stuitligging

<p>Ben nu 33+5 en mijn babytje ligt in stuitligging. </p><p>Aangezien het mijn eerste kindje is willen ze dat het goed ligt bij de 35 weken. Dit betekent dat het op 17 maart goed moet liggen anders zullen ze op 18 maart in het ziekenhuis het babytje proberen te draaien. </p><p>Heeft er iemand tips, foefjes , trucs om het babytje zelf te laten draaien? :) </p><p> </p>

Mijn tweede kindje lag ook in stuit. Draaipoging is toen niet gelukt, maar ik vond het wel fijn om het te proberen. Ze hebben echt hun best gedaan. Mijn oudste dochter woog 4400 gram (met precies 40 weken). De tweede werd net zo groot geschat, dus een stuitbevalling werd me afgeraden omdat deze soepel en relaxed moet gaan en ze gaan deze niet eerder inleiden. 
Dus werd het een geplande keizersnede met 38+5. Ik heb me er maar bij neergelegd. Vond het een fijne ervaring en een mooie bevalling. Alleen het herstel vond ik echt zwaar, zeker met een dreumes in huis vond ik het enorm pittig. 
Tips om de baby te laten draaien heb ik niet. Hopelijk lukt het uit zichzelf of lukt de draaipoging. En anders maar een keizersnede, is ook geen ramp hoor... soms heb je het niet in de hand! Sterkte!

Mijn tweede kindje lag ook in stuit. Draaipoging is toen niet gelukt, maar ik vond het wel fijn om het te proberen. Ze hebben echt hun best gedaan. Mijn oudste dochter woog 4400 gram (met precies 40 weken). De tweede werd net zo groot geschat, dus een stuitbevalling werd me afgeraden omdat deze soepel en relaxed moet gaan en ze gaan deze niet eerder inleiden. 
Dus werd het een geplande keizersnede met 38+5. Ik heb me er maar bij neergelegd. Vond het een fijne ervaring en een mooie bevalling. Alleen het herstel vond ik echt zwaar, zeker met een dreumes in huis vond ik het enorm pittig. 
Tips om de baby te laten draaien heb ik niet. Hopelijk lukt het uit zichzelf of lukt de draaipoging. En anders maar een keizersnede, is ook geen ramp hoor... soms heb je het niet in de hand! Sterkte!

Hier ook een stuitbaby. Draaien niet gelukt en zag als eerste kindje een stuitbevalling echt niet zitten. Dus is een keizersnede geworden (die me overigens enorm is meegevallen!).
Maar goed, tips.. Ik heb heel wat geprobeerd (voelde me echt een idioot haha), zij het zonder effect, maar proberen kan natuurlijk geen kwaad ;). Dus wat ik gedaan heb: veel op een fitnessbal zitten, draaien met je heupen (zeg maar 'open' draaien en weer terug). Op de grond liggen op mijn rug, kussens onder billen (dat ze echt een stuk hoger liggen) en zo 20 minuten liggen. Verder heb ik met een icepack en een warme kruik geprobeerd (ze schijnen met hun hoofd naar de warmte te willen en dus hield ik de kou op mijn onderbuik en de warmte bovenin) - maar toen ik beviel was het wel zomer, dus was best fijn sowieso om zo'n icepack op m'n buik te hebben haha. Heb ook nog acupunctuur geprobeerd (vond het wel ontspannend, maar of dat nou werkt?) en met zo'n moxa stick. Hier was het dus een koppige stuitligger, maar het kan maar net zo zijn dat jouw kindje dat kleine zetje nodig heeft om uit zichzelf te draaien.
Succes! Hopelijk draait hij/zij vanzelf nog! En mocht dat niet gebeuren.. Mij hielp bij accepteren dat het nou eenmaal zo was te denken dat er 'vast een reden was die ik niet kende' dat mijn zoontje zo lag. 
Waar ik veel 'tips' vond was youtube --> spinning baby. Zie je allemaal filmpjes waarin zwangere vrouwen ook hun stuitligger proberen te draaien en wat voor oefeningen je kunt doen.

Ook ik heb verschillende dingen geprobeerd. Naar de warmte toe "lokken" met een warm bad tot Onderaan mijn buik, Moxa sticks, filmpjes van spinning babies, en 2 draaipogingen. Helaas zonder resultaat. Misschien heb jij meee geluk! Zoals hierboven beschreven wordt: het hielp mij ook enorm om na al die zaken te denken; ik heb er alles aan gedaan, het kindje zal niet voor niks zo liggen! 
dus mocht het niet lukken, maak je geen zorgen. Uiteindelijk zal je kindje geboren worden en maakt het niet uit hoe, als het maar goed voor jullie beiden gaat. Succes!  

Mijn dochtertje lag in stuit, tegen mij is toen gezegd dat ik op de kop moest gaan staan/hangen haha maar denk dat dat een fabeltje was. Bij mij was de eerste draaipoging meteen gelukt gelukkig, en toen is ze ook goed blijven liggen tot de bevalling.

Die van mij is gedraaid tussen 33 en 34 weken toen ik aan het zwemmen was. Dat zou kunnen komen omdat er dan ook meer ruimte is om te draaien. Dus... Dat valt te proberen :p

Terug
Bovenaan