Structuur

[quote quote=10272115]Ik dacht bij 6 weken precies hetzelfde… dochter is nu 8 weken en sinds vorige week kwam er vanzelf ineens meer structuur in. Uiteraard nog niet helemaal wat ik zelf zou willen, maar ik laat het gewoon los en laat het gebeuren. Geeft iig een stuk meer rust. Ga er ook vanuit dat het volgende week ook weer helemaal anders is. dus geef het gewoon tijd en het zal vanzelf wel goed komen.[/quote]
fijn om te horen dat je hetzelfde ervaart. Klinkt goed zoals je het doet, met name het loslaten voor meer rust! Ik moet De controle echt iets meer leren loslaten maar merk dat het nog niet echt lukt. Ben een controlefreak en een perfectionist en dat zit me nu heerlijk in de weg??

Lieve Michelle,

Ik werk inmiddels al zo'n 10 jaar in de kinderopvang en dacht altijd dat baby's standaard geboren werden met structuur omdat ze vanaf dat ze bij ons komen (meestal 10 weken) ze doorgaans 150/180cc voeding krijgen tussen 10.30/11.30 en 14.30/15.30uur. 
Haha, niks bleek minder waar toen ik 3 jaar geleden zelf moeder werd van de 1e en begin september dit jaar van de 2e. 
Mijn ervaring is dat de structuur vooral bestaat uit: geen structuur! En denk je met 5 weken: JA! We hebben het! Dan is het met 6 weken weer helemaal anders. Wat ik je vooral mee wil geven is, laat het los! Ga er lekker op uit met je baby, geniet ervan, en zorg dat je baby gevoed kan worden wanneer hij/zij wilt (dus neem altijd voldoende voeding mee) en dat hij kan slapen wanneer hij wilt (kan ook in de kinderwagen, in de maxicosi, in de arm van mama als je gezellig bij kletst met n vriendin of lekker in zn eigen ledikantje/wiegje.
Mijn ervaring is, rond 10 weken (of wanneer baby's zo rond de 5x 180cc voeding) zitten vrijwel alle baby's in een redelijk ritme. En zelfs dan kan dat nog wel eens veranderen! 
Maak je niet te druk, geniet! Deze "handige" tijd van een newborn komt nooit meer terug. Zodra ze peuter zijn wordt het veel belangrijker om je aan regelmaat te houden! 
Have fun!!

Hoi, ons kindje is nu 4 weken oud. Ik geef borstvoeding, vaak komt ze overdag zelf om de 2/2,5 uur. Voor mezelf (en planning met oudere zoontje) vond ik een bepaalde ritme in de dag wel fijn.
ochtends wandelen/bezoek, ze slaapt dan in wagen
ergens zo rond 11.00 bv, even spelen dan slapen in wieg. (Duurt 30 min of ruim 2 uur)
middags nog wandelen/bezoek, slapen in wagen
rond 20.00 naar boven, bv, slapen in wieg
 verder gewoon aanzien hoe dingen lopen

Ik heb een zoon van 2,5 jaar en een zoon van 12 weken. Ik heb structuur aangebracht in de vorm van voedingen. Kijken waar je kindje zelf staat , dus bijv. hij komt ong om de 3 uur. Dan daarvoor structuur aangebracht. Bijv elke eerste fles tussen 7.00-8.00u elke dag en dan elke avond eindigen tussen 19.00-20.00u. Late fles geven werkte bij nr 2 niet want dan haalden we hem juist uit zijn diepste langste slaap. Met goed gewicht op een gegeven moment gedacht van kom maar wanneer je zelf wilt s nachts (hier vaak tussen 2.00-3.00u) en en dan door tot de ochtend. Samengevat heb ik dus structuur aangebracht maar wel mijn kind gevolgd. Daardoor tevreden kind en tevreden moeder hier.

Inmiddels zitten we hier op voeden overdag om de 4 uur en nacht bijna 12 uur slapen. Ene dag 4 voedingen en andere dag 5 voedingen (dan 1 voeding in de nacht). Hij heeft dit helemaal zelf geregeld zonder gepush.

Slapen overdag gaat hier ook heel goed. Ik maak me niet druk en kijk waar hij behoefte aan heeft. Hij slaapt vaak veel onderweg (maxicosi en kinderwagen) en is dan thuis langer wakker. Als ik thuis ben dan probeer ik s middags in bed een lange slaap en soms lukt dat (2-3 uur) en soms totaal niet. Nou dan slaapt hij lekker op schoot en leg ik hem in de box als hij diep slaapt. 

Zo te horen doe je het super goed en heb je een tevreden kind! Structuur zou ik dus vooral aanbrengen door hem te volgen. Ik snap je wel heel goed want ik vond het ook heel fijn om te weten waar ik dan toe was. Kind is geen robot maar hij mij gedreien ze allebei heel fijn op ritme en structuur.

Ik kan me helemaal vinden in de ervaring van MoederL hierboven. Mooi gezegd! 'Structuur aangebracht door hem te volgen'.
Dat heb ik ook gedaan met onze dochter en zij is ontzettend tevreden en ik ook! Eigenlijk ontstond ons ritme bij 4 weken en nu 10 weken later hebben we dit schema nog steeds. En daarmee bedoel ik voedingsschema. Ze kwam heel duidelijk rond bepaalde tijd voor een voeding en ik zorg dat we in dat ritme blijven. Heb haar dus gevolgd en bewaak nu dat ritme. Dat betekent dat er wel een speling mag zijn, maar dat ik haar altijd rond bepaalde tijd haar voeding geef (alles gekolfd). Over het slapen maak ik me ook niet druk. Ze slaapt in de box, in de auto of kinderwagen, even bij mij op schoot en dan idd doorslapen in de box. En 's nachts van uur of 22:00/22:30 tot 08:00u de volgende ochtend in wiegje bij ons op de slaapkamer.
Wij zitten vanaf 4 weken op dit schema van 5 flessen: 0800u - 11:30u - 15:00u - 18:00u - 21:30u. Met her en der eens kwartier/half uur eerder of later. Ik heb een ontzettend zoet kind en eigenlijk ging het vanzelf. Het is heel paradoxaal: enerzijds structuur, anderszijds ook tegelijkertijd een groot loslaten. Ik denk ook niet: 'nu moet ze slapen'/'zal ik haar wegleggen ja of nee'. Ze valt gewoon in slaap en waar dat is, is helemaal goed (nu in elk geval).
Maar ga toch ook daar binnenkort iets meer structuur in aan brengen door haar wanneer ze in slaap valt/dreigt te vallen in haar ledikant op haar eigen kamer te leggen ((overdag). Over een tijdje gaat ze naar 2 langere slaapjes overdag (weet ik nog van mijn oudsten) en dan wil ik wel dat ze slapen wat meer associeert met haar bedje en dat dat haar veilige plekje is. Maar ik zie wel.. geen vastomlijnd plan wat dat betreft. Wees flex en relax.. je kind voelt het en zal haar eigen ritme pakken en laten zien op zijn of haar eigen tijd.

Heel herkenbaar. Ik ben ook een onwijze perfectionist en heb graag controle. De 'laat het los' die je veel hoort, daar kan ik ook niets mee. Mijn zoontje is nu ruim 12 weken en vanaf weer 6 ben ik ook een schema gaan volgen omdat ik zijn signalen niet begreep en daardoor een ontevreden, oververmoeide baby had en daar word je zelf geen leukere mama van.
Ik heb als basis het schema erbij gepakt uit het boek baby's in een droomritme. Dat werkte niet helemaal lekker omdat ik merkte dat ik steeds net te laat was en evengoed met een baby zat die te moe was. Maar dat leerde mij wel zijn slaapsignalen herkennen. Ik vond dat dus heel fijn. Hij is nu 12 weken maar zit op het schema van 16 weken, omdat hij geen hazenslaapjes doet maar echt flinke middagdutten. Hij slaapt 2 hele lange slaapjes en 1 korte in de namiddag. Helaas zijn wij niet gezegend met een baby die overal slaapt. Hij slaapt letterlijk alleen in zijn bed. Niet in de wagen, niet in de box, niet in de auto. De enige andere plek dan zijn bed is in mijn armen. Klinkt heel goed, een kind dat, zonder tranen, fantastisch slaapt in zijn eigen bed. Maar ik ben dus wel een mama die al 12 weken thuis zit en geen kant op kan.
Geniet er dus van dat je kindje lekker overal slaapt en ga er lekker op uit! Zoek een schema online of in een boek en pas hem aan naar de behoefte van jouw baby.

[quote quote=10272399]Heel herkenbaar. Ik ben ook een onwijze perfectionist en heb graag controle. De ‘laat het los’ die je veel hoort, daar kan ik ook niets mee. Mijn zoontje is nu ruim 12 weken en vanaf weer 6 ben ik ook een schema gaan volgen omdat ik zijn signalen niet begreep en daardoor een ontevreden, oververmoeide baby had en daar word je zelf geen leukere mama van. Ik heb als basis het schema erbij gepakt uit het boek baby’s in een droomritme. Dat werkte niet helemaal lekker omdat ik merkte dat ik steeds net te laat was en evengoed met een baby zat die te moe was. Maar dat leerde mij wel zijn slaapsignalen herkennen. Ik vond dat dus heel fijn. Hij is nu 12 weken maar zit op het schema van 16 weken, omdat hij geen hazenslaapjes doet maar echt flinke middagdutten. Hij slaapt 2 hele lange slaapjes en 1 korte in de namiddag. Helaas zijn wij niet gezegend met een baby die overal slaapt. Hij slaapt letterlijk alleen in zijn bed. Niet in de wagen, niet in de box, niet in de auto. De enige andere plek dan zijn bed is in mijn armen. Klinkt heel goed, een kind dat, zonder tranen, fantastisch slaapt in zijn eigen bed. Maar ik ben dus wel een mama die al 12 weken thuis zit en geen kant op kan. Geniet er dus van dat je kindje lekker overal slaapt en ga er lekker op uit! Zoek een schema online of in een boek en pas hem aan naar de behoefte van jouw baby.[/quote]
Dankje! Ik heb het boek besteld, ben benieuwd

Heel herkenbaar hoor, die zoektocht naar structuur. Ik heb van alles geprobeerd en volgens mij werkte precies NIETS om er de eerste weken structuur in te brengen :).

Er zijn twee dingen die ons nu wel helpen om iets meer structuur te krijgen bij ons 12 weken oude zoontje.
We voedden eerst op verzoek, en ik merkte dat hij op een gegeven moment zo om de drie uur eten wilde. Dat hebben we nu een beetje kunnen sturen naar vaste tijdstippen overdag, en op verzoek 's nachts. Vanaf 07.30 elke 3 uur tot 19.30 uur, en dan wanneer hij s nachts zelf komt. En dan maak ik hem 's ochtends wakker rond 07.00 uur, zelfs als hij rond 05.00 uur bijvoorbeeld nog voeding heeft gehad. Dan drinkt hij maar wat minder om 07.30 uur... 

Wat ons ook erg helpt: rekening houden met wakkertijden. Zoals inderdaad in de boeken over slaap staan of je wel online kunt vinden. Ik snapte er niets van met alle slaapjes, wanneer nou wel naar bed en wanneer niet. Toen we rekening gingen houden met wakkertijden, ging ik ook beter de slaapsignalen herkennen.
Maar behalve dit is de structuur nog steeds vrij flexibel. Het kan best zijn dat hij de voeding iets eerder krijgt als hij daarom vraagt. En met slaapjes is het altijd maar de vraag of hij een kort slaapje doet (a 45 min) of meerdere slaapjes pakt.

Veel succes!

Terug
Bovenaan