Stuitligging

Mijn tweede is ook geboren in stuitligging, in onvolkomen stuit, om precies te zijn. ( billen eerst) Met 39+6 weken.
Ze kwamen er pas achter met 10 cm ontsluiting en hevige persdrang. Dus hals over kop naar het zh en daar is mijn dochter in 1 perswee geboren.
Ik heb het ook als heel positief ervaren en zou het bij een volgende weer doen.

Mijn dochter is na de geboorte gelijk door een kinderarts onderzocht en toen is er al een heupafwijking geconstateerd, waardoor zij met 7 weken al een spreidbroek had. De heupafwijking komt idd door het stuitliggen en niet door de bevalling alleen.
Sil

Hoi,

Ik heb vorig jaar een stuitbevalling geprobeerd. Eerst moxatherapie, mocht helaas niet baten. Daarna een nogal traumatische draaipoging (voor het kindje dan, het hartje ging tot 5 keer toe helemaal op hol en na die draaipoging zwom hij weg voor mijn hand, later nog craniosacraal therapie gehad omdat hij echt stress had, komt waarschijnlijk daardoor, dus mocht de draaipoging niet meteen goed gaan dan zou ik je adviseren om de gyn niet door te laten duwen en drukken want het gaat er bepaald niet zachthandig aan toe) gehad en uiteindelijk gekozen om toch gewoon te bevallen en dus niet te kiezen voor een keizersnee.
Na volledige ontsluiting (mijn vliezen braken met 38,6 weken) kwam mijn kindje niet, hij zat klem en was dus niet ingedaald. Vandaar dat het alsnog een keizersnee is geworden. Laat je heel goed informeren of je kindje wel ingedaald is met de billen  voordat je zelf probeert te bevallen want anders is de kans dus groot dat hij/zij scheef zit en gaat het niet lukken.

Er is bij mij niet gesproken over eventueel vervroegd inleiden, mijn kindje werd op 6 pond geschat en bleek na de geboorte ruim 7 te zijn. Ik denk dat het ook te maken heeft met de schatting van het geboortegewicht hoe lang ze je laten doorlopen.

Succes en maak je niet te druk om alles. Ondanks dat mijn bevalling verre van volgens het boekje was heb ik er geen enkel trauma aan over gehouden, ook een keizersnee valt best mee achteraf al was ik er echt bang voor. Als je kindje er eenmaal is maakt het niets meer uit hoor. Ben nu alweer 19 weken zwanger van nummer twee. Bij mij zit er dus 1,5 jaar tussen de twee kindjes en ook dat was volgens de gyn geen enkel probleem voor de bevalling, ik moet alleen op het eind van de zwangerschap (vanaf 36 weken geloof ik) onder controle bij de gyn en in het ziekenhuis bevallen.

Succes!

hoi nienke,
vervelend dat jouw kindje zoveel last van de draai poging had en de gyn bij jullie zo heeft lopen duwen en trekken,
ik zelf heb die ervaring gelukkig niet. onze kleine wilde ook niet draaien eerst. ze schopte lekker naar de gyn. het stuitje kwam maar een heel klein stukje omhoog. ik zelf ging zowat van mijn stokje, wat een naar gevoel zeg. toen hadden ze zoiets van nou als het niet lukt dan maar in stuit bevallen (in ziekenhuis hier orefereren ze dat boven KS) en ik had zoiets van laten we het nog een keer proberen. kindje ging toen mooi omhoog maar ging toen overdwars liggen. niet echt de bedoeling. toen moesten ze dus of haar verder draaien of terug. het verder draaien is gelukt.

alles ging wel met beleid, ze begeleiden het kindje en er werd wel druk uitgeoefend maar er zat niks qua dwang op, alles ging erg voorzichtig.
het draaien kan dus wel ook goed gaan. het doet wel pijn, dat klopt. maar als ik het vergelijk met de pijn bij de bevalling stelde het draaien niets voor.

hey hoii..
onze dochter lag ook in een stuit al weken moest ik zelf vertellen te de verloskundige de week erop zal ze gedraaid worden maar zover is het niet gekomen...
ze is toen een paar daggen later gekomen via een keizersnee...
het kon wel hoor voetjes waren er al uit maar ze kwam niet verder en haar hartje zakte helemaal weg.......

ze zet klem met de navelstreng om haar beetje en nekje.....
maa, ze kunnen nog de laatste moment zelf draaien..

liefs mama van 1

Onze kleine man lag in onvolkomen stuit, na goed wikken en wegen én de risico's afwegen hebben wij toch gekozen voor een keizersnede (helaas, maar wij vonden het minder risicoloos, en ik wilde graag dat mijn man er bij was, niet dat ik onverwachts een spoedkeizersnede zou hebben met algehele narcose, waarbij je man er dan niet bij mag zijn)

Ik heb er zeker geen spijt van, en achteraf bleek dat hij niet ingedaald was en waarschijnlijk niet zou gaan gebeuren.

Suc6 met de bevalling.

Terug
Bovenaan