taal-achterstand consultatieburo

Hoi Mirjam,

Ik ken je probleem niet want Sven praat al heel erg goed voor zijn 22 maanden. Hij praat zelfs al zinnen met 3 of meer woordjes. Maar....... onze Sven is motorisch weer wat minder.... Niet dat hij achterloopt maar een echte kei in lopen en rennen is het niet.
Wat ik maar wil zeggen: ieder kind heeft zo zijn voorkeuren om zich in te ontwikkelen.
Wat je kunt doen is hem echt stimuleren in zijn taal door veel te praten, lezen, aanwijzen en..... herhalen!
Mocht je dan nog geen vooruitgang zien, dan kun je altijd kijken of je er hulp voor gaat zoeken. Een keer met een logopedist overleggen is misschien een optie?
Zij kunnen je misschien ook nog wat handreikingen geven.

Groetjes,
Maike

Hoi hoi,

Bas wordt begin juli 2, maar is ook niet zo van het praten. Ik moet wel zeggen dat er de laatste weken ineens een enorme vooruitgang is. Voor die tijd had Bas het veel te druk met andere dingen (lopen, klimmen, rennen, voetballen enz...) om te praten. Ik denk dat dat gewoon vaak zo is bij kinderen; er ontwikkeld 1 ding tegelijk. Mijn dochter was precies andersom. Die kletste ons de oren van het hoofd, maar ze liep pas met ruim 18 maanden.
Bas wordt maandag geopereerd aan zijn neusamandel. Hij kwijlt enorm! Doordat hij zijn mondje altijd open heeft, heeft hij weinig mondmotoriek. Daarom beginnen we binnenkort ook met logopedie. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.

Groetjes, Karin

Hoi,

Mijn moeder vertelde toevallig pas nog dat mijn broer dik 2 was voordat hij eens ging praten. De een ontwikkeld gewoon heel snel in het bewegen en de ander in het praten. Niet direct zorgen maken hoor. Het cb verwijst gewoon door omdat dit procedure is en niet omdat er altijd iets mis is. Bij het zoontje van mijn nichtje was het wel mis. Die is 3 geworden en praat nog steeds niet veel maar die is met logopedie ook een heel eind op weg dus zo komt ie er ook. Kortom hou vertrouwen!
gr.Ing

Terug
Bovenaan