Stuit bevalling

Hoi dames,

Ben nog maar 27 weken zwanger van onze tweede.
Toch zit deze kleine spruit al een hele tijd in stuit,
met voeten naar beneden.
Omdat ik erg strakke buikspieren heb, en smalle bekken,
hebben ze vorige week al geprobeerd de baby te draaien; zonder resultaat.
Dit draaien was zowaar noodzaak, omdat het hoofdje de plancenta ietwat dichtdrukt oid, waardoor de voedingsstoffen niet optimaal worden opgenomen, waardoor de baby dus onder de onderste groeilijnen zit. Krijg hiervoor 2 groei-echo's eerdaags. Als het kindje echt te weinig voeding krijgt, wordt het eerder gehaald middels keizersnede.
Ik moet nu gaan nadenken over een stuitbevalling, of keizersnede.
Graag jullie ervaringen hiermee!
Mijn eerste bevalling duurde 30 uur (onze oudste  was net 6 pond en 47cm)  dus ja; zie best op tegen een natuurlijke bevalling.
Tijdens de eerste bevalling kreeg ik een ruggeprik,
ik vraag me af of zo'n ruggeprik dezelfde is, als een die wordt gezet tijdens een keizersnede?? Tijdens de weeen door heb ik namelijk niets gevoeld van die prik; oke oke amper iets dan hihii.  Maar ben ongelooflijk bang voor naalden, dus zou zo kiezen voor keizersnede onder algehele narcose (spuiten in m'n armen vind ik vreemdgenoeg niet erg..)  HELP!

Hoihoi..

Ik heb nog geen bevalling meegemaakt dus kan je niet echt adviseren, maar ik kan wel mijn mening geven natuurlijk.

Je hoort vaak van mensen dat een stuitbevalling echt een hel schijnt te zijn en mijn verloskundige raad dit dan ook ten strengste af..

Wat betreft de ruggenprik:
Tijdens de ruggenprik die je krijgt om je weeen te onderdrukken gebruiken ze een andere soort, die haalt de pieken er vanaf maar je kunt nog wel wat voelen in je onderbenen. Zodra je een keizersnede krijgt dan krijg je een ruggenprik die je hele onderlijf verdoofd en dan voel je niks meer, je kunt je benen niet meer bewegen. Ikzelf zou persoonlijk voor een ruggenprik kiezen tijdens de keizersnede zodat je toch je kindje geboren ziet, maar als je inderdaad op je dood bent voor prikken dan zou je ervoor kunnen kiezen om onder volledige narcose te gaan!

Heel veel sterkte en succes met je keuze!
Groetjes Maaike
34 weken zwanger.

Hallo,

mijn oudste zoon (nu 2 en een half jaar) is ook op de wereld gekomen via keizersnee i.v.m stuitbevalling. Wij hebben de keuze zelf gemaakt om een keizersnee in te laten plannen i.p.v. eerst natuurlijk proberen en dan misschien alsnog een keizersnee.
Ruggeprik heb ik eigenlijk amper iets van gemerkt.
Keizersnee heb ik als heel ontspannen ervaren, ik kan niet anders zeggen. Was niet onder narcose dus heb alles bewust meegemaakt. Ook de pijn achteraf was prima te doen. Oke, die buikwond doet echt wel zeer de eerste dagen maar met zo'n mooi kleintje naast je bed wordt de pijn al gauw dragelijk. Heb van zaterdagavond tot woensdagochtend in het ziekenhuis gelegen.

Ik zeg, ga ervoor, gewoon doen.
Weinig risico en omringd door deskundige mensen.
En vooral geen volledige narcose, nergens voor nodig en gewoon zonde.

hoi hoi,

Nou hier wel een ervaringsdeskundige  en ik kan Maaike tegenspreken als ze het heeft over een 'hel'....

Mijn kleine meid lag ook continue in stuit. We hebben moxa-therapie geprobeerd om haar te laten draaien, maar zonder succes. Daarna is er een versiepoging ondergaan, ook zonder succes. Wij mochten toen kiezen omdat ze redelijk klein was (als ze te groot was geweest geven ze je geen keuze). Wij hebben toen bewust gekozen voor een natuurlijke bevalling ipv een keizersnee. Dat laatste zag ik erg tegenop en aangezien je toch in het ziekenhuis moet bevallen lig je indien nodig snel genoeg op de OK.

Even na vijven braken met 39wk3dg mijn vliezen, kwart voor zes de eerste wee, 6.20 al 8 cm ontsluiting en om de drie minuten weeen. Om kwart voor negen ben ik gaan persen en een half uur later was ze er, in totaal dus 4 uur geduurd. Dat was overigens ook voorwaarde, dat alles vlot zou verlopen. Zo vlot had niemand verwacht, maar wel fijn. Ze laten je in het ziekenhuis echt niet te lang doortobben met een stuitligging en houden jou en de baby continue in de gaten. Toen ik nog geen totaal ontsluiting had kwam er al een voetje buiten kijken, dat was even schrikken (ik heb het niet gezien hoor), maar moest dus even goed wegpuffen. Ik denk dat in dat opzicht het wel heftig kan zijn, want er wil al eea uit zonder dat dat mag, dus moet je goed blijven wegpuffen. Maar ik zou het iedereen aanraden. Ze was trouwens 47cm en 2812 gram.

Ik ben inmiddels bijna 30 wk zwanger van nummer twee, die zeker weten nog niet goed ligt, maar zie er helemaal niet tegenop. Ik zie wel hoe het gaat. Mocht het weer zover komen en de omstandigheden zijn goed (kleine en vlot) dan gaan we er gewoon weer voor !!

Sterkte met je beslissing !!

Nou een hel vond ik het niet hoor. Het is prima verlopen bij mij. En ik heb vergelijkingsmateriaal, de 2e keer een gewone bevalling. Dat was echt niet makkelijker of minder pijnlijk ofzo.
Mijn oudste lag in stuit, bleek tijdens de bevalling. Dus naar het ziekenhuis en idd. de keuze gewoon bevallen of een keizersnee. Toch voor de gewone bevalling gegaan met  de afspraak dat als er iets niet zou vlotten het toch een keizersnee zou worden. Ik kreeg een infuus met weeenopwekkers. Ik kreeg vrij snel weeen en het werd gelijk een weeenstorm, na 3 uur volledige ontsluiting en mocht ik gaan persen. Twintig minuten later was onze dochter geboren.
Onze dochter was 3000 gram, niet groot dus en had een klein koppie, wat erg belangrijk is. Maar zij lag met haar voeten omhoog en kwam eerst met haar billen. Ik dacht dat een stuitbevalling van een kindje waar de voeten omlaag liggen veel lastiger is. Dan schrijf je ook nog dat je kindje een groeiachterstand heeft en misschien ook nog eerder komt. Ik weet niet of dat meer risico's met zich meebrengt. Heb je dat al met de gyn. besproken?
Ik wens je veel succes en hoe dan ook een fijne bevalling!!

Hoi
Ik zou een natuurlijke bevalling proberen. Mijn kinderen lagen altijd goed dus heb er zelf geen ervaring mee, heb trouwens wel meerdere stuitbevallingen als verpleegkundige meegemaakt.
Ik ben zelf in een stuit geboren en volgens mijnmoeder was het appeltje eitje en veel minder pijnlijk dat mijn kleine broertje die goed lag.
Maar buiten dit, als je nu een keizersnee krijgt heeft dat ook gevolgen voor een evt volgende zwangerschap, je moet altijd in het ziekenhuis bevallen. In je lijf kan er littekenvorming komen evt verklevingen met alle gevolgen van dien. Als het niet nodig is zou ik het gewoon eerst proberen. Echt bij een stuitbevalling houden ze je heel goed in de gaten en als het niet goed gaat lig je zo op de OK. En als de gyn het bij jouw niet aandurft zal hij dat eerlijk zeggen ze gaan echt geen risico nemen.

Succes
Martine

Ik ben het helemaal met Vis75 eens, ik ben 3 weken geleden bevallen van onze dochter met een ks (de 2e keer) om dezelfde reden als Vis, ook gekozen voor een ks, ik wilden niet alsnog door voor een ks.

Enn... het valt mee hoor! De ruggenprik kan vervelend zijn (dit keer) maar kan ook zó ontzettend meevallen (de 1e keer)

Echt niet tegenop zien,

Suc6 groetjes Kirsten

heyhey...

Ik zit met het zelfde dilemma..
ben nu 36 weken en 3 dagen zwanger en onze uk ligt in stuit...
morgen gaan ze proberen om ukkie te draaien....
als dat niet zou lukken (wat we niet hopen natuurlijk) dan worden de opties besproken... of stuitbevalling of keizersnede..

ik denk dat mijn voorkeur meer uitgaat naar een stuitbevalling... mij lijkt het niks om de datum van bevalling al te weten (bij geplande ks), in het ziekenhuis blijven voor aantal dagen lijkt me niks... ruggenprik lijkt me eng..
maar daar en tegen lijkt het me ook wel eng zo'n stuitbevalling...
hmmm dilemma dilemma...

x joyce

Terug
Bovenaan