tand eruit!!


Hallo,

Ik heb even een vraag.
Mijn zus haar zoontje is vandaag op het kinderdagverblijf gevallen en daarbij is zijn tand eruit gegaan met wortel en al.
Ze is met hem naar het ziekenhuis geweest maar ze kunnen er verder niks aan doen en hij zal dus zo'n beetje tot zijn zevende moeten wachten tot er weer een tand komt(hij is nu anderhalf).
Nu wil mijn zus graag weten wat ze verder kan doen, ze zeggen op het kinderdagverblijf dat het zijn eigen fout is,maar hoe kom je hier achter??

En zijn er dames die een kindje hebben die dit ook al op jonge leeftijd hebben gehad?
Ze wil het graag weten dus hoop snel iets te horen van iemand.

Groetjes van Astrid
 
quote: astrid27 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-05-2005 17:38:28'));

Hallo,

Ik heb even een vraag.
Mijn zus haar zoontje is vandaag op het kinderdagverblijf gevallen en daarbij is zijn tand eruit gegaan met wortel en al.
Ze is met hem naar het ziekenhuis geweest maar ze kunnen er verder niks aan doen en hij zal dus zo'n beetje tot zijn zevende moeten wachten tot er weer een tand komt(hij is nu anderhalf).
Nu wil mijn zus graag weten wat ze verder kan doen, ze zeggen op het kinderdagverblijf dat het zijn eigen fout is,maar hoe kom je hier achter??

En zijn er dames die een kindje hebben die dit ook al op jonge leeftijd hebben gehad?
Ze wil het graag weten dus hoop snel iets te horen van iemand.

Groetjes van Astrid

Hoi Astrid,

Het gebeurt idd wel vaker dat een kind zijn/haar tand uit de mond valt. Zolang de wortel mee is is het alleen maar goed geen ontstekingen enz. Het is vervelend maar hij heeft er geen last van.
Sommige kinderen vallen en dan beschadigd de tand alleen word dan grijs soms zelfs zwart. Dat lijkt me er vervelender uit zien. Verder kan je er niets aan doen dan wachten tot de "grote mensen tanden" door komen.

Ik snap niet goed wat je zus er verder aan wil doen.  Iets tegen het dagverblijf of voor haar zoontje.

Ben zelf leidster en weet dus hoe rot de leidsters zich zullen voelen. Maar kan me dan weer niet voorstellen dat ze zeggen dat het zijn eigen schuld is. Dat klinkt wel erg hard moet ik eerlijk zeggen. Want het kan natuurlijk van twee kanten komen.
Maar feit blijft dat het altijd kan gebeuren   thuis, buiten, bij opa en oma of op het dagverblijf.

Heel veel succes
 

Hai Joyce,

Bedankt voor je snelle reactie.
De eerste reactie van mijn zus was heel erg boos en zo heeft ze ook gedaan tegen de leidsters van het dagverblijf.
Maar dat was misschien ook meer omdat ze het al helemaal voor haar ziet op alle schoolfoto's enzo dat hij dan een voortand mist.
Ze is wel nu het vertrouwen in het dagverblijf een beetje kwijt en is erg in de war.
Die kleine jongen is ook nog maar zo'n klein mannetje dat ik m ehaar verdriet wel kan indenken.

ik weet verder ook niet goed wat ze moet doen ze wil graag weten of er meer mensen zijn die een kind hebben die dit is overkomen.

Groetjes van Astrid

 
Hoi,

Ik kan me voorstellen dat ze goed boos en geschrokken is hoor. Ben zelf ook moeder en zou ook zo gereageerd hebben denk ik.

Maar laat haar het te proberen te relativeren. Een tand kwijt is wel een van de minst erge dingen die kan gebeuren.

Mag ik vragen hoe het gegaan is? Het vallen maar ook hoe is je zus ingelicht is ze van te voren gebeld? of kwam ze er pas achter dat toen ze hem kwam halen. Zijn de leidsters nog naar een arts geweest of gebeld met arts of tandarts.


Nog een tip voor je zus. Laat haar nog een gesprek aangaan met de leidsters. Nu is er wat tijd over heen gegaan en de ergste schrok is over. IEdereen bijgekomen en is er tijd voor een rustig gesprek. Waar ook je zus haar gevoelens kan vertellen en misschien de leidsters nog wat duidelijkheid kan geven. Hij krijgt zijn tand er niet mee terug maar misschien komt dat het vertrouwen wel weer terug want dat is heel belangrijk als je je kind bij iemand achter moet laten.

groetjes
 

Hai,

Daar ben ik weer.

Hij is tijdens het drinken opgestaan met zijn drinkbeker en is zijn evenwicht kwijt geraakt en toen met beker in zijn mond op een speelgoedding gevallen.
Ze hebben mijn zus wel meteen gebeld en dei is met hem naar het ziekenhuis geweest.

Ze gaat nog wel een gesprek met hun aan en ik hoop dat ze er een beetje uit kunnen komen.

Groetjes van Astrid
 
Mijn zoontje is ook met zijn flesje in zijn mond voorover gevallen en hup voortand eruit, tenminste dat dachten wij. Hij was toen 1 jaar. Het is inderdaad niet ernstig maar ik was er echt kapot van, zag inderdaad al die schoolfoto's voor me met een gat in zijn mond. Wij zijn toen ook naar het ziekenhuis geweest, maar niets meer aan te doen. De tand was ook niet te vinden, maar terugplaatsen doen ze ook niet met een melktand. Volgens mijn tandarts was het juist maar goed dat de hele tand eruit was, want dan was de kans kleiner dat de kiem van zijn blijvende tand beschadigd zou zijn. Maar nu komt het, op het kinderdagverblijf ontdekten ze na een week  of zo een wit puntje in het gat. Ze vertelden mij dat het wel vaker gebeurd dat een tand als het ware word teruggeduwd in het tandvlees. En inderdaad de hele tand is nu weer terug, maar staat wel scheef. Aan de ene kant ben ik blij dat ie geen gat meer heeft, maar aan de andere kant heeft mijn tandarts gezegd dat in deze situatie de kans op schade aan de kiem van de nieuwe tand vele malen groter is. Nu is het maar afwachten in welke staat zijn blijvende tand later doorkomt. Misschien heeft je zus iets aan dit verhaal, ik kan me in ieder geval voorstellen dat ze erg geschrokken is en er erg van baalt. Heel herkenbaar.
 

Hai Hermelien,

Bedankt voor je reactie!!
Ik heb het aan mijn zus voor gelezen en ze had er zeker wel wat aan.
Ze loopt zelf bij de orthodontist en die heeft gisteren nog even naar die kleine jongen gekeken.
Hij zegt dat het wel problemen kan geven doordat de andere tanden scheef kunnen gaan groeien omdat ze te veel ruimte hebben.
Maar je kan niet anders dan afwachten.

Ik hoop dat het allemaal goed afloopt voor hem en dat hoop ik voor jou zoontje uiteraard ook!!

Groetjes van Astrid
 
Hoi,

Het zoontje van mijn vriendin is ook gevallen toen hij ongeveer 1 1/2 was en heeft toen 3 tanden voor in zijn mondje afgebroken en die moest onder narcose de wortels laten verwijderen en krijgt dus pas weer voortanden als hij ongeveer 7 is, wel jammer, maar inmiddles is hij 4 en niemand die erop let het is gewoon net alsof hij aant wisselen is, dat verschil ziet niemand en met foto's op school kunnen ze al wisselen dus dan heb je hetzelfde!

Greetz
 
Terug
Bovenaan