Streptokokken

Hallo allemaal,

ik had even een vraagje, ben anies, 27 jaar en 14w4d zwanger van ons tweede kindje.
Nu ben ik gisteren op controle(de eerste)bij de gyn geweest, en blijkt dat ik een streptokokken bacterie bij me draag.Heeft iemand van jullie hier ervaring mee???
Ik moet volgens de gyn bevallen aan een infuus met antibiotica, en daarna moet mijn kindje een aantal dagen op de kinderafdeling in het zh blijven??
Ben hier wel van geschrokken, en er is me niet duidelijk uitgelegd wat het nou precies inhoudt.Heb natuurlijk wel ff gegoogled, maar lees verschillende verhalen!
Wie o wie weet dit???

Groetjes Anies

Hoi Anies,

Mijn oudste zoontje is met een streptokokinfectie geboren. Ik wist niet van te voren dat ik het bij me droeg, dus wees in ieder geval blij dat ze het hebben ontdekt. Het kleine manneke heeft 7 dagen antibiotica gehad gelijk na zijn geboorte, ik mocht hem pas na een week mee naar huis nemen en heb dus een heel andere kraamtijd gehad dan ik had verwacht.

Nu bij de tweede moet ik ook voor of tijdens de bevalling aan een infuus met antibiotica en moet de baby daarna 24 uur ter observatie op de kinderafdeling liggen. Dit doen ze omdat de infectie voor kinderen erg gevaarlijk is. 15% van de vrouwen draagt deze bacterie bij zich, en deze is soms actief en soms niet actief. Op het moment dat de bacterie actief is en je baby dan door het geboortekanaal gaat wordt je baby besmet. Gevolg hiervan is dat je baby met een rare ademhaling ter wereld komt en dan gelijk aan de antibiotica moet. Als ze dat niet doen dan zou je kindje er eventueel aan kunnen sterven omdat de bacterie naar de longen gaat en het kindje dan niet meer kan ademhalen. Maar dit had je vast al op internet gelezen.

Al met al is het niet zo gevaarlijk als ze er maar op tijd bij zijn. Mijn zoontje heeft er verder niets aan overgehouden, maar bij een volgende sta ik dan wel extra onder controle.

Ik hoop dat ik op deze manier wat onzekerheid bij je heb weggenomen. Zelf wordt ik nu bij 36 weken overgedragen van de vk naar de gyn. Daarvoor moest ik nog wel een afspraak maken bij de gyn die me dan alles uit gaat leggen. Als ik jou was zou ik daar ook om vragen. Want in ieder ziekenhuis is het protocol weer anders. Ik weet bijv. niet of dit nu betekent dat de bevalling wordt ingeleid want wat als je sneller bevalt dan die 2 uur die de antibiotica nodig heeft om bij de baby te komen? Etc.etc. Helaas kan ik pas half juni bij de gyn terecht, dus tot die tijd nog even afwachten en de gewone controles bij de vk.

Groetjes
Jo

Hoi, hoi,

Ik kan me goed voorstellen dat je bent geschrokken. Had ik ook, maar het is hier heel goed gegaan! Ik had bij beide zwangerschappen strep B in mijn urine. Ik moest ook in het ziekenhuisbevallen met antibiotica infuus. Ik ben heel erg op zoek geweest naar informatie hierover en de beste info die ik kon vinden was op de site van NVOG.

Het is wel gebleken dat het protocol bij ieder ziekenhuis anders is, en zelfs binnen een ziekenhuis denken gyn's er verschillend over. De een vindt het onzin en zegt rustig dat je thuis mag bevallen en van de ander moet je aan infuus en minimaal 48 uur blijven.

Bij mijn eerste bevalling moest ik worden ingeleid omdat mijn vliezen waren gebroken. Na de bevalling moesten we 48 uur ter observatie blijven en als de baby niet ziek werd mochten we naar huis. De kinderarts heeft de baby alleen direct na de bevalling onderzocht en na 48 uur konden we naar huis. Omdat het ziekenhuis echt niet lekker was "bevallen"  hebben voor de 2e een ander ziekenhuis gekozen.

Hier moest ik ook aan het infuus maar werd er bij de baby bloedgeprikt en onderzocht en mochten we na 24 uur lekker naar huis. Beide baby's waren helemaal gezond!

Hoi ,

ook ik ben drager van deze bacterie. Het enige wat mijn gyn daar vantevoren over zei, is dat ik na het breken van de vliezen binnen 18 uur moest bevallen. Inderdaad veel verschil van mening bij de diverse deskundigen.

Groetjes, Yvette

Misschien stelt het je gerust te weten dat streptokokken een lichaamseigen bacterie is. 1 op de 5 zwangere vrouwen is draagster van deze bacterie. Heel veel vrouwen weten dus niet eens dat ze draagster zijn van deze bacterie en meestal gaat het dus ook gewoon goed.

Het schijnt trouwens ook nog uit te maken hoe de bacterie gekweekt is? Hebben ze hem in je urine gevonden of bij een vaginale kweek?

Ik had beide keren een fikse blaasontsteking door deze bacterie en daarom was er een verhoogd risico op infectie.

Ben benieuwd wat je gyn ervan zegt.

Ik had nog nooit van de streptokokken B bacterie gehoord, totdat er bij een vriendin van mijn ene zusje het kindje vlak voor de geboorte overleed. Na onderzoek bleek dus dat door deze bacterie het kindje was overleden in mama's buik.
Ons andere zusje beviel rond de tijd van die uitslag  en haar zoontje werd vlak na de geboorte ziek. Door de Str. B bacterie. Je begrijpt dat we het even benauwd hadden.
2,5 jaar later (vorig jaar april)  beviel ik te vroeg van onze derde en bleek ook de Str. B. bacterie te hebben. Deze bacterie kan ook vroeggeboortes veroorzaken. Mijn zoontje bleek wel besmet, maar is niet ziek geworden.

Het dragen van deze bacterie kan dus ernstige gevolgen hebben. Wees dus maar blij dat het ontdekt is. Dan kan er gewoon een antibioticakuur gegeven worden. Mij is ook verteld door de gyneacoloog dat ik bij een evt volgend kind gewoon thuis zou kunnen bevallen, als de bacterie rond die tijd niet actief is.
Sterker nog, mijn jongste zusje heeft het al gedaan bij haar tweede zoon !

Succes, Gompie

Hoi allemaal,

Ik heb ook ervarign met deze bacterie, ik heb een zoontje inmiddels alweer 3 1/2 jaar maar hij is met 33,3 wkn. geboren. Achteraf bleek dat te komen doordat ik drager was van de bacterie Streptokokken. Gelukkig had hij het alleen in de placenta en had hij het zelf niet...hij kreeg wel meteen zware antibiotica omdat hij moelijk ademhaalde maar dat is gestopt met 3 dagen toen ze zeker wisten dat hij het zelf niet had.
Ze hebben wel gezegd zodra ik weer zwanger zou worden ik onder controle moest lopen in het ziekenhuis.
Nu ben ik inmiddels al zwanger van de tweede en al 37 wkn. gelukkig, ze hebben heel de zwangerschap mij goed in de gaten gehouden of ik de bacterie niet weer had en gelukkig niet ze hebben het voor het laatst getest met 30wkn. en heb ook steeds een binnenwaartse echo gehad om te kijken of ik niet al ontsluiting had maar dat is ook niet het geval geweest gelukkig. Maar al heb ik nu niet de bacterie bij me ik moet zowieso in het ziekenhuis bevallen met infuus voor antibiotica want je kan het wel al hebben tijdens je bevalling en dat kunnen ze niet snel testen want het duurt zeker wel een 3 tot4 dagen dat ze de uitslag hebben. Zo zie je maar dat bij ieder ziekenhuis een ander protocol en voor hebben..
Ik wordt as. vrijdag ingeleid met 38wkn. maar dat is omdat ik zwangerschapssuiker erbij gekregen heb...

maar wees blij dat het bij jou al ontdekt hebben en je antibotica ervoor kunnen geven zodat er een hoop leed bespaard kan worden , nou meid heel veel succes nog.

liefs, Chantal mama van Donny en 37,1 wkn. van ?

Hoi Anies,

Ikzelf ben ook draagster van de Streptokokken B bacterie. Ik ben hier achter gekomen doordat ik bij mijn vorige zwangerschap 12 weken met een blaasontsteking heb rondgelopen.

In het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben, doen ze er heel relaxed over. Natuurlijk wordt het wel in de gaten gehouden maar ze zeggen dat ik me er verder niet druk over moet maken. Mijn gyn heeft me zelfs verboden op internet te zoeken omdat je daar alleen de spookverhalen leest! De kans dat je kindje besmet wordt is klein en zeker als je op tijd aan de antibiotica gaat tijdens de bevalling wordt die kans nihil.

Mijn zoontje is  binnen 4,5 uur bevallen waardoor ik dus te kort aan de antibiotica had gelegen (moet min. 4 uur). Toch is hij niet ziek geworden. Wij moesten 24 uur ter observatie in het ziekenhuis blijven.

Tot nu gaat het bij deze zwangerschap goed bij mij. Heb nog steeds geen blaasontsteking gehad (ben nu 23 weken) dus dat is positief. Rond de 36 weken gaan ze me weer testen op de bacterie om te kijken of die actief is. Ben benieuwd!

Maak je dus niet al te druk. Ze weten dat je de bacterie hebt en dus kunnen ze daar goed op inspringen. Laat het je zwangerschap niet verpesten. Dat zou zonde zijn!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007, zwanger van nr. 2

Terug
Bovenaan