stuitbevalling

Hay meiden,

ik ben op dit moment 37 wkn zwanger en mijn kindje ligt in een stuit.... balen!
Ik ben al bij de gyn geweest en ze hebben geprobeerd het kindje te draaien, maar helaas, niet gelukt.

Ik baal als een stekker en moet nu kiezen tussen keizersnede en stuitbevalling... moeilijke keuze!
Wie heeft er ervaring met een stuitbevalling? Ik kan niet zo heel veel ervaringen vinden op internet, dus ik hoop dat jullie me iets kunnen vertellen, zowel positief als negatief!

Alvast dank!
lfs. Monique

Ik heb hetzelf niet meegemaakt, maar een vriendin van mij heeft een stuitbevalling gehad. Het kindje was niet zo groot 2500 gr dus vond ze het erg meevallen. De vk had het niet gezien bij eerdere bezoeken. Echter als ze had mogen kiezen had ze een keizersnee gekozen.Ik zou dat geloof ik ook zelf doen. Onthou wel dat je dan wel minstens een paar wkn uit de running bent. Sucses lijkt me een moeilijke keuze!!!

Hoi Monique,
Ik heb het zelf ook niet gehad, iemand van mijn pufcursus wel. Dat is helaas niet zo goed afgelopen. Het kindje heeft een ernstig zuurstoftekort gehad doordat ze langer dan normaal klemzat in het geboortekanaal. Ze heeft het wel overleeft maar is wel zwaar gehandicapt... Ze is twaalf maar is in feite niet ouder dan twee. zielig.
En dit had allemaal door een keizersnee voorkomen kunnen worden. Haar tweede kindje lag ook in stuit en die is met een keizersnee geboren. Dat is gelukkig een kerngezonde dochter geworden.
Dus als ik jou was zou ik voor de keizersnee gaan. Je moet dan inderdaad wel 6 weken rekenen voor je herstel, maar van een "gewone" bevalling moet je ook herstellen.
Succes met je keuze. Doe wat je hart je ingeeft en dat is altyd goed.
Groetjes

Hi, bij mij was het ook niet gelukt om de baby te laten keren. Het is het meest veilige voor je kindje om het via de keizersnede te laten komen - dat zijn de woorden van de gyn. Zoals hier boven staat vooral bij een eerste bevalling is de kans groter dat het klem komt te zitten in het geboortekanaal met alle gevolgen van dien. Het kan goed gaan maar de statistieken liegen er niet om. Ik heb er heel lang over gedaan om de keuze te maken (heel veel over gelezen en vragen gesteld) maar toen ik de kennis had en besproken had met de gyn was de beslissing zo gemaakt. Hou rekening met een langer herstel maar dat is het zeker waard. Gr

Hoi Monique,

Ik ben op dit moment ook 37 weken zwanger en mijn kindje ligt ook in een stuit. Een versie (het draaien van de baby) heb ik geweigerd omdat ik daar ook allemaal enge verhalen over hoorde. Het is mijn tweede kindje en van mijn eerste bevalling ben ik ook behoorlijk lang uit de running geweest. Mijn keizersnee staat voor volgende week vrijdag gepland omdat ze bij ons (in Almere) in het ziekenhuis niet geen stuitbevallingen doen. De Gyn. zei dat 1 op de 17 baby's dat niet overleeft en dat er vaak afwijkingen zijn. Ik zou als ik jou was gewoon het zekere voor het onzekere nemen en toch voor de keizersnede kiezen, dit is voor jou misschien wel langer herstellen en vervelend maar je hebt grotere kans op een gezond kind. Ik wens je veel sterkte ermee! Groetjes Wendy

Hoi Monique,

Maar het kan dus ook gewoon goed gaan!

Mijn kindje lag in stuit en was al ingedaald (week 36/37) zodat men geen poging tot draaien kon doen. De gynaecoloog adviseerde mij het eerst zelf te proberen. Een keizersnede is namelijk ook niet zonder gevolgen. Ik moest er wel rekening mee houden dat 50% van de 'normale' stuitbevallingen alsnog eindigt in een spoedkeizersnede, maar dat risico heb ik genomen. Mijn zus heeft ook een stuitbevalling gehad die dus in een spoedkeizersnede is geindigd. Zij heeft er spijt van dat ze niet direct voor een keizersnede is gegaan. Maar ik kijk heel erg goed terug op de bevalling. Toen ik 37 weken zwanger was, kondigde de bevalling zich aan. Dat was op een donderdagnacht. Zaterdag ben ik opgenomen in het ziekenhuis (met nog maar drie centimeter ontsluiting). Ik kreeg het advies nog even een nachtje te slapen om energie op te doen. Zondag werd ik om 9.00 uur aan het infuus gelegd en werden iets later mijn vliezen gebroken. Daarna werd het allemaal erg heftig en kreeg ik (omdat ik al drie nachten niet had geslapen) een ruggenprik. Eigenlijk heb ik dus een 'makkelijke' stuitbevalling gehad. Om 15.10 uur is onze zoon Sam geboren, 2.800 gram: een kleintje dus.
Nogmaals: ik kijk terug op een hele goede bevalling en zou het zo weer doen!

Succes met het maken van een keuze. Volg je gevoel! Dat gaf bij mij de doorslag.

Liefs,
Nicolien

Mijn eerste was ook een stuit en was ook nog eens een groot kind/hoofdje. Ik heb gekozen voor een keizernsnee. Als je beredeneert vanuit het kind is dat het beste/veiligste, helemaal bij een eerste bevalling. Ikzelf vond de KS zelf het het herstel erna erg meevallen.

Mijn tweede was een natuurlijke bevalling en ik vond het wachten op de start meevallen, een geplande KS is best comfortabel want je gaat er lekker fit in.....

Gr,
Mariaz

Hallo, Zelf heb ik geen stuitbevalling meegemaakt, dus daar kan ik je niks over vertellen.
Mijn zusje lag echter in een stuit, ook zonder dat mijn moeder dat wist. Zij was er echter zo uit. M'n moeder mocht overeind komen om te gaan persen en floep.... daar was m'n zusje. (De verpleegster geloofde eerst niet dat m'n moeder weeën had, ze was uiteindelijk wel in de verloskamer en lag daar aan een weeënregistreerder, maar ze konden haar nog maar net op de verlostafel leggen).

Ik heb wel 12 weken geleden een keizersnee gehad, niet omdat m'n dochter in een stuit lag, maar omdat haar fontanellen niet over elkaar heen schoven.
Helaas heb ik nog steeds pijn in m'n buik. De wond is op zich erg mooi genezen, maar is nog wel actief en dit geeft veel pijn (o.a. bij lopen, bukken, tillen, autorijden). Dus ook een keizersnee kan verkeerd uitpakken. Je moet er van uitgaan dat het een middelzware tot zware buikoperatie is. Veel mensen vergeten dit en denken dat het een makkelijke bevalling is. Ik denk wel dat het makkelijker is als je het van te voren weet, dan wanneer het om een speodkeizersnee gaat, maar toch.... het is en blijft een operatie.

Succes met het maken van je keuze! Misschien kan je nog een extra gesprek aanvragen met je gyn, dan kan hij / zij je nog het een en ander uitleggen en de voor- en nadelen van beide keuzes met je op een rijtje zetten!

Groeten van Marieke

Terug
Bovenaan