stuitligging........

Er zijn aanwijzingen dat de gemoedstoestand van de moeder met de ligging van het kind te maken kan hebben, dus als jij dat kind zo graag in de stuit wil omdat jij een keizersnede wil is de kans groot dat het kind niet gaat draaien. In andere culturen hebben ze methoden om het kind te laten draaien zonder pijn. Ook hier in Nederland heb ik goede verhalen gelezen over het draaien door een Reiki-meester. Die raken je niet eens aan dus dat doet zeker geen pijn. Misschien kan je je daar eens op orienteren.
Wat de keizersnede betreft: ik heb een spoedkeizersnede gehad na een bijna complete bevalling en 2 mislukte vacuumextracties maar bij een volgende ga ik toch weer voor een gewone bevalling. Een keizersnede is gewoon een heel zware buikoperatie die niet iedereen zo goed doorstaat en waarbij de kans op complicaties en problemen voor het kindje veel groter zijn dan bij een gewone bevalling. Dus "be carefull what you wish for".
Groetjes
 
Ik heb zelf 3 keizersnedes achter de rug en om nou te zeggen dat het zulke fijne pijnloze en makkelijke ingrepen waren, nou nee! Besef goed wat je wenst. De eerste en soms 2e dag kom je,je bed nog niet uit, cathetertje in voor de urine (fijne kans op blaasontsteking) en niet eten alleen drinken. Dan komen je darmen weer op gang wat heerlijke buikkrampen veroorzaakt, wat je bijna niet voelt want je naweeen zijn nog iets pijnlijker. Deze krijg je namelijk als gevolg van de snelle verwijdering van je kind uit je baarmoeder. Na die 2 dagen mag je nog fijn een weekje krom schuifelen want de wond op je buik laat recht staan niet toe. Net als lekker hoesten, niezen en lachen. De 2e week zit je dan eindelijk thuis, helaas meer als rustig zitten en kleine stukjes lopen kun je nog niet. Alles bij elkaar kost het je ongeveer 6 weken voor je weer op de been bent en redelijk als vanouds functioneert. Oja, gevoel op de huid bij je onderbuik krijg je niet meer terug, dat blijft door het doorsnijden van de zenuwen doof. Waarom ik zo fel reageer? Omdat meer mensen denken dat je bij een keizersnee niet echt bevalt, nou als pijn lijden bij de geboorte staat voor echt zelf je kind op de wereld zetten dan staat een keizersnee met stip bovenaan!! Dit word zwaar onderschat. Ik had geen keus, maar ik had er alles voor over gehad om na de geboorte van mijn kind in bed te liggen uitpuffen, met een glibberig nat kindje op mijn blote borst. Dat lijkt me het mooiste gevoel wat er is. Nu werden ze na 1 blik meegenomen door de verpleging en kreeg ik ze aangekleed en wel 3 tellen te zien. Na anderhalf uur op de uitslaapkamer (alleen!!) mag je dan eindelijk je kind in de armen nemen. Pas wel op met je infuus die nog 24 uur in je hand blijft zitten. Kortom, probeer aub je kindje te draaien, het is echt de moeite waard!!!
Veel sterkte!
(en ik bedoel het niet zo kwaad hoor, t'is voor mij alleen een zeer gevoelig onderwerp!)
 
Hoewel ik niet zwanger ben, wilde ik toch graag reageren. Ik hoop dat je het niet erg vind.. Ik merk dat het nogal wat verwarring geeft en zal proberen uit te leggen hoe het over het algemeen zit. (iedere regio kan een ander beleid voeren, trouwens..)
Als een kind in stuit ligt wordt bij 36 wkn een versie (=draaipoging)aangeboden aan een geselecteerde groep zwangeren. (niet als je al eens een keizersnee hebt gehad of hoge bloeddruk hebt of als er andere problemen spelen.) Dit is een zorgvuldige overweging. In ongeveer 50 % van de gevallen lukt 'ie. Dan loop je niet het extra risico van een keizersnede. Dat is dus fantastisch! Voor je kind en voor jouw een grote winst! Als wordt besloten om het niet te doen is daar een reden voor, dus ga dan niet beginnen aan Reiki of zo. Het mag dan zacht gebeuren, maar soms draait 'ie toch. Misschien is er een reden dat het kind helemaal niet in hoofdligging zou moeten liggen en gebeurt er iets waar je later spijt van krijgt... Laat het dus aan iemand over die er verstand van heeft! Als diegene zegt dat het de moeite waard is om te proberen zou ik er zeker voor gaan! Het kan je veel ellende besparen! Het voelt niet prettig, want je kindje wordt bij z'n billen gepakt en voorzichtig omhoog bewogen, tot 'ie een koprol maakt. Als het teveel pijn doet moet je het aangeven, dan kunnen ze even stoppen. Laat de pijn je ajb niet besluiten om het niet te doen, dat is echt zonde! Ik heb nog nooit gehoord dat er iets fout ging bij een versie, dat is echt uiterst zeldzaam, maar daarom wordt je wel goed in de gaten gehouden met een echo en een hartfilmpje (CTG). Maak je daar maar geen zorgen over.
Als mijn kindje in stuit ligt zou ik het zeker proberen te laten draaien! Maar voor nu: hij kan echt nog uit zichzelf draaien dus geef de moed niet op! TIP: Ga liggen met je bekken hoger dan je buik, wie weet zakt 'ie uit je bekken en draait 'ie makkelijker (uit zichzelf??!). (bijvoorbeeld met wat kussens onder je billen)
Vertel je hoe het afloopt!?
Groetjes! M
 
Hoi Dames!
Ik had het stukje geschreven. Ik ben nu zwanger van de derde, bij de eerste een vacuumextr. gehad een vreselijke bevalling. Bij de tweede een stuit! (ik weet dus echt waar ik over praat!!) en 2 pogingen gedaan om te draaien!! vreselijk, en de baby draaide terug! Toen voor een stuitbevalling gegaan! Dit was nog erger dan ik had durven dromen... wat een ellende, en uiteindelijk werdt het toch een keizerssnede! De keizerssn. viel me wel mee.... daarom heb ik nu zoiets van... nee geen stuitbevallingen meer, maar gelijk een keizerssn. als de baby in stuit ligt.

Maar ja, een keizerssn. is natuurlijk duur, en je moet koste wat kost gewoon bevallen om die kosten maar te drukken!

Waardeloos! Ik ben in staat om in Belgie te gaan bevallen, als ze het hier niet mee willen werken.....
 
Terug
Bovenaan