stuitbevalling of keizersnee??

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ben 33 weken en 1 dag zwanger van ons 1e kindje. Onze kleine ligt nog in stuit.
Bij elke controle bij de verloskundige ligt ze zo. Over 2 weken heb ik weer controle bij verloskundige en als ze dan nog zo ligt wordt ik doorgestuurd naar de gyneacoloog, die gaan dan een echo maken om te kijken of ze haar nog kunnen draaien.
Hebben jullie hier ervaringen mee?
Als ze niet meer gedraaid kan worden of ze draait toch weer terug dan mag je tegenwoordig zelf kiezen als het medisch verantwoord is tussen stuitbevalling of keizersnee, wat zijn jullie ervaringen/meningen hierover?
Alvast bedankt.

Fijne avond.

Goedenavond,
Mijn eerste kindje is onverwacht thuis in een stuit geboren en ook mijn tweede ligt in een stuit.  Ze hebben het niet  eens meer geprobeerd om te draaien, dus wij moeten ook  kiezen tussen een stuitbevalling of een keizersnede.  De gynaecoloog is helemaal voor een stuitbevalling  (aangezien de eerste ook zo goed ging) en wij wachten dat dus maar af.

Ze  hebben ons wel   verzekerd dat alles heel strak in de gaten gehouden wordt en dat er dus veel sneller ingegrepen wordt als bij een `normale` bevalling.
Je moet dus gewoon kiezen waar je jezelf prettig bij voelt!

Groetjes

Hallo ik ben op 25 april bevallen van een meisje Marit ,   na dat de vliezen waren gebroken en de ween zich al lekker lieten passeren kwam mijn vk er ineens achter dat ze verkeerd om lag ze voelde voetjes in plaats van een hoofdje ,terwijl ik s,ochtend s voor controle ging en alles goed leek [alleen ze wilden mij strippen en dat lukte niet want het kind lag veels te hoog ! ] ik vraag mij nu steeds af heeft ze niet langer in een stuit gelegen en dat ze het kontje voor het hoofdje aan hebben gezien maar ja ,er moest ineens snel gehandeld worden in plaats van thuis bevallen werd het ineens met spoed naar het ziekenhuis met de ambulance , ik vond het doodeng t,zou mijn 4 de worden maar een stuitbevalling hellup dat kon ik niet hoor.... maar   achteraf gezien was het mijn snelste bevalling en de minnst pijnlijke , de gynacoloog zei nog ,ik wil met je wedden dat dit je beste bevalling word en hij had gelijk t,meiske was er zo totaal 3 uurtjes vanaf het breken van de vliezen , maar nu komt het nadelige van een stuitbv zoals ik die ervaren heb , toen de voeten geboren waren hield mijn persdrang er ineens mee op en kreeg ik een knip want ze kreeg het benauwd het hoofdje moest NU geboren worden en t,ging haast niet ik heb uit alle macht zitten te persen ook zonder persdrang [ later verklaarde de dokter dat het geen persdrang meer hebben veel voorkwam met en stuitbv want de baarmoeder krijgt geen prikkels meer omdat de helft van het lichaampje er al uit was , normaal als ze met het hoofdje komen glijd de rest er zo mee uit ,maar dat heb je niet als ze andersom komen dan moet het grootste nog komen] in ieder geval ze heeft 2 min niet gademd ,doodeng ! ik dacht dat we haar kwijt waren maar t,is gelukkig goed gekomen ze moest even geholpen worden dit kwam doodat je eigenlijk de longetjes van je baby leegdrukt als ze verkeerd om komen als ze met het hoofd komen is het eerste wat ze doen ,een hap lucht nemen want dan zetten de longetjes zich uit met een stuitbevalling gebeurd dat ook alleen krijgen ze dan een flinke slok vruchtwater binnen en dat is ook bij ons meisje gebeurd ze had het erg benauwd , er was bij mij geen tijd voor een keizersnee , maar mocht ik ooit weer een kindje in een stuit hebben dan wou ik het denk wel hebben , ik wil je niet bang maken hoor absoluut niet , maar t,kwam veel voor zei mijn vk , denk er goed over na , heel veel sucses Alien &Marit

ons babypopje wil ook niet gedraaid worden, we moeten dus ook kiezen

we neigen naar een stuitbevalling, maar ik moet zeggen dat ik panisch word van het verhaal hierboven, 2 minuten niet ademen? ik moet van de week naar de gyn, kijken wat ie zegt hierover, want dat vind ik eng.

Hoi,

Op 10 oktober 2005 is mijn dochter geboren met een stuitbevalling. Ze was met haar billen ingedaald en ze dachten dat dat het hoofdje was. Toen mijn vliezen braken was het vruchtwater troebel, dus naar het ziekenhuis waar naar een echo het zeker was dat ze in stuit lag.
Ze hebben toen haar hoofdje opgemeten, want dat mag voor een gewone bevalling niet te groot zijn en haar hoofdje was niet zo groot.
Ik mocht het toen gewoon proberen. Ik kreeg wel een infuus met oxcitoxine, de weeen mogen niet wegvallen tijdens het persen, als dat gebeurt draaien ze het infuus omhoog.
Drie uur later was mijn dochter er al. Ik ben wel ingeknipt, want ze willen wel dat het hoofdje  snel komt. Het laatste stuk is ze er dus uitgetrokken. Dat voelde even vervelend, maar verder viel het erg mee.
Mijn eigen verloskundige was erbij, in de verloskamer naast ons was net een andere vrouw van de praktijk bevallen en dat vond ik wel heel erg fijn.
Ik heb het niet als vervelend ervaren, maar ik vond het wel spannend. Je hoort inderdaad veel verhalen waar het niet goed is gegaan, maar die hoor je ook over gewone bevallingen. In het ziekenhuis waar ik bevallen ben vonden ze een gewone stuitbevalling veel prettiger en na de bevalling is het herstel veel korter. Een keizersnee is toch een operatie.
Je moet de gyneacoloog kunnen vertrouwen. Het vervelende was dat ik haar nog nooit had gezien. Daarom vond ik het erg fijn dat de verloskundige erbij was.
Ik wens je veel succes!!

Groetjes

Hallo Missy,

Lastig kiezen he, tussen twee onbekende mogelijkheden. Omdat ik tot nu toe alleen reacties zie van stuitbevallingen, onderstaand een klein stukje over mijn ervaring/keuze 2,5 jaar geleden. Ons zoontje lag al geruime tijd in een stuit en draaien was niet echt een optie omdat mijn placenta aan de voorzijde lag. De verloskundige liet ons 'zelf' kiezen, maar stuurde erg duidelijk aan op een stuitbevalling, een keizersnee kon altijd nog als het niet lukte. De gyn. was wat zakelijker en liet ons zelf kiezen. Omdat ik het idee had dat een keizersnee minder belastend was en minder risicovol voor die kleine, hebben we daarvoor gekozen. Misschien minder prettig voor mij (heb nog geen vergelijkingsmateriaal), vrij klinisch, het openmaken gaat sneller dan het dichten, dus het duurde ruim een uur voordat ik die kleine kon vasthouden. Borstvoeding verliep ook moeizaam en pijn achteraf is ook niet te verwaarlozen. Toch, ik ben nu 16 weken zwanger van nummer twee, en mocht dat ook zo'n dwarsligger zijn, kies ik wederom voor de keizersnee. Mocht je meer willen weten over mijn beleving van de keizersnee, laat het maar weten. Vooralsnog, heel veel sterkte met het nemen van die lastige beslissing!

Hallo Missy,

Lastig kiezen he, tussen twee onbekende mogelijkheden. Omdat ik tot nu toe alleen reacties zie van stuitbevallingen, onderstaand een klein stukje over mijn ervaring/keuze 2,5 jaar geleden. Ons zoontje lag al geruime tijd in een stuit en draaien was niet echt een optie omdat mijn placenta aan de voorzijde lag. De verloskundige liet ons 'zelf' kiezen, maar stuurde erg duidelijk aan op een stuitbevalling, een keizersnee kon altijd nog als het niet lukte. De gyn. was wat zakelijker en liet ons zelf kiezen. Omdat ik het idee had dat een keizersnee minder belastend was en minder risicovol voor die kleine, hebben we daarvoor gekozen. Misschien minder prettig voor mij (heb nog geen vergelijkingsmateriaal), vrij klinisch, het openmaken gaat sneller dan het dichten, dus het duurde ruim een uur voordat ik die kleine kon vasthouden. Borstvoeding verliep ook moeizaam en pijn achteraf is ook niet te verwaarlozen. Toch, ik ben nu 16 weken zwanger van nummer twee, en mocht dat ook zo'n dwarsligger zijn, kies ik wederom voor de keizersnee. Mocht je meer willen weten over mijn beleving van de keizersnee, laat het maar weten. Vooralsnog, heel veel sterkte met het nemen van die lastige beslissing!

Hallo Missy,

Terug
Bovenaan