Sushi mogelijk in de eerste weken zwangerschap?

Bedankt voor het delen hiervan Lewis.

Ik dacht ook altijd dat het pas schadelijk was vanaf de innesteling, maar ik lees in jouw stuk dat alcohol en bacteriën dus direct vanaf de celdeling (of eigenlijk al eerder m.b.t. vruchtbaarheid) al cellen kunnen aantasten die later door horen te ontwikkelen naar bijvoorbeeld de placenta.

Blij dat ik dit nu weet ?

Ik begreep dat het risico ook niet (alleen) in wel of geen bloedband zit...
Ik dacht dat het zo zat: Bij rauwe producten is er altijd een kans dat je er ziek van wordt. En dat ziek worden ook invloed kan hebben op de zwangerschap, zoals een innesteling. Zeker als je bijvoorbeeld hoge koorts krijgt of uitgedroogd raakt door diarree etc.

Ik zou bij sushi eten gewoon opletten dat je de rauwe producten laat staan en lekker gaat voor de versies met gebakken garnaal en avocado enzo.

Ok dit is niet om iemand aan te vallen, geen kritiek, oprechte vraag. We doen namelijk allemaal waar we ons zelf het beste bij voelen!
maar voor TO maakt het dan toch niet uit waar in de cyclus? Listeria besmetting kan 1-90 dagen duren voordat je klachten krijgt.  Voor dames die er inderdaad heel strikt mee omgaan voordat ze weten dat ze zwanger zijn: eten jullie echt al die tijd (hier ook langer geduurd dan gemiddeld) niks wat kans geeft op besmetting? Dus maanden / jaren geen vleeswaren, voorverpakte salades, paté, gerookte vis, bepaalde kazen, gewoon alles waar het Voedingscentrum voor waarschuwt? Lijkt mij namelijk een vrij pittig leven, dat het zo de nadruk er op legt

Volgens mij is het niet heel gebruikelijk dat je na 90 dagen nog last van de besmetting krijgt van listeria toch? Mijn gynaecoloog zei ongeveer 2/3 weken. Maar het is natuurlijk niet alleen listeria, ook salmonella etc.

Ik denk dat wat je zegt precies klopt, je doet waar je jezelf goed bij voelt. Hoe "zwaar" het leven wordt, hangt ook af van hoe je je erbij voelt. Ik weet dat er altijd een kans is, maar ik voel me prettig bij die kans zo klein mogelijk houden. Vanaf dat ik zwanger probeer te worden ben ik dus voorzichtiger geweest in ieder geval met rauwe producten. Maar ik kan mij bijv. herinneren dat ik een avondje een drankje nam en me daar persoonlijk achteraf niet zo fijn bij voelde. Dan doe ik het niet meer. Als een ander zich er wel prima bij voelt moet die dit zeker wel doen! Maar mijn leven was "zwaarder" geweest om me steeds achteraf na eten of drinken zorgen te maken/schuldig te voelen, dan om bepaalde producten te vermijden.

Ik heb in de hele periode dat ik zwanger probeerde te worden al die producten vermeden, en daarbij ook in gedachten gehouden dat vanaf het begin van de menstruatie er voedingsstoffen naar de volgende rijpende eicel gaan, en dat ik daar dus ook geen schadelijke stoffen bij in de buurt wou hebben. Maar om eerlijk te zijn, at en dronk ik de meeste van die dingen waar voor gewaarschuwd wordt toch al zelden of nooit en dat maakt het wel makkelijker natuurlijk. Het enige wat ik lastig vond was om de groene thee te laten staan vanwege de caffeïne. Ik realiseer me ook wel dat ik wat strenger ben in mijn dieet dan veel anderen, maar gezien tot nu toe 1 van mijn 5 zwangerschappen heeft geresulteerd in een kindje wil ik ook echt geen onnodige risicos nemen als ik die kan vermijden. 

Terug
Bovenaan