Tandenpoetsdrama's

Mijn dochter van 13 maanden wordt onwaarschijnlijk hysterisch als we haar tandjes proberen te poetsen. Ze kreeg haar eerste tandje pas bij 9 maanden en nu komt zo'n beetje alles tegelijk door. Kiezen kwamen zelfs eerder dan boventanden, dus het gaat niet echt zoals gemiddeld. We hebben al vana alles geprobeerd, zonder tandpasta, in bad, zelf laten spelen, voordoen bij ons zelf, twee borstels (zij één, wij één), kortom heel veel, maar ons lieve kuikentje veranderd in een speenvarken met de kracht van een volwassen oerang oetan zodra de tandpasta is opgegeten en we proberen te poetsen. Ze krijst en vecht voor haar leven en is daardoor zelfs al eens bijna gestikt omdat ze de tandpasta inademde door het diepe inademen na een enorme krijsaanval. TIPS?

Mama Marit, moeder van Aimée.

Hallo,
'Heel herkenbaar.
Wat bij ons iets geholpen heeft is:
Eerst zelf mijn tanden poetsen. Hij vind dit heel interessant en wil ook de tandeborstel.
Met mijn tandeborstel en kindertandepasta erop poets ik dan zijn tanden.
Het gaat nog steeds niet geweldig, maar iets beter. Soms zijn er weken dat het makkelijker gaat dan andere weken. Maar het blijft een drama.

Dus andere tips zijn voor mij ook welkom.

Hoi,

Mijn dochtertje heeft nog geen tanden (8 maanden), maar is helemaal verliefd op de electrische tandenborstel van mijn moeder. Ze heeft haar er een keer mee laten spelen (zonder tandpasta) en nu wil ze hem steeds pakken als ze daar logeert en mijn moeder gaat haar tanden poetsen.

Succes,

Desiree

Hoi, ja als t zeer doet, is t natuurlijk logisch dat ze er niet op zit te wachten. Het is ook per borsteltje verschillend hoe hard ze zijn. Die van Oral-B zijn zacht, dat zal ze wellicht fijner vinden. Of zoals bij de echte kleintjes gewoon wat op je vinger doen, zodat ze wel de tandpasta in d'r mond heeft. Wij geven onze dochter ook na het poetsen nog fluordruppeltjes. Dat hoeft tegenwoordig niet meer, maar wij doen het wel, ze laat haar tanden wel poetsen, sinds een trucje van m'n vriendin:
Tijdens het poetsen zingen we op de wijs van 'alle eendjes zwemmen in t water':

Alle kindjes poetsen goed hun tandjes,
onder en ook boven, onder en ook boven.
Alle kindjes poetsen goed hun tandjes,
allemaal, allemaal.

En dat zingen we meestal 2x en als ze geen zin heeft één keer. Dan zijn ze toch een beetje gepoetst. Hiervoor was t echt drama!!! qua poetsen en sinds we het zo met t liedje doen, vindt ze het leuk.

Succes!

Mijn zoontje van 17 maanden begon ook steeds te huilen bij het tandenpoetsen. Ik ben toen begonnen met vertellen wat we gaan doen zodra we de trap op gingen.
En  dat gaat dus nu elke avond op deze manier: We gaan naar bed, de trap op en dan de tanden poetsen. Bij het tanden poetsen zing ik een zelf verzonnen liedje en laat ik mijn zoontje met de tandenpastatube op de wc- bril spelen. Hij zelf staat bij de wc.
Dit gaat nu heel goed behalve als de tanden og kiezen net door het tandvlees heen komen.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes Babs

die van mij willen alleen maar zelf hun tanden poetsen en het is voor mij lastiger om na te poetsen. Meestal zeggen we AAAA en dan poets ik hun tanden, daarna IIIIIIII en dan poets ik de voorkant van de tanden. Dit werkt ook wel.

Terug
Bovenaan