Straks 3 kinderen onder de 3!

44 is ook te oud om nog kinderen te krijgen , mijn moeder was 45 toen ik geboren werd
met allerlij vervelende gevolgen voor mij
Sorry, maar wat is te oud?
Ik ken moeders van 24 waar de kinderen beroerder af zijn dan kinderen van moeders van mijn leeftijd.
Het is maar net hoe je er als moeder in staat en heel erg persoon afhankelijk.
Vind niet dat je alle moeders die op latere leeftijd nog kinderen krijgen over 1 kam kan/mag scheren.
Het is heel vervelend dat jij die ervaring hebt, maar dat wil niet zeggen dat het bij iedereen zo is…

En toch is voor veel mensen abortus gewoon geen optie. Ideaal gezien zouden mensen er op die leeftijd niet meer aan moeten beginnen. Maar we leven niet in een ideale wereld.
Soms gebeurt het ongepland. Soms proberen mensen het al ontzettend lang en gebeurt het dan pas. En sommige mensen denken gewoon de uitzondering te zijn.
Geen idee in welke categorie jouw moeder viel. Naar voor je, dat jij de consequenties moet ondergaan.

Gelukkig zijn er tegenwoordig tests om sommige dingen tijdig te weten te komen, zodat dan eventueel alsnog de zwangerschap beëindigd kan worden. Maar dan moet je als zwangere wel die keuze durven te maken, wat beslist niet makkelijk is.
In grote lijnen ben ik het met je eens.
Alleen dat mensen er op deze leeftijd niet meer aan zouden moeten beginnen ben ik het niet mee eens. Leeftijd zegt niet zoveel.
Ik weet, medisch gezien wordt risico op afwijkingen groter. Maar onze oudste werd geboren en overleed gelijkbij de geboorte toen ik 28 was. Is dat dan ook al te oud?

Statistisch gezien maakt de leeftijd wel degelijk verschil, voor makkelijk zwanger worden, maar ook voor risico's op diverse afwijkingen. Dat het bij sommige vrouwen wel goed gaat, is geen garantie voor anderen.

Terug
Bovenaan