantrekken,   je kinderen komen echt niks te kort als jij een paar dagen/dagdelen werkt.

Kan uit je verhaal niet helemaal opmaken of het idd misschien een optie is om 2 volledige dagen te werken ipv 3 dan wel 4 ochtenden. Misschien dat daar nog iets in is te regelen met je baas? Of 1 hele dag en 2 halve (meeste scholen zijn kindjes t/m groep 4 nog een 2e middag vrij).
En anders misschien toch solliciteren?

Je kan ook zeggen: ik heb er nu even helemaal geen zin in, ik stop en zoek vanuit huis wel verder naar iets anders en als er dan iets op je pad komt ga je weer aan de slag (maar dat is wel een beetje sectorafhankelijk denk ik of dat zo makkelijk te realiseren is).

Succes met je overwegingen.

groetjes,
Marije

Hoihoi,

Zit dit allemaal te lezen en m'n interesse is gewekt.. Ben nu zwanger van de tweede en vind het nu al moeilijk om steeds op tijd terug te zijn om de oudste van de opvang te halen. Nu heeft hij het wel naar zijn zin, maar iedere keer weer moet hij een half uurtje "wennen". Nu is dat op zich niet zo erg, maar voel me er toch rot onder (komt denk ook wel door de hormonen) nu heb ik alleen maandag te horen gekregen dat m'n werk gaat verhuizen waardoor ik extra reistijd krijg en we het niet meer redden om de kids op te halen en te brengen naar het kdv of ze moeten een megalange dag maken daar maar dat wil ik niet.

Weet iemand waar je precies uit kan rekenen of kan vinden waar je allemaal extra recht op hebt als je niet werkt? Want het liefst zou ik m'n baan op zeggen en dan in de tussentijd op zoek gaan naar wat ik echt wil en wat ook in de buurt is.

Groetjes,
Jo

Ik werk in de zorg,een paar uur per week niet heel veel
en nu met de 3e op komst vond ik dat al een hele opgave
de een op school, de ander oppas, strax de beebie erbij
ik had geen zin meer in dat eeuwige heen en weer gereis

kortom
ik was het gewoon zat!

weet je wat ik heb gedaan?
Om geen inkomen te missen heb ik mezelf opgegeven als gastouder
Aankomende maand start ik, lekker thuis voor m'n kindjes, geen heen en weer gereis
en gezellig gekeutel om me heen!

de maandag blijf ik werken in de zorg voor het geval het me toch niet mocht bevallen dan kan ik terug.

en strax zie ik wel weer hoe of wat
als de jongste de leeftijd voor school heeft

Hoi Jo,

vVolgens mijkrijg je alleen en teruggave van de belastingdienst. Die is inderdaad iests van 2000 euro per jaar, of 150 in de maand.
In nl proberen ze alle moeders aan het werk te zetten, dus is er verder geen regeling of uitkering voor niet werkende moeders.

Ik ben het zo zat dat ik wel heb besloten om te stoppen. Als de jongeste dan ook naar school gaat, wil ik best weer gaan werken maar dan hier in de buurt. De dagen die ik maar zijn te lang en te stressig. Mijn vriend werk regelmatig in het buitenland, dus dan is het echt moeilijk te regelen met oppas.

Dan maar doen met wat minder, we kunnen alles netjes op 1 salaris betalen. dan koop ik maar een jurkje minder .
en het scheelt ook aan kinderdagverblijf wat we dan niet meer hoeven te betalen.

Groetjes, Ris

Terug
Bovenaan