strijd aan tafel

Ik heb me na lange strijd voorgenomen om me er niet meer druk om te maken. We gaan aan tafel eet ze niets dan eet ze niets, geen geruzie, gewoon eten en er geen aandacht aanbesteden. De eerste paar dagen zat ze heel raar te kijken dat ze zomaar een volbord kon laten staan!!! Na 2 dagen kreeg ze toch best wel honger en ging ze langzaam hapjes nemen. Dus vanaf nu zeggen we niets meer van niets eten alleen maar van wel eten, dat ze het goed doet enzo. Ook ziet ze dat haar zus goed eet en het gezellig heeft aan tafel dat motiveert ook enigzins. Maar goed dit werkt natuurlijk niet bij ieder kind!! Overdag eet ze redelijk, niet overdreven veel, maar ze drinkt in ieder geval voldoende (ook drankjes met voldoende vitamines!!!)...
Manus.

Mijn zoontje is vier en heeft altijd moeilijk gedaan onder etenstijd, zodra we aan tafel gaan is hij ineens moe.
We eten rond vijf uur en soms s'middags. Meesal gaat het s'middags beter, maar dan kan niet altijd, ook niet nu hij naar school gaat. Ik vind nu wel dat nu hij vier is best wat kan eten. Ik ben begonnen met te zeggen eet in elk geval 3 hapjes, daarna 5 hapjes en toen 10 hapjes, dat werkte eigenlijk best wel. Nu schep ik hem als hij moe is niet veel op en prijs ik hem als hij zonder mokken zijn bord leegeet, en dan voelt hij zich heel stoer. Nu mag hij best eens zijn bord wegschuiven als hij geen zin meer heeft, maar als hij dat de volgende dag weer doet heb ik maar 1 regel, geen eten is geen snoep de volgende dag en dan pakt hij toch zijn bord maar weer. Dan vraagt hij, maar hoeveel hapjes moet ik nog dan zeg ik het aantal hapjes en moet ik op mijn vingers tellen elke hap die hij neemt is 1 vinger minder.
Als hij niet wil ontbijten of lunchen, prima, dan zeg ik hem als hij geen zin in een broodje heeft heeft hij ook geen zin in snoep en blijft voor hem de snoep en of koekdoos dicht voor die dag.

Mijn dochter is nu 4,5 en was een zeer slechte eter. Wij hebben ook gemerkt dat als we na 17.00/17.30 eten dat ze dan helemaal niks meer eet.
Ook dronk ze vaak Yoki-drink en daar zijn we helemaal mee gestopt. Nu krijgt ze ook een uur voor het eten geen drinken meer en dit helpt overduidelijk.
Ook scheppen we minimaal voor haar op, want hoe meer er ligt, hoe minder ze eet, dan begint ze met nog langere tanden. Elke dag voer ik dat beetje minimaal op en ze eet nu iets minder dan ze zou moeten.
Ook vertelik haar wel es dat ze wat grotere spierballen heb gekregen of is gegroeid en daar vertel ik dan bij dat dat komt omdat ze zo goed eet.
Misschien heb je hier iets aan.

Groetjes van Miriam

Onze dochter van 5 is net zo, eet ook vrijwel niets en lust niks. Alleen vlees wel. Ik besteed er nooit aandacht aan, helaas lust ze ook geen toetjes dus daar mee belonen gaat ook niet.
Ik heb nu de strategie:
Ik schep haar een klein stukje aardappel, een stukje groente en wat vlees en als ze dat op eet krijgt ze een ijsje of dropje na. En dan prijs ik haar de hemel in als ze het eet. Soms zit ze te kokhalzen over het boontje, maar ze is toch trots en ik heb het idee dat ze iets meer gaat lusten en het wel helpt.
Succes ermee!

Hier t'zelfde probleem gehad, onze oplossing was van hun eten een figuurtje vormen op hun bordje (gezichtje,hartjes,huisje....en ja hoor het lukte, veel succes!

Mijn dochter van 3 is s'avons ook een moeilijke eter. Zij en haar broer eten wel warm op school en daar gaat het goed. Ze ziet alle andere kleuters eten en doet gezellig mee. Eet zij s'avonds dan prijzen e haar de hemel in. Wil ze niet, dan blijft haar bord staan voor 5 minuutjes later. Wil ze echt niet, dan eet ze een boterham met choco. Wij hebben natuurlijk wel het geluk van warme maaltijden op school. Ik kan alleen maar zeggen houdt moed!

mijn zoontje van 6 eet ook heel slecht soms is hij zo boos over het eten dat hij de opscheplepel uit mijn handen slaat maar hij moet nu zijn bord leegeten en dat wil hij vaak niet maar hij is helemaal gek op action man en spiderman dus wij zeggen iedere keer tegen hem dat als hij zijn bord leegeet hij net zo sterk word als action man en spiderman maar maak je geen zorgen de dochter van vrienden van mij is 12 en eet nog steeds zo slecht

ik ken het probleem ik heb een zoon van 5 en die eet al 2jaar geen groente of fruit.
alleen maar brood.ik heb het geprobeerd er in te proppen tot neus open en er in scheppen maar uit eindelijk kotste die het er allemaal uit.Ook ik begin er moedeloos van te worden maar het concultatie buro zegt hij groeit en komt aan dan is het goed.Maar veel weer stand heeft die niet want hij is om de haverklap ziek.
maar ik hoop dat erbij jullie wel vooruit gang in zit

Terug
Bovenaan