Taalontwikkeling peuter 2,5 jaar

Hi mommy’s,

Ik ben een trotse moeder van een zoontje die inmiddels 2,5 bijna is. Het praten gaat wat moeilijk. Hij begrijpt echter wel alles en weet ook wat er van hem gevraagd wordt. Herkent iemand zich hierin?
Ik stress zo erg nu echt verschrikkelijk. Ik heb al een afspraak bij het audiologisch centrum om dat uit te sluiten al weet ik dat er niks ‘mis’ is met zijn gehoor. Verder komt er ook een afspraak met de logopediste. Hij is tot heden niet naar de voorschool gegaan wegens de pandemie.

Ik lees graag jullie verhalen!

Liefs,

D
 
Hoii,.
Ik herken het helemaal. Hier praat hij ook nog niet echt maar begrijpt alles wat we zeggen. 
Wel zegt hij een paar woordjes zoals jas, kaas, woef, mama enz enz. 
Maar nog geen zinnen. Of als we ergens heen gaan zegt hij mama mee.. papa mee. Enz 
Volgens het cb hoefde ik me nog geen zorgen te maken. Zo lang hij met 2 woorden communiceert was het voor nu goed. 
Ook hier niet naar de opvang geweest. Hij gaat binnen kort wel heen misschien dat het dan beter gaat?
 
Ieder kind is anders, en soms kan het ineens hard gaan. Als ie alles snapt, verstaat ie je dus wel. Miss dat ie over 2 maanden ineens een spraakwaterval is. Vooral bij alles wat je doet praten is het enige wat jij kan doen: 'kijk eens, hier een boterham met pindakaas', 'wil je naar de speeltuin?' 'Waar is je bal' enz. Je kan het toch niet forceren..
 
Ik werk met kinderen rond die leeftijd die nog heel weinig praten. Goed van je dat logopedie wordt gestart en dat je het audiologisch centrum gaat bezoeken. Ik denk dat die ook wel wat taaltesten gaan doen om te zien in hoeverre je zoon achter loopt.
Ik zal je aanraden om de tips/oefeningen van de logopedist op te pakken, psz/kdv starten wanneer dit weer kan en verder veel taal voorbij laten komen. Dus verwoord wat je zoon ziet en doet. Allemaal wel spelenderwijs hoor, probeer geen druk te leggen door veel te vragen ‘wat is dat? Hoe heet dat?’. Sommige kinderen hebben inderdaad een taalachterstand en met hulp kunnen ze weer een sprongetje maken. Van je logopediste of audiologisch centrum zal je  wel horen hoe verder. 
(Mocht je meer info willen hebben kan je googelen naar TOS bij Kentalis of Auris). Succes!
 
Ik heb hier inderdaad over gelezen en vindt dit zo ontzettend eng! Kan hij dan überhaupt wel een normaal leven leiden? Studeren? Werken? ... het is natuurlijk overbezorgd zijn maar toch..
 
Jeetje zo herkenbaar! Ik bevind mij nu precies in het zelfde! Ik ervaar hier ook enorme stress van, gezien je toch wil dat je kind ‘normaal’ mee kan komen... ik lees even mee!
In iedergeval sterkte!
 
Hoi mommy of T, 
Ik heb hier geen ervaring mee met mijn eigen kind, maar ik was zelf zo’n late prater. Ik begreep idd alles wat mijn moeder zei, maar heb naast ‘papa en mama’ heel lang niets gezegd en alles wat ik wilde aangewezen. Mijn ouders zeggen altijd voor de grap dat ik heb leren praten van mijn jongere zusje, die 2 jaar jonger is... 
Vanaf het moment dat ik mijn eerste echte woord zei (dit was ‘vrachtwagen’ ?), ben ik eigenlijk niet meer gestopt met praten en was de ‘achterstand’ ineens weg. Bij mij had het vooral te maken met mijn karakter; als kind (en nu nog!) wilde ik eerst alles observeren en als ik wist hoe het moest, begon ik eraan. Maar eerder niet. Als ik nu een nieuwe taal leer, duurt het ook even voordat ik de hobbel over ben om te gaan praten, want ik maak liever geen fouten. Misschien heeft jouw kindje ook zo’n karakter en kan het hier mee te maken hebben? 
Natuurlijk kan er ook iets anders aan de hand zijn, maar ik dacht, ik deel het met je. Misscchien helpt het je om je zorgen wat weg te nemen en het ook gewoon normaal kan zijn/te maken heeft met dat elk kindje anders is. 
Succes!
 
Zou je het fijn vinden om nummers uit te wisselen of via de mail? Kan echt met niemand hierover praten af en toe.. zo frustrerend!
 
Terug
Bovenaan