Tandenpoetsen

<p>Hoi,</p><p>Ik ervaar nogal wat problemen met het tandenpoetsen van mijn dreumes (20 maand). Ze heeft (gelukkig) nog niet een hele mond vol tanden, maar toch moeten de tanden die er zijn natuurlijk wel goed gepoetst worden. Ze vind tandenpoetsen an sich leuk, als ze het maar zelf kan doen. Maar ze zuigt/kauwt vooral op dr tandenborstel nog dus dat is natuurlijk niet genoeg. Zodra ik het wil doen is het drama, lees; gillen/mond dicht klemmen/van zich af slaan etc.</p><p>Ik heb alles geprobeerd; we doen het altijd met het tandenpoetslied van Jokie en Jet (dat is inmiddels herkenbaar voor dr), ik heb een elektrische tandenborstel aangeschaft, er een spelletje van gemaakt, haar tegelijkertijd mijn tanden laten poetsen en zeggen dat ze eerst zelf mag poetsen en daarna ik (of andersom). Niks helpt. Het is of zelf laten “poetsen” (maar inmiddels ben ik behoorlijk bang voor gaatjes o.i.d.) of in de houdgreep. Terwijl dat laatste is wat ik juist wil voorkomen. Ik wil er geen strijd van maken iedere avond, dan krijgt ze helemaal een negatieve associatie ermee.. </p><p>Iemand nog tips?</p>
 
Ik snap je helemaal! Je wil er geen strijd van maken en het leuk houden, tegelijkertijd moet het wel... 
Wat bij ons redelijk goed werkt, is samen de tandenborstel vasthouden. Onze dochter wil het liefst ook zelf poetsen, maar als ze samen met ons de tandenborstel vasthoudt, gaat het goed. Alsof ze dan het gevoel heeft dat ze het zelf doet... 
Als het een enkele keer niet lukt ‘s avonds, doe ik het als ze in bad zit. We poetsen altijd tanden voordat ze in bad gaat. Dus als ze dan in bad speelt en afgeleid is, lukt het. Maar liever doe ik dat niet, want ik wil liever dat ze het ‘op de normale manier’ leert. 
Of wat soms nog werkt, is haar een eigen tandenborstel in haar hand geven terwijl wij haar tanden poetsen. 
Succes! Hopelijk is het een fase...
 
Ik heb begrepen dat het vanaf 2 jr echt belangrijk wordt, dus onze dreumes mocht het eerste half jaar tot die tijd het zelf doen. Ik ging dan zelf ook tanden poetsen en ging steeds vaker laten zien hoe ik het deed. Hij mocht ook mijn tanden poetsen. Nu is hij ruim 2 en mag hij kiezen hij eerst of ik eerst. Dan gaf soms ook strijd en dan deed ik het soms ook even in de houdgreep maar was zijn reactie meer vanuit opstandigheid en klinkt het bij jouw dochter een beetje uit angst, maar dat weet ik niet zeker. Maar heb het idee dat hij nu wat beter snapt dat er regels zijn en dat de regel is, eerst poetst mama/papa en dan mag hij zelf of andersom (die keuze ruimte krijgt hij). Misschien dat je hier iets aan hebt?
 
Heeft ze een favoriete knuffel? Wij "poetsen" de tanden van beer en tegelijkertijd de tanden van onze zoon. Hij vindt het helemaal geweldig.
Daarnaast heeft ons zoontje een heel kort lipriempje, daar werden we door de tandarts op gewezen. Dit kan tijdens het poetsen pijn doen. Maar is makkelijk te voorkomen door de lip een stukje omhoog te duwen. Misschien even checken?
 
Onze dreumes van 14 maanden was ook meer aan het sabbelen en kauwen. Ze heeft ook een tijdje onze tanden mogen poetsen tijdens het poetsen van haar tandjes. Uiteindelijk was de grote tandenborstel natuurlijk veel interessanter dan haar eigen en werd ze erg onrustig waardoor we niet konden poetsen. We poetsen haar tanden nu liggend. Ze krijgt onze telefoon met een tandenpoetslied op in haar handen. Het enige wat nog een beetje lastig gaat zijn haar ondertandjes. Ze duwt met haar tong de tandenborstel weg, maar omdat ze verder rustig ligt en helemaal gefocust is op het liedje, lukt het toch redelijk goed om alles te kunnen poetsen. Ik vind het zelf ook best een uitdaging om alles goed te poetsen en wil het haar graag nu al goed aanleren zodat ze hopelijk geen gaatjes zal krijgen.
 
Vanaf de 2 jaar is het idd belangrijk dat er echt gepoetst wordt. Tot die tijd is het vooral belangrijk dat er fluoride in de mond komt, dus door te sabbelen en zuigen gebeurd dat ook. Ons zoontje doet dat sabbelen ook, en doet het ook het liefst zelf. Zodra ik het doe vindt hij het prima, maar doet hij wel al na 1 seconde zijn mond dicht en sabbelt hij wat. Ik denk dat het echt een zaak van geduld is, hoe moeilijk ook. Maar maak je niet druk over dat ze niet helemaal gepoetst worden dus. Fluoride is het belangrijkste. Succes!
 
Hier is t altijd strijd met mn meisje van bijna anderhalf. Jammer dan. Heb ook alles geprobeerd, maar die diepe kiezen moeten gewoon even goed gepoetst worden. Zie er steeds weer tegenop.. maargoed. Ik laat t maar haha
 
Hoi, 
Ik ben begonnen met poetsen direct toen haar eerste tandjes door kwamen. Ze is nu net twee geworden en nu moet het 2 x per dag (en een oefenafspraak maken bij de tandarts.)
Wat bij mij werkt is sowieso gekleurde tandpasta. Geloof die met woezel en pip er op. Zit een lekker smaakje aan èn het is gewoon tandpasta. 
Ik gebruik het spelletje wat ze die dag allemaal gegeten heeft, moet ze zelf zeggen en natuurlijk help ik haar daarbij en dan moet zij aanwijzen waar het op haar tanden zit en dan mag ik het wegpoetsen. En dan neem ik daar alle tijd voor en poets ik stiekem ook wat andere tanden mee. Maar zo ga ik alle maaltijden af. Ook leuk om de dag door te nemen met wie ze dan aan tafel heeft gezeten enz. Of mensen wegpoetsen. Dat vind ze dan stiekem heel spannend en ondeugend. Als ze haar mond soms niet voldoende open doet dan zing ik liedjes die ervoor zorgen dat de klinkers van het liedje ervoor zorgen dat haar voor en hoektanden te zien zijn. Ze is nu heel trots dat ze geen dreumes meer is maar een peuter. Ik heb het denk ik twee weken lang elke dag benoemd dat als ze een peuter zou worden dat ze dan twee keer mag poetsen. Dat heeft ook geholpen. Ze is zelf niet zo geïnteresseerd in zelf poetsen. Daar moet ik dan weer mee aan de gang. Maar misschien helpt het om haar zelf een tandenborstel uit te zoeken en zelf de tandpasta. Dan voelt ze misschien iets meer regie dan dat het moet van papa en mama. Succes! Groetjes, Susanne
 
Terug
Bovenaan