Onze zoon wordt in oktober 2 jaar en kust ook niet op commando, zeker niet als hij daar geen zin in heeft. Boos en gefrustreerd raken met name als iets niet lukt met speelgoed kan ik hier ook op het lijstje aftikken, dat hoort echt bij die dreumes/peuterfase! Zwaaien doet hij ook pas sinds een paar maanden. Praten gaat hier wel goed, maar dat komt omdat ie op mij lijkt ipv papa haha. Ik vind de dingen die je noemt vrij normaal en verwacht dat ze binnen nu en een half jaar op gang gaan komen. Het praten zou ik wel in de gaten houden, want hij hoort toch langzaam wel wat woordjes te gaan zeggen. Brabbelt hij wel?
Mijn broertje heeft autisme en mijn moeder heeft altijd verteld dat ze als baby al veel andere dingen aan hem merkte. Moeilijk met veranderingen kunnen omgaan, sociaal anders gedragen, inderdaad minder of geen oogcontact maken, slecht eten, kieskeurig zijn in bepaalde routines. Als jij dit allemaal nooit hebt gemerkt bij je zoon en je verder nooit hebt gedacht dat hij "anders was dan andere kinderen" dan verwacht ik niet dat er sprake is van autisme. Dan is ie gewoon wat later in deze sprongen van zijn ontwikkeling! En laat het nu net zijn dat jongetjes over het algemeen sowieso wat later zijn dan meisjes 😉 Hij doet het lekker op zn eigen tempo en wellicht dat hij sommige dingen ook sowieso niet gaat doen omdat ie dat niet wíl leren.