Taalontwikkeling peuter 2,5 jaar

Echt super lief dat je je verhaal met me deelt! Ik waardeer het enorm. De kleine zegt 13 woordjes en verder is het gebrabbel en wel echt willen praten lijkt wel. Alleen het komt er niet goed uit. Hij praat ook wanneer hij wilt.. ik hoop dat ie snel praat! En dat ie toch plotseling heel veel zegt.

❤️
 
Ik herken het helemaal! Onze dochter is nu 3 jaar en 1 maand en was ook een langzame prater. Ze bezoekt wel 2x per week de PSZ (nu tijdelijk niet vanwege corona).

Ik maakte me ook heel erg zorgen dat ze achterlag en nog niet veel praatte met 2,5. De juffrouw van de PSZ maakte mij erop attent dat het kan liggen aan het karakter van het kind. Onze dochter Maud kijkt altijd de kat uit de boom, observeert heel erg en is soms ook wel perfectionistisch (papa ook). Dit zorgt ervoor dat ze dus eerst goed wilde leren praten voordat ze het ook echt uitsprak..

Ze heeft in de zomer (2 jaar 8 maanden) een enorme sprong gemaakt en is nu een echt kletskous die hele zinnen maakt.

Maak je vooral niet druk, oefen spelenderwijs, boekjes lezen, dingen benoemen etc.
Als je nummers wil uitwisselen of wilt praten mag dat..

Het komt goed!

 
Kim Beaujean bedankt voor je bericht! Dit geeft me wat geruststelling.. ik hoop dat alles snel goed komt en hij gewoon praat ?
 
Haai haai, denk dat het ook echt wel een jongensdingetje is hoor.
Mijn dochter praatte de oren al van m'n kop af; en ze was nog geen eens 2.
Zoonlief wordt over 2 mnd 2 jaar, en die zegt alleen de woordjes mama, beessie en deze hihihihi. Hij is wel weer snel in andere opzichten. Begrijpt wel alles wat ik zeg, en probeert op zijn manier hele zinnen te zeggen.
Ik zou me nog niet zo druk maken, komt vanzelf ;-)
 
Hier ook een mama van een jongen van 2 jaar en 2 maanden. En mijn zoon zegt ook echt geen woord teveel.

Hij redt zich prima met een paar woorden (minder dan 10 woorden die hij actief gebruikt) en verder verduidelijkt hij alles met wijzen, iets pakken/brengen, iets laten zien en veel gebrabbel.

Ik ben zelf leerkracht op een basisschool en heb de afgelopen twee jaar aardig wat taal in de opvoeding gebruikt. Mijn man hierdoor ook.
Zoonlief begrijpt veel (meer dan 250 woorden..ja ja, ik ben eens gaan noteren en tellen), alleen lijkt hij nog niet de noodzaak te hebben om zelf te praten.
Ik zie ook dat hij heel observerend is, en daarna pas iets uitprobeert. Daarnaast liep hij motorisch al vooruit op leeftijdsgenootjes.

Ik hoor dat jongens wel vaker of motorisch (dus lichamelijk) of verbaal (dus praten) beter en sneller ontwikkelen. Bij meisjes gaat dit meestal meer gelijk op.

Het Kdv, waar hij 1.5 dag per week komt, heeft aangegeven mogelijk na de zomervakantie eens een logopedist naar hem te laten kijken. Zelf gaan we deze week naar het consultatiebureau met onze vragen over zijn taalvaardigheid.

Persoonlijk maak ik me nog geen grote zorgen. Zelf sprak ik ook laat, en mijn man schijnbaar ook. We houden ons voor dat het wel goed komt.

Ik zag hierboven nog een reactie over TOS (taalontwikkelingsstoornis). Mocht je hier nog vragen over hebben, kan ik je daar ook aardig wat informatie over geven. Ik heb me hierin verdiept nadat een van mijn leerlingen deze diagnose had. En ja..ook met TOS kun je studeren en werk vinden. Er zijn voor deze kinderen ook speciale begeleidingstrajecten ;)

Groetjes,
Renée
 
Terug
Bovenaan