Strabismus/scheelzien dreumes 1 jr

Klaasjee

New member
Hallo allemaal,

Wij zijn doorverwezen naar het zkh toen mijn zoontje 6 mnd was ivm scheelzien (Hij is nu 14 mdn). Sindsdien plakken we elke dag al een pleister. Er hoeft waarschijnlijk geen operatie oid plaats te vinden, maar waarschijnlijk wel een bril. Tot nu toe ontkomen we er nog aan omdat de pleister nog wel z'n werk deed.

De laatste tijd heb ik het idee dat het scheelzien weer erger wordt. Over een paar weken moeten we als het goed is weer terug en ik denk dat ze dan wel het advies gaat geven voor een bril. Ik kan er niks aan doen, maar ik vind het verschrikkelijk. Kan er echt om janken bij het idee.

Als hij wat ouder was geweest vind ik het niet zo erg. Dan kan hij gewoon een "normale" bril. Omdat hij zo klein is krijg je hele andere brilletjes. Heeft er iemand hier ervaring mee? Hoe gingen jullie hier mee om? En merkte jullie ook verschil?
 
Ze hebben hele leuke siliconen brillen tegenwoordig, en als je er een neopreen bandje achter doet, valt die ook niet snel af. Onze dochter kreeg met 23 maanden een bril (zag ook scheel) en het staat haar super leuk. Ze wil nu de bril nooit meer af, zelfs in bad en onder de douche wil ze hem ophouden (ze heeft +7 aan beide ogen). Ik denk dat je het je misschien erger voorstelt dan het is. Denk je eens in hoeveel je kind straks kan zien! Ons dochtertje heeft echt wat gemist in haar ontwikkeling omdat ze dichtbij niks kon zien en het consultatiebureau ons driekwartjaar heeft afgescheept terwijl de dingen die we noemden echt tekenen zijn van oogproblemen. Volgens het consultatiebureau waren we overbezorgde ouders... Kan er nog boos om worden! Als je kindje nu 14 maanden is heb je kans dat je kind geen achterstand op gaat lopen. Zie het van de positieve kant!
 
Bedankt voor je reactie! De othoptist zei inderdaad ook dat we er heel vroeg bij zijn. Ze durft het nu nog wel eventjes aan om geen bril te geven omdat hij z'n oogje wel goed gebruikt. De 1e keer dat z'n ogen werden getest was z'n sterkte gelijk en goed voor die leeftijd.

Wat zijn sterkte nu is en of er verschil in zit weten we niet omdat ze hem niet met die oogdruppels wil "pesten" als de bril nog niet nodig is. Maar maak me er wel steeds meer zorgen over, zie nu juist dat hij meer scheel kijkt. Heb alleen niet het idee dat hij niet goed kan zien. Waar viel het jullie aan op?

Ik bedoel het niet lullig, maar als ik op internet kijk zie ik dus inderdaad die silicone brilletjes en dan heb ik het idee dat het zo deuzig wordt Hoe oud is je dochtertje nu? Heeft ze nog steeds een silicone brilletje of een andere?

Wat klote dat het cb jullie zo afgescheept heeft zij hadden het bij ons juist al opgemerkt voor hij 6 mnd was. Maar dat ging puur om het scheelzien en niet om het zicht
 
Als brildrager vond ik het vooral jammer dat ik pas op de kleuterschool een bril kreeg, want ik denk dat ik mij beter had kunnen ontwikkelen als ik hem eerder had gehad. En bij mij leidde het niet tot pesten. ( Ben wel gepest, maar nooit met mijn bril.)
 
Bij ons dochtertje merkten we dat ze geen diepte zag. Ze kroop niet, trok zich niet op, kon niet goed vallen en durfde niet veel. Daarnaast knipperde ze opvallend veel met haar ogen. Op het kinderdagverblijf zeiden ze dat vroeghulp moest worden ingeschakeld omdat ze geen blokken op elkaar kon stapelen en ze zeiden dat ze een taalontwikkelingsstoornis had omdat ze bij liedjes de gebaren niet meedeed. Maar mijn man en ik zijn taalkundigen dus we wisten heel zeker dat hun diagnose van geen kanten klopte. Toen we eindelijk de doorverwijzing naar de orthoptist kregen en de uitslag kregen viel veel op zijn plek.

Ze is nu 4 en ze heeft nu voor het eerst geen siliconen bril meer. Nu een leuk model met glitters dat ze zelf heeft uitgekozen. Ze hebben best veel keuzen en je kan tegen extra betaling de glazen dun laten slijpen zodat de bril lekker licht is. Ze zegt geregeld dat ze met bril zo goed kan zien en zonder juist niet, dus ze is er nog steeds blij mee.
 
Terug
Bovenaan