Tandarts, wat nu?

A

Anoniem

Guest
Hoi Meiden,

Pff pijn in mijn kies,. au au
Ben twee weken terug geweest en toen was mijn tandarts er heilig van overtuigd dat het aan mijn tandvlees lag,. oh oké dacht ik en vervolgens vorige week een bezoek aan de mondhygiëniste. Zij kon niets geks vinden en heeft alles netjes schoongemaakt.
Pijn blijft en ik dus toch weer een afspraak bij de tandarts gemaakt.
Ik zit er namelijk niet op te wachten dat ik tot na de bevalling moet wachten tot ik weer gewoon kan kauwen aan die kant. Heb geen last van koud ofzo verder, dus mijn gevoel zegt eigenlijk dat er waarschijnlijk gewoon een gaatje tussen twee kiezen in zit of er een vulling vervangen moet worden omdat deze lekt.

Dat er geen foto gemaakt kan worden weet ik en wil ik ook zelf niet, maar ik was er heilig van overtuigd dat een verdoving wel kon,. omdat deze plaatselijk is.
Nee lees ik gisteren in mijn boek van moeders voor moeders, dat ook een verdoving niet gewenst is als je zwanger bent!,.. achjee en aangezien ik er altijd één neem bij een behandeling krijg ik gelijk de kriebels,...

Mijn vraag (na dit lange verhaal) wat is jullie ervaring en wat zegt jullie tandarts?
Hebben jullie zoiets al eens meegemaakt misschien?

Groetjes,
Kirsten 16w

Hè hoi!

Nou, zal ik vertellen wat ik gehad heb? Misschien heb je er wat aan...

Met ongeveer 11 week moest ik mijn verstandskies laten vullen... Zonder verdoving. Later op die dag had ik zo'n pijn, bleek dat diezelfde kies getrokken moest worden, dit is wel met verdoving gedaan....
Met ongeveer 30 weken moest ik naar het ziekenhuis, omdat ik wat had laten vallen op mijn voet, in het ziekenhuis twijfelden ze eraan of de voet gebroken was en na heel veel overleg met allemaal artsen e.d. hebben we besloten toch foto's te maken om te zien of ik ook in het gips moest. Gelukkig was er niets gebroken..

Mijn zoontje is afgelopen januari geboren, gezond en wel!

Suc6 met je beslissing, liefs Sandra

Hoi,

in het boek 'Je zwangerschap van maand tot maand' staat dat foto's niet mogen, maar verdoving wel.

Toen ik bij de tandarts was, zou hij eigenlijk foto's gaan maken voor mijn dossier, maar heeft het uit voorzorg niet gedaan. Hij zei dat het op zich niet zo erg was, maar stel dat er iets met je kindje mis is na de geboorte dat je jezelf dan altijd afvraagt of het door de foto's komt.
Over een verdoving hebben we het niet gehad, want  ik kwam verder gewoon voor controle.

Als je erg twijfelt, zou ik gewoon even met je tandarts overleggen.

Succes!
Mienetje

Als het kan moet je geen onnodige foto's laten maken, maar als het echt nodig is dan moet het.
Vraag dan of je een loodschort voor krijgt. Dit zorgt ervoor dat er geen straling bij je buik kan komen.
Verder zijn foto's in de 2e helft van de zwangerschap veel minder schadelijk, het gaat vooral om de periode waarin alle organen nog gevormd moeten worden.

Verder de verdoving is geen probleem, zeg wel even dat je zwanger bent als het nog niet overduidelijk zichtbaar is.

sterkte

een klinisch verloskundige

Nou meid,

In September ging ik naar de tandarts had ook last van mijn verstandskies, door die kies bijt ik steeds op mijn wang.
Dus daar aangekomen zei hij dat het beter is dat ik na de bevalling een afspraak maak om hem te laten trekken en heb ik een vloeistof gekregen wat ik op een gaasje moet doen en 10 min op mijn kies moet leggen dit helpt overigens wel.
Dus nu maar w8 tot ik ben bevallen en kan gaan trekken.

gr. debora
36+4

Hoi,
Hier een ander geluid qua tandarts. Toen ik zwanger was van mijn zoontje heb ik
2 kiezen moeten laten trekken en een wortelkanaalbehandeling gehad.
Er is wel een foto gemaakt. En ik heb ook gewoon verdoving gehad. Anders was het
niet te doen.
Die straling is zo klein dat het echt geen kwaad kan. En ook de verdoving niet.
Tijdens de bevalling heb ik morfine gehad en dat geeft de gyn zo. Terwijl dat toch echt
veel meer risico's met zich meebrengt!!
Laat je behandelen want een mama met pijn is zeker niet fijn voor je baby.
Maar goed, natuurlijk moet iedereen het voor zichzelf beslissen.
Oh ja, mijn zoon is nu een gezonde bink van 25 maand. Niets mis mee.
Liefs Melanie

mijn tandarts:

geen foto's en alleen in geval van nood een verdoving( het mag namelijk wel na de 20 ste week)

ik ben niet bang voor de tandarts maar blijf wel rustiger liggen et verdoving.
na de bevalling mogen de twee verstandkiezen eruit en een ander nog minder leuke actie staan al op het programma bahhhh.

sterkte met je beslissing.

Hi,

Ik ben toen ik nog niet wist dat ik zwanger was, bij de tandarts geweest. Dit was weer mijn eerste bezoek sinds tijden bij een nieuwe tandarts  (Ik ben zo'n enorme schijterd )

Er zijn toen drie foto's gemaakt en daaruit bleek dat ik twee wortelkanaalbehandelingen moest en twee normale vullingen

Voor de eerste behandeling kwam ik erachter dat ik zwanger ben, dus maar aan de tandarts gevraagd. Omdat je overal leest dat er geen röntgenfoto's gemaakt mogen worden als je zwanger bent. De tandarts heeft mij gerust gesteld, zijn röntgenfoto's worden gemaakt met weinig straling, welke ongeveer 10 cm diep het lichaam in gaat. Aangezien er op je hoofd gericht wordt, kan de straling dus niet bij je buik komen.

Over de verdoving heb ik nooit twijfels gehad, je wordt plaatselijk verdoofd en de verdoving was alweer uitgewerkt toen ik buiten stond.

Cootje

Terug
Bovenaan