Stotteren

Hoi,
Ik zit even ergens mee waar ik graag wat advies over wil hebben. Of alleen maar wat ervaringen van andere moeders/vaders..
Mijn zoontje is 2 jaar en 4 maanden. Al vanaf zijn eerste verjaardag is hij heel actief met praten. Toen hij 1,5 was, had hij al een aardige woordenschat. Ik kreeg veel reacties van andere moeders of van het dagverblijf dat hij al zo ontzettend veel praat en heel slim overkomt. Apetrots natuurlijk! Echter...nu is hij sinds een week ineens aan het stotteren gegaan. En niet een beetje haperen, maar soms blijft hij in 1 zin bij elk woord steken. Ik zie dat hij er soms zelfs ook moeite mee heeft en kwaad wordt. Boos roept hij dan ;"kan niet praten!" En soms slikt hij zijn woorden in en zegt hij dan maar niets. Hartverscheurend voor ons om te zien. Nu heb ik als kind ook wel gestotterd en ben ik er pas na mijn puberteit een beetje overheen gegroeit.  Ik weet dat heel veel peutertjes stotteren en dat dit vanzelf weer over kan gaat. Maar ik maak me toch zorgen. Zeker omdat ik weet hoe het voelt om niet uit je woorden te komen...
Als jullie ervaringen hebben, deel ze met mij!!
 
Ik kan natuurlijk niet beoordelen in welke mate je zoontje stottert, maar kan het niet gewoon uit enthousiasme zijn dat ie over zijn woorden struikel? Ons zoontje van bijna 3 1/2 wil vaak zoveel vertellen en zo snel dat ie er ook niet meer uitkomt. Hij struikelt dan als het ware over de woorden en blijft regelmatig ergens hangen. Alsof ie niet op een woord kan komen.
Als je echt aan stotteren denkt, misschien een keer een extra afspraak maken bij het cb. Misschien valt het allemaal wel mee als je er zo vroeg bij bent?!
Succes in ieder geval.
 
Hoi,

Als ik jou was, zou ik een logopediste opzoeken in het telefoonboek en gewoon even je vraag stellen. Zij weten beter dan een arts van het cb of dit normaal is of niet. Misschien verwijzen ze je alsnog door naar huisarts of cb, maar misschien kunnen ze je wel meteen geruststellen.

Ik ben geen logopedist of neuroloog, maar wel taalkundige (met oa psycholinguistiek en taalverwerving als vakken). Ik wil je helemaal niet ongerust maken, maar als ik jou was zou ik het zekere voor het onzekere nemen en je kindje toch even laten nakijken of navraag doen bij een deskundige.

Succes!
Miek
 
ik stotter zelf ook, soms meer dan anders, vooral als ik moe ben.
ben bij een logopodiste geweest toen ik zwanger was.

zij zei dat het niet hoefd als jij stottert dan je kind ook gaat stotteren.

ik was dus bang dat mijn dochter het over zal gaan nemen. het blijkt nu als ik tegen haar praat stotter ik niet. raar is dat.

ze is nu twee jaar dus nog niet echt aan het praten, wel een zin al. mama waar ben je.

ik vind het ook nog steeds moeilijk als ik niet uit mijn worden kan komen.
ga gewoon eens lang de huisarts of het cb.

ik ging stotteren rond mijn 7e en mijn ouders hebben er niks aan laten doen, hadden ze dit wel gedaan dan had ik het beter onder controlle kunnen hebben, omdat je dan nog aan het ontwikkelen ben.
ik had gehoopt dat de logopodiste mij kon helpen zodat ik er van af was, dat is dus niet zo. daar was ik al te oud voor.

gr henny
 
Hoi,

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen gaat maken. Daarnaast is het natuurlijk enorm frustrerend dat je je zoontje ziet stotteren én dat hij ook nog eens vertelt dat hij niet kan praten.
Zelf werk ik als logopedist  en heb misschien een paar kleine handvatten:
Je geeft aan dat je zelf ook gestotterd hebt, dat kán meespelen, maar dat hoeft niet (daar heb je wat aan...).
Het kan zijn dat je zoontje te veel woorden in zijn hoofd heeft, te veel in een keer wil vertellen en daardoor gaat struikelen over zijn woorden. Helpt het als je hem hierin stuurt door gericht vragen te stellen? Probeer in zo'n situatie rust te brengen en hem te sturen in het gesprek. Stel hem gerust dat het inderdaad heel vervelend is, maar dat jullie er samen proberen uit te komen.
Hoe lang doet hij dit al? Het kan gerust een paar maanden duren voordat het iets minder wordt.
Om je zorgen te verminderen, kan je altijd een logopedist in de buurt bellen om te vragen wanneer je met logopedie iets voor hem kan betekenen.
Veel sterkte en succes!

Groetjes Marieke
mv Stan  2jr5mnd en logopedist
 
In de nieuwe Kinderen staat een stukje over leren praten en dat rond een jaar of drie (of iets eerder of later natuurlijk) dat ze struikelen over woorden uit enthousiasme voor het verhaal dat ze willen vertellen...is dat wat je bedoelt?

Yvonne
 
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik kan daar wel wat mee.
Ik dacht eigenlijk dat stotteren iets is wat je bij de geboorte meekrijgt en niet iets wat later pas kan komen. Ik weet niet meer   wanneer ik zelf ben begonnen vroeger...Nu lees ik dat Henny pas vanaf haar 7e ging stotteren...Dus dan kan het bij Zenno (mijn zoontje dus) ook nu begonnen zijn? Om de vraag van marieke te beantwoorden; Hij is sinds twee weken pas begonnen met stotteren. Bedankt voor je adviezen!
Ik hoor ook van mensen dat het, als het iets tijdelijks is, het goed is om veel te zingen met je kind? En Yvonne; Ik zal de kinderen vandaag eens kopen. Misschien haal ik daar nog wat uit. Maar ik heb niet het gevoel dat hij alleen struikelt over zijn woorden...

Als jullie nog meer weten , lees ik het graag!

Groetjes en onwijs bedankt!
 
Hallo Dirkje,

Om even terug te komen op de erfelijkheid van stotteren;
In principe heb je 2 dingen nodig om tot stotteren te komen: een stukje erfelijkheid én omgevingsfactoren zoals bijvoorbeeld stress of er wordt te veel van het kind verwacht. Als een kind erfelijk belast is, dan hoeft hij het stotteren niet direct te ontwikkelen. Omgevingsfactoren kúnnen soms net de "trigger" zijn om het tot uiting te laten komen.
Maar stotteren op deze leeftijd wordt in veel gevallen veroorzaakt door wat ik in het vorige stukje vertelde.
In Kinderen staat inderdaad een stukje over de spraak-taalontwikkeling tot een jaar of 4.

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan