Sushi mogelijk in de eerste weken zwangerschap?

Hoi meiden,

Ik kan het antwoord niet echt vinden... volgende week heb ik mijn NOD. Nu gaan we morgen sushi eten. Is dit "schadelijk". Weet ook nog niet of ik überhaupt zwanger ben natuurlijk. Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op.

Ikzelf heb tot aan een positieve test nooit gedaan alsof ik zwanger was, dus gewoon rauw vlees gegeten en een drankje gedronken als ik daar zin in had. Er is nog geen bloedband tussen jou en een eventuele kleine in je buik mocht het raak zijn.

Dat van de bloedband is niet waar. Je kan gewoon via vruchtwater cellen alles uitwisselen met je baby. Dit is inmiddels bewezen, google maar. Dus alles dat tijdens de zwangerschap niet mag, mag ook in de eerste weken niet. De kans dat er wat gebeurt is niet heel erg groot, maar wel groot genoeg voor artsen om te adviseren dit niet te doen en dit geldt ook voor de eerste weken. Aan jou om te besluiten of je dat risico wilt nemen. Ik zelf heb het niet gedaan, omdat we 4 jaar lang hard hebben moeten vechten voor een kindje, en omdat ik me eeuwig schuldig zou voelen als er wel wat gebeurt. 

Het is juist zo dat in het eerste trimester alle organen gevormd worden en daar juist heel veel mis kan gaan. Dat is mij door onze fertiliteitsarts verteld.

Zolang er niks is ingenesteld, is er geen bloedband.  Je kunt nu al bevrucht zijn, zo een week voor je nod. Maar er is sowieso nog geen innesteling geweest, dus geen bloedband

Als je er echt op wilt letten, zou ik de rauwe vis en niet doorbakken vlees laten staan. Verder kun je echt alles eten wat betreft sushi. Maar hier ben ik pas echt mee begonnen toen ik daadwerkelijk zwanger was. Ik heb voor mijn nod nog gewoon gedronken. (Dacht dat ik niet zwanger was maar bleek achteraf gezien de innesteling te zijn)

@lewis, ik moet mijn eerste reactie zie ik een klein beetje nuanceren.  Ik doel niet op de eerste weken ban de zwangerschap, maar tussen bevruchting en innesteling.  Dan is er echt nog geen bloedband, onmogelijk aangezien het nog ergens tussen eileider en baarmoeder rondzweeft ?  ben het met je eens dat vanaf de innesteling alles wordt aangelegd.  Alleen; als TO volgende week NOD heeft, is er nu nog geen innesteling geweest.
(mijn gyn heeft overigens altijd gezegd gewoon normaal te leven tot aan een positieve test. Juist niet teveel stressen en ontnemen. Ook wel bijzonder hoe elke arts daarin verschilt dus van mening. Zij bedoelde overigens niet klem zuipen, maar 1 wijntje bijv kan geen kwaad)

https://puurverloskunde.nl/zwangerschap/alcohol-en-zwangerschap/

https://www.stap.nl/nl/home/alcohol-zwangerschap.html

https://www.me-to-we.nl/waarom-alcohol-in-die-eerste-prille-weken-van-je-zwangerschap-dus-wel-uitmaakt/

Dit gaat over alcohol, maar een listeriabacterie of kwik kan ook gewoon je kindje bereiken. Rauwe vis is geen probleem als het heel erg vers is, maar het gemiddelde all you can eat sushirestaurant is daar niet open over, en ook supermarkt sushi ligt te lang in de schaal. 

Ja, vanaf een week of 6 gaat de placenta en navelstreng werken, en deel je dus bloed met de baby. Maar ook daarvoor kun je via ander lichaamsvocht delen met je baby. 

Ik zeg niet dat jullie het slecht gedaan hebben ofzo, ik zeg alleen dat het advies over de bloedband gewoon echt achterhaald is, en dat het ingewikkelder werkt. Ook daarvoor kun je schade aanrichten. Wat TO besluit moet ze zelf weten, maar wel met juiste informatie.

Terug
Bovenaan