Tanden poetsen na borstvoeding

<p>Mijn mannetje van 16 maanden krijgt ‘s ochtends en ‘s avonds een borstvoeding. Op het consultatiebureau zeiden ze bij de 14 maanden controle dat ik na die laatste borstvoeding zijn tandjes moet poetsen. (Dit doe ik nu ervoor). We hebben een vrij heftige tijd achter de rug met niet willen slapen maar momenteel valt hij tijdens of na het drinken heerlijk in mijn armen in slaap en kan ik hem zo in zijn bedje leggen. Hij slaapt niet altijd als ik dat doe maar is iig wel slaperig en ik wil dat eigenlijk niet verstoren met een tandenpoetsmoment. (Wat ook echt niet zijn favoriet is trouwens!). Hoe doen anderen dat? Maakt het echt zo veel uit als je elke dag goed poetst, maar je doet dat niet na de laatste voeding maar ervoor. En hoe doen mensen dat dan die een nachtvoeding geven? Dan ga je toch ook niet daarna de tandjes poetsen? Ik hoor graag jullie ideeën. </p>
 
In borstvoeding zitten toch geen suikers die tandbederf kunnen veroorzaken?
Dat las ik hier tenminste:
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/179-tandjes-poetsen
 
Er zitten zeker wel suikers die voor tandbederf zorgen in borstvoeding! Vroeger had je er zelfs een term voor : zuigcaries. 
Anyhow, mijn dochter is 15 maand een krijgt ook nog borstvoeding s avonds en s morgens. Ik poets tanden s avonds na het drinken. Ze wordt meestal wel wat boos als ze van de borst af moet, maar na een week doorzetten zat het redelijk in onze routine. 
Over het slapen: zoek de estivill methode eens op. Wij hadden echt drama nachten. Deze methode van het CB gekregen (ze had nog nooit doorgeslapen in haar leven en kwam 2x s nachts voor voeding) en binnen 3 nachten sliep ze door!! En valt ze s avonds zelf in slaap. Eerste nacht was echt heel pittig. Nacht 2 en 3 al veel minder
 
Hi. Ik heb dit ook een periode met mijn zoontje gehad en heb er toen ook voor gekozen om voor de voeding te poetsen. Dit was denk ik een maandje a 2 maanden..Nu is hij weer wel goed wakker en poets ik na de laatste avondvoeding.
Advies is 1x per dag poetsen.. ik poets in de ochtend zonder tandpasta om hem ook te laten wennen en savonds met een beetje tandpasta.
Als het tijdelijk even zo is, kan dat echt niet meteen kwaad.

Ik werk in de tandheelkunde en heb er zelf ook voor gekozen om het even zo te doen en hij heeft er geen gaatjes van gekregen.

Bij cb geven ze adviezen zoals het hoort.. maar soms loopt het in een periode ff anders.. als je kindje niet goed slaapt is het ook niet goed.

Beter opletten dat er overdag niet te veel suikers gegeven word.

En wat ook nog een optie is als je je er niet lekker bij voelt is bijvoorbeeld iets eerder voeding geven.
 
Zazou ik denk dat het probleem zich misschien ook eerder voordoet dan bij kunstvoeding. Want onze dochter krijgt al heel lang geen avond voeding meer (16 maanden). Dus na de yoghurt na het eten drinkt ze hooguit nog paar slokken water en gaat naar bed. Dus dan heb je geen tandenpoets probleem dat ze slaperig zijn. Alsnog blijft het geen leuke bezigheid hoor hahah!
 
Ik had dat ook. Ben toen het bedritme andersom gaan doen.. dat bleek te werken. Dus eerst drinken dan poetsen dan lezen dan zingen. IPV lezen, zingen, poetsen, drinken. 
 
Terug
Bovenaan