taal-achterstand consultatieburo

Hallo dames,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/geruststellen. Ik lees hier regelmatig, maar reageer bijna nooit. Toch hoop ik dat ik hier mijn verhaal mag doen. k ben met mijn zoontje Justin van 25 maanden naar het buro geweest. Daar zeiden ze dat hij een taal-achterstand heeft. Vanaf 2 jaar zouden ze met 2 woorden moeten kunnen spreken en al aardig wat losse woordjes. Justin kan iets van 10 woorden zeggen, zoals papa, mama, oma en opa. En hij kan inderdaad nog helemaal niet met 2 woorden spreken. Moet ik me zorgen maken of niet? Over 2 a 3 maanden bellen ze van het buro om te kijken of er vooruitgang is. Zo niet, dan krijgt ie wat testjes enzo. Ben benieuwd naar jullie reacties.

groetjes Mirjam

Hallo Mirjam,

Er is al een keer een topic geweest over taal en daar stond de volgende website op voor een test. Misschien dat je die eens kunt opzoeken.  http://www.kindentaal.nl  Hoop dat je daar wat aan hebt.

Groetjes Patricia

Hoi Mirjam,

Onze oudste was ook erg laat met praten en ik maakte me ernstig zorgen. Op ons cb maakten ze zich niet zo'n zorgen en zeiden 'dat komt wel goed, we wachten af'.
En idd; patrick ging naar de psz en zijn praten ging echt met sprongen vooruit!
Dus bij Patrick is het uiteindelijk helemaal goed gekomen!

Succes

x miranda

Op deze leeftijd kan de ontwikkeling echt opeens met sprongen vooruit gaan of een tijdje stilstaan. Ik zou me nog geen zorgen maken, omdat hij toch wel al een aantal woorden goed zegt. Dus de taalontwikkeling is in ieder geval op gang gekomen. In ieder geval heel goed dat het CB de ontwikkeling in de gaten houdt. Als  er over een paar maanden nog geen vooruitgang is, dan kunnen ze je vast goede adviezen geven. Als hij twee is zou ik in ieder geval wel de peuterspeelzaal bezoeken. Maar misschien gaat jouw kindje al naar kdv? dat weet ik niet.
Wat je nog kan doen om de taalontwikkeling te stimuleren is veel voorlezen (prentenboekjes en er dan zelf bij vertellen en aanwijzen of aan laten wijzen) en wat je zelf doet zoveel mogelijk benoemen, als je boodschappen doet zeggen wat je in je kar legt enzo. Maar dat doe je vast automatisch al.

Groetjes Babybelle

Hai,

Jesse zegt ook nog niet heel veel, Hij begint wel de afgelopen weken wat meer woorden te zeggen en echt met 2 woorden praten, valt een beetje tegen, soms zegt hij dag mam, Ik maak me echt niet druk, het begin is er.
Een neefje van mij had geen zin in praten hij kon alles via nonverbale communicatie duidelijk maken en toen hij 3 was sprak hij ineens hele zinnen.
Op het cb vind ik dat ze op bepaalde dingen erg overdreven reageren, sommige kinderen zijn sneller dan anderen. Ik zou me niet zo druk maken hoor!

groetjes Linda mv Jesse bijna 2!

Hoi hoi,

Ik maakte me ook toch best wel zorgen, totdat ik dat testje deed wat iemand hier had gepost. Dylano doet het volgens die test keurig!

Vant weekend zei hij ineens: Poepescheet!!! Zo noemen we hem altijd ;-)

En gister was papa hem op bed aant leggen. Nou wou Dylano een shirtje aan een hangertje hangen, maar dat deed ie niet goed. Dus toen zei papa: Nee Dylano, das niet goed hé? Waarop Dylano zei: Nee hé, niet goed hé?!  En hij liep met een "nee schuddend" gezichtje weg.
Nou, mijn mond viel open van verbazing toen Ramon het vertelde. T gekke is dat hij poepescheet nu niet meer zegt. Dus mss was hij er zich niet van bewust dat hij het zei??

Ik weet het ook niet, maar ik ben apetrots op mijn aapje

Liefs Deb.

Ik zou me geen zorgen maken. Jongens schijnen qua taal altijd iets langzamer te zijn dan meisje. In mijn direct omgeving ken ik twee gevallen van kinderen die niet wilden praten. Die zeiden echt gewoon niks, ookal konden ze het eigenlijk wel (rond een jaar of drie bijv.).

Een er van was de jongste dochter van mijn zus. Pas in het tweede jaar van de kleuterschool kwam de juf naar mijn zus van 'Ik heb vandaag haar stem gehoord!'.

Met beide kinderen is het helemaal goedgekomen en kletsen ze inmiddels de oren van je hoofd!

Groetjes, Marisa

Hoi

Maak je niet TE druk hoor.
Kinderen kunnen ineens hele grote stappen maken.
Anne-Sophie is nu ook 25 maanden en praatte ook heel weinig.
Nu gaat ze ineens beter praten.
Maar het is wel goed dat het CB er goed op let.
Heir adviseren ze de peuterspeelzaal. En bij ons op de PSZ is er een extra ochtend voor kindjes die achter lopen met de taal.
Vaak komt het helemaal goed.

Groetjes Marianne

Terug
Bovenaan