Stuitligging

A

Anoniem

Guest
vorige week heeft mijn kindje bedacht om nog even lekker te draaien en in een stuitligging te gaan liggen. Gisteren was ik 36 weken zwanger.
Komende week moet ik opnieuw naar de verloskundige en als het dan nog in een stuit ligt krijg ik een liggingsecho. Daarna gaan ze het kindje ws proberen te draaien. Wie heeft hier nog meer ervaring mee? Ik zie daar best tegenop.

Hoi,

Afgelopen 7 juni ben ik bevallen van een lieve dochter doormiddel van een geplande keizersnede. Ook zij lag in een stuit. Ze hebben het toen wel geprobeerd te draaien maar dit is niet gelukt. Kan nu gaan zeggen dat het draaien een fluitje van een cent is maar ik persoonlijk zou het nooit meer doen. Al ben ik achteraf wel blij dat ik het geprobeerd heb. Zo wist is zeker dat als het zou uitdraaien op een keizersnede dat ik geen spijt zou krijgen dat ik het niet had geprobeerd.
Bij mij was het niet mogelijk om een stuitbevalling te doen... misschien bij jou wel?
Een keizersnede is best zwaar en de dagen in het ziekenhuis zijn zeker geen pretje omdat je het liefst met je kleintje lekker thuis bent. Ook krijg je erg weinig kraamhulp.
Laat je goed informeren door je vk of gyn en neem geen overhaaste beslissingen!

Veel succes met je keuze en met je bevalling!

Groetjes,

Frieda
Mv Kyra 7-6-7

Bedankt voor je reactie.

Je schreef dat je persoonlijk niet weer het kindje zou laten draaien als het nodig zal zijn. Mag ik vragen waarom niet?

Hai,

Tuurlijk mag je vragen waarom alleen denk ik niet dat je erg blij wordt van het antwoord.
Het deed bij mij namelijk zo ontzettend veel zeer. Je moet je proberen te onspannen en dan gaan ze flink op je buik duwen. Dit is zo tegen de natuur in dat je gaat spannen en dat doet behoorlijk veel pijn. Ik heb het letterlijk uitgeschreeuwd. Ik zou het dus nooit weer doen. Een vriendin van me heeft ook een poging tot draaien gehad maar die vond het meevallen. Per persoon is het verschillend.
Als je meer vragen hebt... vraag ze gerust :)

Groetjes,

Frieda

Hallo

Mijn zoontje (4) lag ook in stuit en bij de gyn waar ik onder controle liep was draaien alleen een optie als ik het zelf perse wilde. De reden was dat er risico's aan vast zitten (weet zo niet welke) en dus was dat voor mij absoluut geen optie. Ik vond de keizersnede absoluut niet vevelend en ook de tijd in het ziekenhuis heb ik als zeer prettig ervaren. Ik heb de hele tijd op een 1 persoons kamer gelegen en kon de hele dag doen wat ik wilde. Ik vond het zo relaxed. Ik ben dus ook heerlijk uitgerust thuisgekomen en kon de hele wereld aan. (ben toen wel te hard van stapel gelopen en heb nog wel een beste dip gehad maar dat was eigen schuld). Als ik nu dus zou moeten kiezen tussen een gewone bevalling en een keizersnede zou ik niet zo 1, 2, 3 kunnen kiezen.

Ik wens je veel succes met een eventuele beslissing en een voorspoedige bevalling (op wat voor manier dan ook)

Groetjes Frida

Hoi,

Mijn eerste kindje lag ook in een stuit en al vrij diep in het bekken. Wij hebben ook een draaipoging ondergaan en ik moet echt zeggen dat ik het vreselijk pijnlijk vond en ik zou het zelf nooit meer doen. Ze moesten echt graven in mijn bekken om de billen omhoog te krijgen en dat is niet fijn. Verder is het een soort prikkeldraadgevoel in je buik. Bij mij is de poging mislukt en heb een keizersnede gehad. Ik vond het een heerlijke manier van bevallen, lekker relaxed alleen daarna duurt het lang voordat je herstelt bent, het is toch een buikoperatie.

Succes met je keuze!

xx Luna

Ik weet niet of je veel ruimte hebt in je buik, maar je baby kan ook met 36 weken misschien nog wel zelf draaien! Het hangt wel van de ruimte af, maar het is mogelijk!

Mijn baby lag met 32 weken helemaal ingedaald met haar hoofd (ik had een groei echo...)
Met 34 weken is ze gedraaid en lag overdwars boven aan in mijn buik.
Van de week (35 weken)  is ze weer erg actief geweest. Dinsdag zei de vk dat ze weer met haar hoofd richting beneden lag, maar niet was ingedaald. Omdat ik redelijk wat ruimte in mijn buik had zei mijn vk dat ze voorlopig nog wel zou kunnen blijven draaien. Ze wilde pas volgende keer (met 37 weken) kijken of ze nu goed lag of niet.
Ik ben nu 35+5 weken zwanger en heb sinds gister weer elke keer erg pijn in mijn schaambeen en een druk in mijn bekken, ik denk dat ze dus weer is ingedaald. Ik denk dat het toch weer met haar hoofd is omdat ik redelijk vaak trapjes voel aan de bovenkant van mijn buik.

Hopelijk heeft jouw baby ook nog voldoende ruimte om zelf nog weer te kunnen draaien.

Veel succes de laatste weken!

Hoi,

Twee jaar geleden lag mijn zoontje ook in een stuitligging en ik heb toen inderdaad door de gynacoloog een poging laten te doen om  'm te laten draaien. Het is geen prettig gevoel en ook wel behoorlijk gevoelig, maar mijn gynacoog gaf aan dat als het voor mijn gevoel te veel pijn deed, ik meteen aan de bel moest trekken. Dat heb ik dan ook gedaan en het is dan ook niet gelukt om 'm te draaien.  Het fijne was wel dat direct na de mislukte poging onderzocht werd of hij op de gewone manier geboren kon worden. Het hartje werd eerst beluisterd, vervolgens kreeg ik een echo om te kijken hoe groot het kindje was ( ±3300 gram) en of mijn bekken breed genoeg was voor een gewone bevalling. En dit was allemaal in orde. Ik ben dan ook na een glansrijke stuitbevalling  bevallen van een zoontje. Ik ben nu voor de tweede keer zwanger en als dit kindje weer in stuit ligt ga ik het zeker weer op de gewone manier proberen (indien mogelijk). Ik had het toevallig gisteren met mijn verloskundige over en ze raden steeds meer een bevalling op de natuurlijke manier aan dan een keizersnede (i.v.m. complicaties litteken en er schijnen ook nadelige gevolgen voor het  kindje te zijn). Uiteraard alleen als dit mogelijk is én je moet er natuurlijk wel het volle vertrouwen in hebben. In mijn ziekenhuis waren 5 van de 6 gynacologen voor een gewone bevalling en dat heeft bij mij de doorslag gegeven. Maar net wat ik al zei: doe wat jou het beste lijkt (en misschien is je kindje al wel gedraaid inmiddels?)

Terug
Bovenaan