Tactische opmerkingen - maar niet heus!

Bizar zeg wat mensen allemaal naar onze hoofden kunnen slingeren... juist nu iedereen wat extra gevoeliger voor rare opmerkingen is. Ik hoor ook elke dag, jeetje wat ben je dikke buik... heb geen dikke buik, heb een kind van meer dan 2500 gram in mijn buik!

Maar het ergste wat ik naar mijn hoofd geslingert heb gekregen was zo rond de 15 weken. Dat je al lekker onzeker bent over alles, want tussen de 12 weken echo en de 20 weken echo zit zo'n lange tijd en je voelt nog niets enzo... jullie herkennen het vast. Toen kwam er een buurvrouw naar mij toe en vroeg of ik zwanger was (had ze gehoord via het roddelcircuit). Dus ik zeg blij: Ja! En ik verwacht eigenlijk een felicitatie, maar er kwam iets kompleet anders. Ze vertelde dat haar dochter (iets jonger dan ik) een tijd geleden een miskraam had gekregen en dat het er mee te maken had dat ze veel overgewicht had (dat heb ik ook) en dat ik dus dat ook kon verwachten. Dus ik zei verbaasd: nou ben al zo'n 15 weken, maar laten we hopen dat alles goed gaat. En toen zei ze: Nou het kan ook altijd nog dood geboren worden...
DIT KAN JE TOCH NIET ZEGGEN!!!
ik ben ook gewoon weggelopen... wat een stomme vrouw zeg!

Ik ben nu 35 weken zwanger en heb alle statistieken over overgewicht en complicaties die daarbij horen overwonnen! Op naar de 40 weken! en dan een kerngezonde zoon!

Hoi Saskia,

Wat een achterlijk mens zeg! Blijkbaar is ze jaloers ofzo, dat het bij jou wel goed gaat. Slaat echt helemaal nergens op.

Een vriendin van ons had ook veel overgewicht en heeft 2 gezonde kinderen op de wereld gezet, ook geen complicaties gehad en geen miskraam gehad. Dus het kan toch echt gewoon helemaal goed gaan zonder problemen.

Ze heeft vorig jaar een rigoureus besluit genomen en een heftige operatie laten uitvoeren. Een maagverkleining en de maag is direct aangesloten op de dikke darm. Het heeft absoluut veel resultaat, maar het is echt heel rigoureus.

Succes met de laatste loodjes. Geniet er nog van!

Groetjes,
Susan

Hi

Toen mijn beste vriendin hoogzwanger was kwam er ook een keer een kennis op bezoek bij haar. Die ging ook al op die toer, van 'ja je moet nog maar afwachten of het goed gaat', en die zei bij de deur toen ze (eindelijk) wegging ook nog even: nou heel veel sterkte he, want het kan ook nog tijdens of na de bevalling misgaan' . WTF dat zég je toch niet tegen een hoog zwangere????!

Ik heb niet zo heel veel last van vervelende opmerkingen, behalve dan bv op mn werk als ik iets extra's at (zoals een liga), dat ik niet teveel moet snoepen omdat ik niet voor twee hoef te eten :s hallo zeg.... En idd die opmerkingen over niet met de boodschappen sjouwen of zwaar huishoudelijkwerk, dan denk ik ook; neem het dan gerust van me over?!

De enige ongewenste aanraking wat mij betreft was de fysiotherapeut... Eigenlijk wel raar want ja die man raak em iedere week een half uur lang aan, maar pas legde hij ineens zn hand op mn buik 'schopt ze al?' (35 weken zwanger... uuh JA')   en op de één of andere manier voelde dat echt als een inbreuk op mn privacy... als vriendinnen mn buik aanrkaen vindt ik het niet erg, amar die vragen het ook altijd even....

Hoi hoi,

Ik moet zeggen dat het bij mij in de omgeving wel meevalt. Maar wat erg dat er van die mensen zijn die zoals bij saskia zulke opmerkingen kunnen maken!

Bij mij zeiden ze dat het juist goed zal gaan. Ik heb namelijjk in september en november eerst een miskraam gehad. En in december ging het goed. Wel twee vroege miskramen hoor. Als mensen dat horen dan zeggen ze van jeetje, wat erg, heeeel veel sterkte. Maar zelf heb ik dan zoiets van, tja, het was maar 5 a 6 weken en toch is het bijzonder als je in 4 maanden tijd 3x zwanger raakt.

Bij ons in de omgeving is het meer het omgekeerde.
Alhoewel, vorige week ging het anders.

Ik zat met een paar meiden en zei dat ik me nu toch stiekem een beetje zorgen begon te maken over het draaien, dat het kindje nu nog in een stuit ligt. Ik verwachtte dat ze me wel op konden beuren, door het eerst af te wachten, dan misschien draaien, en dan als dat niet gelukt was de keizersnee pas in beeld kwam. Ik vertelde erbij dat ik het meeste opzit tegen de ruggeprik.

Nou, van de een kreeg ik de reactie (niet lullig bedoeld) dat het wel onwijs rot is zo ´n ruggeprik, en  de ander kwam met een verhaal dat iemand de ruggenprik niet had overleeft (na coma overleden). Jeetje, ik ging toch wel met een rotgevoel daar weg hoor!

Zo zie je maar, er zijn altijd van die mensen. Maar gelukkig is het in onze omgeving meer zo dat iedereen positief is!

Succes!

Groetjes Sientje

Hoi Sientje,

Laat mij je dan een beetje opbeuren, een ruggeprik valt alles mee! Ik heb afgelopen februarie hersenvliesontsteking gehad, en dan doen ze een ruggemergpunctie voor de test. Dus ik was inderdaad ook een beetje bang voor de pijn. Ze vertelde dat het eerste deel (wat je voelt) lijkt op de ruggeprik voor de verdoving. En eerlijk is eerlijk, je voelt maar een halve seconde iets. Dat voelt dan net of er een naald door een stuk plastic gaat, niet pijnlijk, maar meer als een soort 'pats'. En daarna voel je echt niets!!!! Weet niet of het verschil maakt, maar op tv zie je vaak dat ze vrouwen laten zitten, en voorover laten buigen, tegen mij zei ze dat het beter ging als ik op m'n zij lag. Dus dat kan je (als het al allemaal zover komt) altijd nog vragen.

groetjes, Claudia

Tjee wat hebben sommigen van jullie heftige opmerkingen gekregen! En wat zijn sommigen van jullie geweldig assertief! Echt fantastisch! Pas op met wat je tegen een zwangere vrouw zegt!! hahaha. Ik heb ook geregeld de vraag gekregen of het er echt geen twee zijn.Mijn buik nam al snel grote vormen aan en is nu helemaal enorm maar na 4 echo's waarvan 1 pretecho van 3 kwartier weet ik met redelijke zekerheid te zeggen dat het er maar 1 is. Ik word door vrienden nu vaak aangesproken met bolle of dikke. Was in het begin wel even slikken maar als ze daarna vertelden dat ze me er mooi uit vonden zien en dat het echt alleen op m'n buik sloeg kon ik er wel om lachen. Een paar weken geleden kreeg ik ook een wat minder tactische opmerking. Een van de artsen van de instelling (voor verstandelijk gehandicapten) kwam op onze groep langs en die merkte terloops even het volgende op: Zo, dus jij bent drachtig... Ik ben zelf gek op sarcastische grappen en heb behoorlijk wat zelfspot maar als ik dit leuk had gevonden had ik de grap zelf wel gemaakt. Heb hem fijntjes uitgelegd dat ik dacht dat de gemiddelde mens daar een andere benaming voor had en zeker een arts. Ik kreeg gelijk bijval van anderen die erbij stonden. Stond die erts toch even raar van te kijken. Was niet zo'n erge opmerking als sommige van jullie gehad hebben maar m'n mond viel toch open van verbazing.
Vriendje kwam laatst ook met een tactische opmerking. We lagen op bed en ik deed een poging me  op mijn nadere zij te  rollen wat de laatste tijd echt niet meer zo soepel gaat. Kreeg ik van hem de vraag of ie Greenpeace moest bellen om te helpen duwen. Hij zou vast z'n zuidwester aan gaan trekken. Deze vond ik nou wel grappig. Heb een half uur liggen schuddebuiken van t lachen.
Behalve de opmerkingen verbaast het me dat niemand je helpt met dingen die je wel zou verwachten. Overal lees je dat er dan mensen voor opstaan in de bus of dat je voor mag bij de kassa. Ik heb daar helemaal geen behoefte aan maar niets van dit alles is mij tot nu toe aangeboden. Vind ik ergens toch wel gek. Wat is jullie ervaring hiermee? Worden jullie geholpen?

Marian

Weet je wat het is met die ongepaste opmerkingen, het lijkt wel of mensen al hun eigen frustraties en angsten er in ene uitgooien.

Opmerkingen over die extra liga die je eet, zijn vast de frustraties dat ze zelf nog een paar achtergebleven zwangerschapskilo's hebben.

En opmerkingen over hoeveel er mis kan gaan zijn natuurlijk of angsten of frustraties van mensen die zelf in hun buurt wat naars hebben meegemaakt.

Maar toch, de hormonen in ons bloed zorgen er sowieso al voor dat we hypergevoelig zijn en dan zijn veel mensen in ene zo ongevoeling met hun nare opmerkingen... bah! Ik heb gelukkig alleen die nare buurvrouw gehad met d'r opmerking, en ik moet zeggen dat ik die vrouw altijd al raar vond, dus dan weet je wie het zegt. Maar het blijft hard aankomen,

Ongepaste aanrakingen heb ik gelukkig nog niet veel gehad. Maar het lijkt me wel raar inderdaad als in ene de fysio zijn hand op je buik legt terwijl die daar niet echt hoeft te zijn... voor de rest mogen mijn vrienden en familie allemaal gewoon aan mijn buik zitten en als ik het niet wil dan hou ik mijn handen ervoor.

@Sientje: Ik heb 2x een ruggeprik gehad voor een kijkoperatie aan mijn knie. Ik laat liever een ruggeprik zetten dan dat ik een gaatje moet laten vullen bij de tandarts. Oftewel beide keren heb ik weinig last gehad van de ruggeprik. Bij het zetten van de ruggeprik lag ik op mijn zij.

Gisteren en vandaag heb ik juist van een paar mensen te horen gekregen dat ze vonden dat ik een mooie bescheiden buik heb. Dat vind ik wel leuk om te horen.

Groetjes,
Susan

Terug
Bovenaan