Stuit bevalling

Hoi dames

Thnx voor alle reacties!
Aangezien mijn eerste bevalling, maar liefst, 30 uur duurde,
ben ik behoorlijk bang, dat deze weer zo lang gaat duren.
Daarom zou ik eerder zeggen; keizersnede.
Maar ik weet inderdaad ook dat na een natuurlijke
bevalling, ik zo weer op de been was. Dus mijn voorkeur
gaat uiteraard uit naar een natuurlijke bevalling.
Moet er niet aan denken, zo'n fikse operatie, niks
geen roze wolk.. Als ik terug denk aan de geboorte van onze oudste,
echt heerlijk! We werden meteen 1 1/2uur alleen gelaten (was druk op de kraamafdeling) Om onze mooie baby te bewonderen, te knuffelen en de opa's
en oma's op ons gemak te bellen. De eerste momenten waren dus echt gewelidig!
Wat bij een keizersnede heel anders zal zijn, ben ik me van bewust..
Wel heel spannend hoor, en ben nog niet zo gek ver 28wk inmiddels,
dus nog genoeg tijd om te draaien of gedraaid te worden; lijkt me..
Ik begrijp sammy opzich wel (niet dat ik zulke verhalen graag aanhoor,
en geloof, ene oor in andere oor is, is mijn mening erover)
Maaaaar bij onze oudste heb ik nooit echte hevige persweeen gehad; misschien door de ruggeprik (die met 8cm ontsluiting werd stopgezet) ???? Dus lijkt me zo akelig
als dat kopje achterblijft.. Of zie ik nu beren op de weg.... hihhhiihi

Nog even dit, als toeschouwer is de stuitbevalling echt het mooist om te zien,heel bijzonder.
En je kindje ziet er puntgaaf uit. Als de gyn het aandurft moet je er gewoon voor gaan, ik denk dat je spijt krijgt als je dat niet doet.
Zoals ik al eerder aangaf onderschat niet de risico's van een KS en ook niet voor later als je ooit voor een andere reden misschien een buikoperatie moet ondegaan en je buik zit vol met littekenweefsel etc.

Ik hoop dat je kindje nog gedraaid kan worden dat zou natuurlijk het beste zijn.

Succes Martine

Ikke mama, voor het wegvallen van persweeen krijg je een infuus. Dat is volgens mij standaard. Vallen je weeen weg dan draaien ze het infuus even heel ver open. En voor het laatste stukje, zodat het hoofdje niet blijft hangen, zoals je beschrijft, krijg je een knip vlak voordat de billen 'geboren' worden. Als de billen er dan zijn dan trekken ze de baby er gelijk uit. Dat voelde wel even heel heftig, maar deed geen pijn. Nu kwam mijn dochter wel met haar billen eerst en lagen haar benen naar boven gebogen. Maar stel dit soort vragen ook aan de gyn.!

Onze dochter lag ook in een stuit en wij hebben heel bewust voor een keizersnede gekozen na alle voor en tegens tegen elkaar af te wegen. Praat er met elkaar over, laat je goed informeren door de gynaecoloog en besluit dan wat je gaat doen. Wat voor jullie goed voelt is de juiste keuze. Ikzelf vond het herstel na de keizersnede reuze meevallen, binnen drie dagen was ik weer helemaal op de been. Maar ook dit is per vrouw verschillend, net zoals bij een natuurlijke bevalling. Er was eigenlijk maar één ding wat mij heel erg was tegengevallen: het gevoel dat je "voor de makkelijke weg"   hebt gekozen. Ik heb heel veel moeite gehad met het feit dat er andere mensen (met name moeders) waren die mij het gevoel hebben gegeven dat ik niet genoeg mijn best had gedaan, want ik had immers geen weeën gehad en geen natuurlijke bevalling meegemaakt. Daar kan ik nu nog kwaad om worden. Bevallen is nog altijd geen competitie. Uiteindelijk is maar een ding belangrijk: dat prachtige kindje aan het eind van de rit!

Heel veel succes met jullie keuze!

Groetjes, Linda (moeder van Daantje en 35 weken zwanger van de 2e)

Mijn derde bevalling bleek in het ziekenhuis (zoon kwam 4,5 weken te vroeg) een stuitbevalling te worden. In eerste instantie dachten ze dat de kleine ongunstig lag en dat het zowiezo een keizersnee zou worden. Na overleg met de gyneacoloog mocht ik het proberen met wee-opwekkers erbij voor het geval dat de weeen weg zouden vallen.   En dan nog geen persweeen krijgen, maar die heb ik bij zijn 2 zussen ook niet gehad. (resp. 20 en 10 min. persen trouwens:)
De gyn heeft ook een baby-been verlegd (niet fijn, grote handen) Maar daardoor kon ik zoonlief met voeten eerst lanceren (nee, bij deze niet eerst de billetjes) na 8 uur wee-opwekkers en 6 minuten persen en een hele grote knip waar ik overigens amper last van heb gehad.  
Ik had een heel team om me heen voor het geval dat een keizersnee nodig was en heb daar niks van gemerkt. Ik wist het wel en vond dat erg fijn.
En ukkie bleek niet zo klein te zijn, hij was 3065 gram en 45 cm.

Nu had ik al 2 gewone bevallingen gehad bij zijn grote zussen, dus ik had zoiets van, "Dit moet ook wel lukken" Achteraf was hij zelfs nog net zwaarder dan de middelste (38wk 1dag)
Ik heb geen ervaring met een keizersnee, maar weet wel dat er geen risico's genomen worden. Is het nodig, dan gebeurt dat gewoon ! Als je het tegen die tijd zelf mag proberen zou ik het doen. Als je je er zelf goed bij voelt !

Groeten, Gompie.

Terug
Bovenaan