Streptokkenbacterie

Bij mij is er de Streptokokkenbacterie gevonden (GBS) en moet nu in het ZH bevallen en min 4 uur aan het infuus met antibiotica anders zou de baby ziek kunnen worden tijdens de bevalling. Na de bevalling minimaal nog 24 uur ter observatie blijven.
Ben er erg van geschrokken en het maakt me best wel angstig. Zijn er nog meer dames hier die het ook hebben of hebben gehad bij een eerdere bevalling?

Ja ik heb er ervaring mee, maar dan in de zin dat het hele circus bij mij dus niet meer hoefde. In week 35 nemen ze als het goed is nog een kweek bij je af en als die negatief is mag je alsnog thuis bevallen zonder ab-infuus. Ik heb het dus niet gehad, maar als ik het over kon doen, zou ik voor het infuus gaan. Mijn kleine heeft een ernstige infectie gehad en dat was geen streptokokken B. Maar dan had hij al wel vast een dosis ab binnen gehad. We hebben hem gelukkig nog, maar je kunt beter voor de veiligheid gaan. Bij voldragen baby's is de kans trouwens niet heel groot dat ze er ziek van worden maar ze doen het uit voorzorg. Bij te vroeg geboren kindjes is het wel heel gevaarlijk. Het grootste deel is dus voorzorg.

Streptokokken is voor elke baby heel gevaarlijk: voldragen of niet. Het risico zit vooral in het niet tijdig ervan ontdekken. Mijn tante is een volledig gezonde en voldragen baby van 8 pond eraan verloren nu 30 jaar geleden. Ook toen al waren ze bekend met de gevaren van deze bacterie.

Gelukkig is het bij jou op tijd ontdekt. Al is het natuurlijk niet leuk dat alles nu zo moet lopen. Better safe than sorry!

he 4001112 ik heb er geen ervaring mee maar ik moet als het goed is ook op getest worden aangezien ik te vaak blaas ontsteking heb.

Ik zal me niet teveel ongerust maken enigste is dat je infuus krijgt met antibiotica tijdens de bevalling dus en verders is het geloof ik zelfde als normaal bevallen.

Wens je heel veel sterkte ermee

liefs

@mama van 33008 dat was wel 30 jaar geleden. Ik ben in maart bevallen en dit is wat zowel de huisarts, gyn en kinderarts zeiden. Denk dat die er voor geleerd hebben of niet?

Ik heb het ook (gehad) alleen was ons kindje er eerder dan de uitslag van de kweek, dus zonder antibiotica. Het is gelukkig goed gegaan met het ziek worden, alleen is dit waarschijnlijk wel de reden waarom Steijn te vroeg is geboren en mijn vliezen braken met week 35+5.

Alles is gelukkig goed gekomen, maar had er een boel voor gegeven als dit voor die tijd bekend werd ook al zou dat betekenen datwe 24 uur moesten blijven (hij ligt er nu al anderhalve week bijna). Misschien hadden ze dan ook iets kunnen tegenhouden van de vroeggeboorte.

Dus onthoud, niet alle kinderen worden ziek ervan, de antibiotica helpt en ze houden het in de gaten.
Veel sterkte en probeer rust te houden met je lijf en in je hoofd.. Schrijf je vragen op en stel ze aan de gynaecoloog of je verloskundige.

@Femmmke, het veroorzaakt inderdaad vaak een vroeggeboorte en je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. (mijn kindje kwam trouwens pas met 41 weken en 2 dagen)

Ik ga de volgende keer gewoon naar het ziekenhuis voor de ab. Test negatief of niet.

@supertje: wat een agressiviteit in je stukje! Laten we het even leuk houden hier. We delen hier kennis en dan is het fijn als we elkaar in waarde kunnen laten!

Streptokokken zijn nu gevaarlijk (waarom anders preventief AB en 24 uur observatie?) en dat was het 30 jaar geleden ook al. Bij mijn tante is de baby overleden omdat ze vooraf niet wist dat zij draagster was van streptokokken en de baby te laat AB heeft gekregen. Binnen 2 dagen was het kind van gezond, blakend DOOD.

En dat kan anno 2011 nog iedere vrouw overkomen zeker omdat er niet standaard op getest wordt tijdens zwangerschappen (in het buitenland wel overigens). Jullie zijn in de "gezegende omstandigheden" dat je het vooraf weet. Want wist je dat 15% van de vrouwen draagster is van de streptokokkenbacterie? En in het geval dat je het vooraf niet weet en plotseling te maken krijgt met een ziek kind maakt voldragen of niet helemaal niets uit.

Feit blijft natuurlijk dat je bij de bevalling de bacterie niet hoeft over te dragen. Je kindje hoeft er dus niet ziek van te worden, ookal ben je draagster. En gezonde en voldragen kindjes zullen van nature een betere betere afweer hebben, maar het is niet zo dat een voldragen kind GEEN risico loopt, zeker niet als je het dus vooraf niet weet. Het risico is natuurlijk wel erg klein als je preventief AB krijgt zoals bij 4001112 het geval is. Dat lijkt me een fijne gedachte, ondanks dat je het liever niet had gehad.

Terug
Bovenaan