Stuitligging

hoi,bij mij kwamen ze er met 38 wkn achter dat onze hummel in stuit lag,en heb er toen wel voor gekozen om het te laten draaien,ook omdat ik heel graag thuis wou bevallen en zoiets had van kan het altijd proberen..
dus toen hebben ze diezelfde week nog een draaipoging gedaan..en met succes!
ik vondt het zelf heel mee vallen,kreeg een weeenremmend middel en kon daar hartkloppingen v krijgen,dat vondt ik nader dan het draaien zelf..had het idee de marathon gelopen te hebben,heel kortademig.
dus ik was zo bezig met mn ademhaling dat ik weinig v t draaien meekreeg.
maar mn man zei dat het er wel heftig uitzag,hy was hemaal rood toen ik mn ogen los deed.
maar goed bij mij ging het dus goed maar soms wil het niet of draait het toch weer terug.
alleen na die tyd aan de ctg bleef de hartslag wat achter,dat vondt ik wel even eng.
uiteindelijk ben ik gewoon thuis bevallen in 4 uurtjes tijd van een gezonde dochter..en zou evt als het bij een 2e nodig zou zijn het zo weer doen!
als je meer wilt weten hierover lees ik het wel,succes doeiiii

hai,
wat balen dat je kindje zich nog gedraaid heeft! Duim voor je dat het uit zichzelf weer goed draait en dan goed blijt liggen. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je via google stuiligging opzoeken, met veel uitleg over draaipoging ('versie") en vergelijk suitbevalling <=> ks. Ik ben 02-01 bevallen zia geplande ks omdat ons zoontje in dwarsligging lag. Ik had geeneens keuze om evt natuurlijk te bevallen. Had ik die wel, dan nog had ik voor ks gekozen, omdat de risico's voor mij dan groter zijn dan voor t kindje en bij natuurlijke bevalling risico voor kindje groter is.
Ik heb met 36+4 draaipoging gehad, ze doen dit graag rond de 36-37e week, omdat ervoor er nog veel ruimte is en kans blijft dat kindje nog terugdraait. Erna is er minder kans van slagen, omdat ruimte dan steeds kleiner wordt. Ik vond de draaipoging niet prettig, inderdaad veel prikkeldraad gevoel op de huid van je buik. Verder voelt het letterlijk alsof ze je buik om willen draaien. Mijn buikspieren waren wrs te strak, kleine draaide iets. Maar 's avonds al was ie weer op "vertrouwde" plek gedraaid.
Er zijn ook alternatieven voor draaipoging: zoek eens onder accuounctuur naar moxa-therapie! (heb ik ook geprobeerd, helaas zonder succes). In volgende zwangerschap zal ik het niet weer doen, ivm litteken en voor mijn gevoel risico daarbij. Maar als ik natuurlijk was bevallen, had ik het wel laten doen. Na een ks kun je niet meer thuis bevallen, vanwege (minimale) risico van scheuring litteken. Dat was voor mij grootste klap die ik moest verwerken.
Ks zelf vond ik meevallen, ik had erna ook nog extra kraamzorg, dat scheelt blijkbaar per instelling? Nu heb ik nergens last meer van, al is het litteken iets verkleefd. Dat laat ik losmasseren door fysio omdat we nog 2e kinderwens hebben.
Veel succes met alles!
En probeer toch nog van je laatste weken zwangerschap te genieten, want dat is toch wel een unieke tjd, zo'n uk die in je buik groeit!!
Groetjes mira, sinds 02-01 mama van jaap

Terug
Bovenaan