Tandenpoetsdrama's

ik ben begonnen met dentinox op het borsteltje, middel voor pijn bij doorkomen eerste gebitje. Vinden babies erg lekker en daarna langzaam aan met tandpasta begonnen. geen problemen tot nu toe

Hoi Allemaal,

Ik heb een prachtige dochter van ruim 10 maanden die tanden poetsen helemaal fantastisch vind! Toen ze 6 maanden was kwamen haar eerste twee tandjes door en toen zijn we meteen begonnen met poetsen! Als ik het 'savonds wel eens vergeet(of smorgens en op 12 uur, we poetsen drie keer per dag) gaat ze zelfs niet slapen.

Mijn geheim is....een liedje! Ik pak de tandenborstel, doe haar tandpasta erop, geeft hem eerst aan haar en dan zing ik  het 'tandenpoetsliedje'
Ze vind dat helemaal geweldig, de eerste helft van het liedje poetst(nou ja, kauwt ze op de tandenborstel) en de tweede helft poets ik het na.

Misschien is dit een tip voor iedereen?
Groetjes !!

Heel herkenbaar!
Ben wel jaloers op alle moeders bij wie een trucje wel werkt....
Wij hebben ook alles geprobeerd: eigen borstel, liedjes, rijmpjes, voordoen, bij ons laten doen, elektrische tandeborstel (werd hij helemaal hysterisch van), afleiden met speeltjes.

Ik heb zelfs een tijdje, in overleg met cb het poetsen achterwege gelaten en hem gewoon met borsteltje laten spelen en tandpasta opsmikkelen. Omdat het geen 'strijd' moest worden... Maar toen hij ook kiesjes kreeg, had ik zoiets van, ze moeten toch echt gepoetst worden! Dus opnieuw geprobeerd en opnieuw groot drama. Pfff, wat zijn ze dan sterk, he? We hebben er toen voor gekozen om het in de houdgreep te doen, als het niet goedschiks kan, dan maar 'kwaadschiks' ...

Na even zoeken heb ik de juiste houding gevonden waarin ik zijn handjes vast kan houden en toch kan poetsen. Ik had de hoop dat hij zich erbij neer zou leggen, zodra hij doorkreeg dat het gebeurt, hoe hard hij ook vecht, maar inmiddels is hij 2 jaar en is het nog steeds iedere avond een groot gevecht :-(.

Ik ben niet blij met deze oplossing, maar ik zou gewoon niet weten hoe ik het anders voor elkaar moest krijgen...

Veel succes, ik hoop dat het bij jou snel beter gaat!

Groetjes, Karin

Hoi,

Bij ons is het ook een drama als wij het doen. Wanneer ze het zelf mag doen is het goed.
Ik ga er absoluut geen drama meer van maken.
Heb het er met de tandarts over gehad en die vind ook dat er absoluut geen drama van gemaakt moet worden.
Wanneer kindjes wat groter zijn kun je het met ze bespreken en komt het vanzelf  goed.
Het bedritueel verloopt zo een stuk gezelliger!

groetjes Louise mama v Floortje

Zarah is nu 11 maanden en vindt de tandenborstel vooral erg leuk, want daar zit iets lekkers op. De tandpasta zuigt ze er meteen vanaf en vervolgens lukt het me om een beetje te poetsen voordat ze de borstel weer vastpakt met haar tanden. Ik kan nog niet heel goed poetsen, weet dat het eigenlijk wat netter zou moeten. Maar ik wil er geen strijd van maken dus hoop dat ze het op deze manier vanzelf gaat leren.
Als ik sommige drama's hier hoor, hoop ik niet dat Zarah dat ook gaat krijgen............

Hoi allemaal
Bij ons was het ook vaak een strijd en het moet toch gebeuren zeker als je kind al vroeg veel tandjes en kiesjes krijgt. Dus in de houdgreep, soms hielp een liedje zingen en soms ook niet.
Pas geleden heb ik van de bieb een boek geleend, Anna poetst haar tandjes, en sindsdien heb ik geen problemen meer. Moet ik wel zeggen dat mijn zoontje wat ouder is, met 11 maanden lukt dit waarschijnlijk nog niet. Maar Anna gaat in het boekje ook grommen als een tijgen (dan kan je de voorkant goed poetsen), mijn zoontje gromt er op los.

Ik heb het op een gegeven moment ook wat minder goed gedaan het poetsen   maar dat kan je niet blijven doen, dus op een gegeven moment moet je toch maar er doorheen.

Succes
Martine

Terug
Bovenaan