studeren met baby

hoi!

ik ben nu zo'n 10 weken (ongepland) in verwachting. ik twijfel heel erg of ik volgend jaar een soort tussenjaar moet nemen van studeren.. ik ben bang dat ik met zo'n kleine echt niet veel verder kom in de boeken en ga daarom liever werken. mijn vriend vindt dit vervelend en is bang dat ik daarna niet meer verder ga.

zijn er meiden blijven studeren met een jonge baby? of juist jonge moeders die er een jaartje tussenuit gingen?

hoor heel graag van jullie x'

Hoi,
Watvoor studie heb je nu? Nog middelbare of wat verder zoals HBO of MBO? Toen ik nog op school zat (en dan bij het MBO, had nog geen enkel diploma behalve havo rapporten) raakte ik ongepland zwanger. Toen koos ik ervoor om het weg te halen (was 7 wkn) omdat ik het niet kon geven wat ze nodig zou hebben.
Nu heb ik me diploma en werk en ben nu 26 wkn zwanger. Het hangt erg van je situatie af vindt ik. Als je vindt dat ondanks je studie je het kind kan geven wat het nodig heeft, waarom niet?

Hoi,
Watvoor studie heb je nu? Nog middelbare of wat verder zoals HBO of MBO? Toen ik nog op school zat (en dan bij het MBO, had nog geen enkel diploma behalve havo rapporten) raakte ik ongepland zwanger. Toen koos ik ervoor om het weg te halen (was 7 wkn) omdat ik het niet kon geven wat ze nodig zou hebben.
Nu heb ik me diploma en werk en ben nu 26 wkn zwanger. Het hangt erg van je situatie af vindt ik. Als je vindt dat ondanks je studie je het kind kan geven wat het nodig heeft, waarom niet?

Hoi,

Ey,
ik was 23 toen ik mijn dochter kreeg. Had net mijn propedeuse gehaald. Ben uiteindelijk een half jaar langer met mijn studie bezig geweest. Was in het begin echt pittig maar mijn vriend heeft mij hierin enorm gesteund. Ben blij dat ik door ben gegaan. Nu bijna klaar met mijn master en hopelijk mogen we nog een tweede wondertje krijgen. Succes met je keuze! 

Hallo! Hier nog een studerende mama.
Ik ben 22 jaar en raakte ook zwanger in overleg met docenten enz heb ik zoveel mogelijk ingehaald in vakanties enzo al liep ik al wat voor.. nu is mn kleine 4 maanden en ga ik over een week weer verder na mn verlof! Mijn vriendinnen op het HBO hebben het ook zo gedaan. Als je er hard voor werkt lukt het echt wel!

hi,
ik ben zelf 28 dus niet zo jong, maar ik heb wel ervaring met een kindje krijgen tijdens de studie. Ik ben bezig met mijn bachelor aan de universiteit en heb 11 weken geleden mijn dochtertje gekregen.
ik heb gemerkt dat het met een goede planning wel haalbaar is! Nu is het wel zo dat ik bijna geen aanwezigheidsplicht heb en goed zelfstandig kan studeren. Ik heb overigens wel een half jaar vertraging opgelopen omdat ik in de eerste maand na de bevalling tentamens had en geen oppas en familie in de buurt had. Als ik dat anders had aangepakt en daar wel voor had gezorgd was vertraging zeker te voorkomen geweest!
Ik denk dat het er aan ligt wat voor studie je doet en in hoeverre je deze zelfstandig thuis kunt voortzetten zonder bij ieder college aanwezig te hoeven zijn. Als dat mogelijk is dan zou ik er absoluut voor kiezen om je studie direct af te maken want het blijkt helaas vaak dat je na dat tussenjaar toch niet meer terug gaat.. ik heb er zelf voor gekozen om mijn baby met drie maanden drie ochtenden naar een kinderdagverblijf te laten gaan zodat ik in ieder geval die ochtenden heb om te studeren maar niet iedereen wil natuurlijk voor een kinderdagverblijf kiezen, misschien heb jij andere opties om een paar dagen per week wat studie uren in te plannen?  
Ik zou in ieder geval met iemand van de studie kijken naar mogelijkheden en op basis daarvan je keuze maken.. in principe kan je alles met een baby als je het maar goed gaat plannen en hard gaat werken, dus laat je niet ontmoedigen! Veel succes 

Toen ik onze dochter kreeg, zat ik op het volwassen onderwijs voor vwo. Bij ons was het niet ongepland en ben al wat ouder (was 27 toen ze geboren werd). Ze is nu 2 en nu studeer ik aan de universiteit. 
Het is soms best veel (helemaal omdat mijn vriend niet helpt), maar wel te doen vind ik. Ik studeer altijd 's avonds als ze in bed ligt. Ze gaat twee dagen in de week naar het kinderdagverblijf, omdat mijn vriend werkt en ik dan les heb. Ik heb wel wat vertraging, maar dat is bij mij op school geen probleem. Ze houden er veel rekening mee. Het is soms wel zwaar, maar vind het ook wel fijn, omdat ik overdag wel vaker bij mijn dochter kan zijn dan wanneer ik zou werken. Ben 's middags vaak wat eerder vrij en kan ook makkelijker een dag vrij nemen dan wanneer ik zou werken.

Terug
Bovenaan