stuitligging

hoi,
misschien is dit onderwerp al vaker voorbij gekomen, al zag ik er geen kopje van. Maar ik heb een vraag: zijn er meer dames waarbij het kindje in stuitligging ligt? Ik ben nu 34 weken zwanger en alleen 3wkn geleden bij co verloskundige lag t hoofdje naar beneden. Afgelopen di weer op co geweest. Zowel de stagiare als de vk waren ervan overtuigd dat hoofdje naar beneden lag. Omdat ik echter veel beweging voel li-onder in de buik, hebben ze een echo gemaakt: hoofdje ligt re-boven, kontje tegen mijn li-heup. Omdat er steeds minder weken te gaan zijn tot bevalling, denk ik toch  vaker na over  "wat als t kleinjte niet draait?" Ik ga zeker voor een draaipoging, mocht t spontaan niet gedraaid zijn. Maar wat als dat niet lukt, natuurlijk bevallen of toch een keizersnee. Wie heeft ervaring of zit ook met deze vragen?
Groetjes mira, precies 34 wkn zwanger

Hoi Mira,

Da's toevallig: ik heb nog nooit op dit onderdeel vh forum gekeken, kijk er voor 't eerst en jouw topic staat bovenaan.

Ik ben begin juni bevallen van een baby in stuit. Op de  gewone manier. De stuitligging was bekend en er zou een draaipoging ondernomen worden. Maar zover kwam het niet, want oscar kwam te vroeg. (lag niet aan de stuitligging, dus ga je daar ajb geen zorgen over maken).

Ik kan je dus het eea vertellen over bevallen via stuitligging. In het juli 2006 forum zijn twee meiden die ook een stuitligging hadden en een draaipoging hebben gedaan/keizersnee hebben gehad. Misschien dat zij ook nog actief zijn?

Ik heb een hele snelle bevalling gehad. Van wakker worden tot aan geboorte binnen 5 uur. Had een weeenstrom. Begin vd weeen tot aan volledige ontsluiting binnen 3 uur. Dit zou kunnen komen doordat het puntige kontje meer kracht op je baarmoedermond uitoefent dan een rond hoofd: dit versnelt ontsluiting. Nadeel van de weeen bij stuitlig is dat ze (althans bij mij) direct persweeen waren. Ik heb dus drie uur het gevoel gehad te 'moeten', en mocht absoluut niet persen. Alles dus wegzuchten. Hier werd ik helemaal gestoord van. Toen heb ik veel aan ademtechnieken gehad vd yoga  en mijn man op wie ik me helemaal kon focussen. Misschien een idee om iemand (man/moeder/vriendin/zus) bij je te roepen om je door de pijn heen te helpen? Bij volledige ontsluiting werd ik ingeknipt om de geboorte zo snel mogelijk te laten lopen (ze zijn bang dat een baby in stuit begint met ademen zodra zijn kont geboren is). Het zetten vd knip merkte ik niet, het hechten was ronduit irritant/pijnlijk. Van de hechtingen heb je een aantal dagen last.

Wat ik erg storend vind is dat gewoon bevallen in stuit wordt neergezet als 'goedkoper'. UIt recent onderzoek blijkt het toch echt de voorkeur te hebben om vaginaal te bevallen, ook in stuit! Natuurlijk zijn er omstandigheden (groot kind, enz) waarin dit niet geldt.

Ik ben erg blij zo te hebben kunnen bevallen. Een keizersnee is toch ingrijpend, dus als die niet strikt noodzakelijk is, liever niet. Misschien kan je vk of gyn vertellen wat hun ervaringen zijn? als je nog vragen hebt, post dan ff een berichtje op het juni 2006 forum, die lees is sowiezo!

Geniet nog van je zwangerschap! Laat de pret niet bederven door de stuitlig, die baby komt er hoe dan ook wel uit.

groetjes max

hoi,

op het decemberforum kom je regelmatig meiden tegen die ook een kleine hebben die in een stuitligging ligt. Zelf ga ik deze week (woensdag) voor een draaipoging en ik weet dat er morgen ook iemand gaat. Je zou dus daar kunnen kijken!

't is inderdaad wel fijn om verhalen te lezen van een stuitbevalling of keizersnee.. want wat is wijsheid!!?

Groetjes, Margreet
23 dec.

Hoi Hoi,

Hoe mijn baby nu ligt (30 wk) weet ik nog niet, maar mijn zoontje (nu 3) lag ook in een stuit. Wij mochten zelf kiezen wat we wilden, natuurlijk bevallen of een keizersnee. Na lang twijfelen hebben we gekozen voor een keizersnee. Omdat wij het idee hadden dat dat veiliger zou zijn voor de baby en zwaarder voor mij, maar ik kan wel tegen een stootje en de baby minder. Heb geen spijt gehad van onze keuze, al kwam de bv moeizaam op gang en ben je best nog wat tijd kwijt met herstellen. Ook is het jammer dat het 'dichtmaken'   zeker 3 kwartier duurt, dus het duurt even voordat je je kleintje echt kunt vasthouden. Toch, mocht nr.2 ook eigenwijs zijn, dan kies ik opnieuw voor een ks. Hoop dat een draaipoging nog goed uitpakt, dan hoef je niet te kiezen! Succes!

bedankt voor jullie reacties. Helaas is ons kleintje nog niet gedraaid, hebben nog 1 week de tijd. Ben er nog niet over uit, maar hoop dat t draait of dat draaipoging lukt, dan hoef ik inderdaad niet te kiezen!!
Groetjes, mira

Hoi Mira,

Al eens aan voetreflex gedacht? Ben daar toevallig vandaag zelf geweest
(gelukkig niet voor stuitligging) en ze vertelde dat ze de afgelopen
weken twee keer een stuitligging heeft kunnen draaien. Raar idee
misschien maar ook mijn verloskundige was gisteren heel positief over
voetreflex en de effecten op oa.stuitligging draaien.

Degene waar ik geweest ben is wel extra bezig met zwangeren maar het
lijkt me altijd de moeite waard. Misschien dat je verloskundige er mee
over kan vertellen?

Succes ermee.

Judith

uote: mamamira reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-11-2006 20:44:51'));

bedankt voor jullie reacties. Helaas is ons kleintje nog niet gedraaid,
hebben nog 1 week de tijd. Ben er nog niet over uit, maar hoop dat t
draait of dat draaipoging lukt, dan hoef ik inderdaad niet te kiezen!!
Groetjes, mira

Over de voetreflex: mocht je in de omg. Zeist wonen dan heb ik nog een adresje voor je! (schoonmama, is dus ook op de hoogte van de mogelijkheden van massage/moxa en stuit).

groetjes max

helaas woon ik niet in de buurt van zeist, maar ik ga hier in omg zeker op zoek naar accupunctuur en voetreflexologie. Baat t niet, schaadt t niet he!! en hoop dat de sint dit jaar een halve koprol voor m'n kleintje meebrengt ;-)

Terug
Bovenaan