Structuur

<p>Dag dames,</p><p>ik heb een kleintje van bijna 6 weken en merk dat er ondanks mijn pogingen nog maar weinig structuur zit in de dag. Ik merk dat ik hier zelf erg behoefte aan heb omdat ik nu vaak het gevoel heb dat ik maar wat doe en niet weet wat nou werkt voor mijn zoontje en wat niet. Door wat overzicht te creëeren hoop ik hem o.a. ook beter te leren kennen in hoeveel slaap hij nodig heeft.</p><p>Maar nu het probleem, die structuur aanbrengen lukt me niet. Hoe doen andere moeders dit? Zouden jullie eens willen uit typen wat jullie precies doen vanaf het moment van opstaan tot de volgende ochtend? Zetten jullie zelf de wekker of wachten jullie tot je kleintje komt? Is de tijd van knuffelen variabel tot hij slaap signalen af geeft? Ik kan eindeloos vragen, ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen! <br /><br /></p><p>ik probeer trouwens ook de tijden van voeding een beetje hetzelfde te houden zodat ik ook wat kan plannen. Merk dat dit vaak ook anders loopt en denk dat ik het meer moet loslaten? Misschien kan er nog niet veel structuur zijn bij een kleintje van 6 weken? Ik geef trouwens borstvoeding en hou er wel van om er op uit te gaan. Ga vaak 1 keer per dag wandelen en ontvang vaak bezoek of ga zelf op bezoek. Hierdoor zijn alle slaapjes in bed ook geen optie.</p><p>Bedankt lieve mama’s, hoop met jullie hulp wat meer vertrouwen te krijgen! </p>

Hier een kindje van 11 weken oud, maar ook nog geen structuur. Ene ochtend wordt ze om 6 uur wakker, andere ochtend om 8 uur. Ene keer laat ze gerust 5 uur tussen voedingen, andere keer 3 uur. Ze komt wel elke dag aan 6 voedingen, maar dat is enige wat voor ons dagelijks terug komt. De rest qua tijden die ze rust of eet is verschillend. Alleen de avond iedere avond tussen 10 en half 11 naar bed is hetzelfde. Slapen overdag is maar net wat ik zelf die dag gepland heb. Soms slaapt ze in de wagen en soms in bed. 

Ik dacht bij 6 weken precies hetzelfde... dochter is nu 8 weken en sinds vorige week kwam er vanzelf ineens meer structuur in. Uiteraard nog niet helemaal wat ik zelf zou willen, maar ik laat het gewoon los en laat het gebeuren. Geeft iig een stuk meer rust. Ga er ook vanuit dat het volgende week ook weer helemaal anders is.
dus geef het gewoon tijd en het zal vanzelf wel goed komen.

Oh en ik vraag me daarnaast nog af of het handig is om de slaapjes die hij overdag doet in de puck a baby te doen of niet? Merk dat hij wel veel met zijn handjes beweegt. Ik wissel alleen nog wel eens van plek waar hij het slaapje doet (bed/kinderwagen/maxicosi), afhankelijk van hoe de dag verloopt en wat er op de planning staat. Als ik nog weg moet probeer ik hem alvast in de maxicosi te laten slapen zodat hij niet wakker hoeft te worden. Lukt trouwens meestal niet.. hoe ervaren jullie dit? Houden jullie de kamer overdag ook donker of juist licht? Hier lees ik ook veel verschillende dingen over..
Oh ik kan me zo onzeker voelen over alles. Lig er s nachts in bed maar over te malen. Zou zo makkelijk zijn als iemand kan vertellen wat goed is haha, maar weet dat het helaas niet zo werkt?

Heyhey, proficiat met je newborn ?
ik had er nog nooit bij stilgestaan...tot ik een kleine kreeg! Structuur inderdaad. Wat hier echt werkte en juist onverwachts was (ik dacht toen nog dat eten op verzoek de enige optie was) dus schema voeden. Zeer makkelijk en ook fijn om uitjes/bezoek te plannen. En nee, elke slaapje naar bed was hier ook geen optie. Dan heb je toch geen leven meer, zeker niet in het begin ?? zolang ze maar slapen, is het geen probleem waar ze dat doen. (Hier vaak in de wandelwagen/maxicosi dus) terugdenkend aan het schema van toen:
04.30u eerste fles
terug in bedje, mama ook ?
08.00 fles
11.30u fles
15.00u fles
18.30u fles
22.00u/22.30u laatste fles
tussen door is een baby van die leeftijd maximaal 1u wakker na de voeding. Verder slapen ze nog veel dus. Je kunt het zelf ook uitzoeken online natuurlijk als je merkt dat er iets veranderd. 
‘Schema baby ... maanden’
succes en probeer dus lekker te genieten van elk moment het gaat heel snel allemaal ??

6 weken is echt nog vroeg voor een duidelijke structuur hoor! Ik heb me de eerste maanden echt laten leiden door ons zoontje, en vanzelf kwam ik erachter dat er een ritme ontstond met voeden en slapen. Pas toen hij zelf dit ritme had "gemaakt", zijn we zelf wat meer naar dat schema toe gaan leven.

Lekker alles loslaten. Struktuur is bij die kleintjes nog ver te zoeken en wordt je zelf alleen maar gefrustreerd van. En als je denkt dat er ineens struktuur is dan kan dat zo 2 weken later weer anders zijn. Je moet er nu juist van genieten dat je ze nog overal kunt laten slapen en meenemen want als ze wat ouder worden zit je vaak wel gebonden aan het middagslaapje in eigen bed. Dus geniet nu nog van je vrijheid?

[quote quote=10272124]6 weken is echt nog vroeg voor een duidelijke structuur hoor! Ik heb me de eerste maanden echt laten leiden door ons zoontje, en vanzelf kwam ik erachter dat er een ritme ontstond met voeden en slapen. Pas toen hij zelf dit ritme had “gemaakt”, zijn we zelf wat meer naar dat schema toe gaan leven.[/quote]
dat probeer ik ook, merk alleen dat ik dan erg onzeker wordt omdat ik nog niet goed weet waar ik goed aan doe. Als ik hem bijvoorbeeld bij de eerste slaap signalen in bed leg dan huilt hij. Dan denk ik dat ik moet doorzetten maar naar zes keer gerust stellen en toch weer huilen laat ik het los. Over dit soort situaties twijfel ik dan. Had ik moeten doorzetten? Is hij nu over zijn slaap heen? Heeft hij gewoon behoefte om dicht bij mama te zijn? 
Ik probeer te zeggen dat ik het moeilijk vind om zijn ritme te volgen omdat ik die nog niet echt herken. Daarom lijkt het me zo belangrijk dat ik wat ritme en structuur aan breng zodat hij hiervan kan profiteren.

Terug
Bovenaan